articol realizat în parteneriat cu

Cum îți înveți copilul să folosească tehnologia pentru a deveni mai deștept, nu mai… obosit

Cristina Călin, redactor
familie care folosește tableta
Tehnologia poate fi folosită de către copii, dar cu limite/ Shutterstock

    Tehnologia a devenit limbajul nativ al generației Alpha, iar copiii o descoperă mai devreme decât învață să-și lege șireturile. Părinții, prinși între teamă și curiozitate, încearcă să găsească echilibrul între interdicție și libertate. La Conferința „Generația Alpha” organizată de Totul Despre Mame, profesori, psihologi și medici au vorbit despre cum poate fi transformată tehnologia din dușman în aliat.

    Primul pas este să înțelegem că tehnologia nu e o amenințare în sine, ci un instrument care poate fi foarte folositor. „Nu putem să le interzicem copiilor tehnologia, pentru că ea face parte din viața lor. Cheia este echilibrul. Să învățăm cum să o folosim ca pe o resursă, nu ca pe un obstacol”, a spus Pan Zhuo, General Manager Huawei România.

    Pan Zhuo, General Manager Huawei România/ CreaZYX

    Pan Zhuo a subliniat că, în era digitală, părinții trebuie să devină ghizi, nu paznici. „Trebuie să le oferim tinerilor instrumente care să îi ajute să fie autonomi, să descopere și să creeze. Această generație are resurse extraordinare, dar are nevoie de sprijinul nostru pentru a și le valorifica într-un mod pozitiv”, a adăugat el.

    Un exemplu sunt tabletele HUAWEI MatePad 11.5 și HUAWEI MatePad 12 X.

    HUAWEI MatePad 11.5

    HUAWEI MatePad 11.5 integrează ecranul PaperMatte, conceput special pentru a reduce reflexiile și oboseala oculară. Astfel de dispozitive, cu tehnologii prietenoase pentru ochi și cu aplicații dedicate notițelor și desenului, pot fi introduse în viața copiilor nu ca distracție, ci ca sprijin în studiu și creativitate.

    HUAWEI MatePad 12 X

    HUAWEI MatePad 12 X aduce un ecran PaperMatte ultra-clar care are la bază o tehnologie de gravare nanometrică, pentru o reducere cu 50% a strălucirii față de generația anterioară, ceea ce asigură un confort sporit al vederii, iar HUAWEI M-Pencil Pro, stylus-ul dotat cu trei vârfuri distincte, concepute pentru scriere standard, scriere cu font mic și pictură, incurajează la rândul său creativitatea și dezvoltarea abilităților motrice.

    Când tehnologia influențează dezvoltarea: perspectiva medicală

    Medicul endocrinolog pediatru dr. Bogdan Pascu a atras atenția că nu doar conținutul digital, ci și momentul și durata expunerii au efecte asupra corpului. „Adolescenții au un somn din ce în ce mai redus și, din păcate, se expun exact când nu ar trebui, între orele opt și zece seara, la lumina albastră a dispozitivelor mobile. Aceasta supresează melatonina și distruge calitatea somnului.”

    Pentru a stabili un echilibru între folosirea device-urilor și protejarea ritmului biologic, nu trebuie să eliminăm complet tehnologia din viața copiilor, ci să o gestionăm inteligent. Este recomandat ca ei să nu aibă acces la ecrane înainte de somn, în timpul zilei să predomine activitățile offline, iar părinții să acorde atenție constantă semnelor de oboseală.

    Profesorul și ecranul. Școala nu poate concura cu internetul, dar îl poate folosi

    În ultimii ani, tehnologia a schimbat definitiv relația copiilor cu școala. Elevii nu mai învață doar din manualele clasice, acum au nenumărate surse de informații, care vin spre ei în flux continuu. În aceste condiții, școala trebuie să se adapteze și să îi învețe cum să evalueze ceea ce citesc și văd în online.

    Nu interdicțiile sunt cheia, ci mai degrabă stabilirea unor repere. Profesorii au rolul de a-i ghida, arătându-le că telefonul și restul dispozitivelor pot fi folosite pentru documentare, pentru a crea ceea ce își doresc, de la muzică la aplicații, pentru a colabora în realizarea proiectelor de la clasă. În felul acesta, le vor percepe ca pe niște unelte care îi ajută în rezolvarea sarcinilor, iar riscul de dependență scade. Asta înseamnă că părinții și profesorii trebuie să lucreze împreună. Trebuie să cunoască aplicațiile populare, să le explice copiilor cum funcționează algoritmii și să îi ajute să aleagă sursele corecte de informare.

    Cum se formează echilibrul digital. Între autocontrol și exemplul părinților

    Mulți părinți văd în telefon un dușman. Din cauza lui, nu mai pot comunica eficient cu copilul pentru că le captează întreaga atenție. Totuși, de multe ori adulții uită că și ei își petrec cea mai mare parte a timpului, chiar și acasă, cu ochii în ecrane. Copiii nu fac altceva decât să imite comportamentul părinților. În lipsa unei structuri și a unor limite sănătoase, tehnologia devine un refugiu emoțional, pentru că telefonul îi oferă copilului recompense rapide, nu îl ceartă, nu îl judecă. Când se simte copleșit și nu are cu cine comunica, în spatele ecranului găsește aproape tot ce are nevoie. Din păcate, nu găsește și un sprijin concret.

    Pentru echilibru, tehnologia trebuie să fie o activitate partajată, nu un zid între generații. Părinții pot urmări împreună cu copiii documentare, pot crea playlisturi sau pot lucra la proiecte media. Astfel, ecranele devin pretext de apropiere, nu motiv de conflict.

    Cum sprijină tehnologia vocația copiilor

    Pentru mulți dintre copiii generației Alpha, tehnologia este o poartă spre autocunoaștere, dar și o sursă de confuzie. Ei văd dincolo de ecran o mulțime de oameni cu tot felul de profesii, iar aceste opțiuni aproape nelimitate îi fac să devină anxioși în legătură cu viitorul lor. Părinții și profesorii trebuie să îi ajute să descopere ce li se potrivește cu adevărat, făcând abstracție de ceea e e popular pe internet.

    Meserii noi, cum este cea de influencer, pot fi foarte atractive, mai ales că li se prezintă o lume lipsită de griji, frumos poleită, însă este nevoie să îi ajutăm să filtreze informațiile. Instrumentele digitale pot fi folosite constructiv: folosiți platforme de testare a abilităților, cursuri online de orientare, aplicații de organizare sau notițe digitale. De exemplu, aplicații precum Huawei Notes sau GoPaint, integrate în tableta MatePad 11.5, îi pot ajuta pe tineri să-și structureze ideile, să vizualizeze proiecte sau să exerseze abilități creative.

    Aliat, nu dușman

    Tehnologia nu trebuie demonizată, ci înțeleasă. Ea devine periculoasă doar când scapă de sub controlul conștient al utilizatorului. Părinții pot ghida copiii spre un echilibru digital prin câteva gesturi simple: să stabilească momente clare fără ecrane, să ofere modele pozitive, să folosească tehnologia împreună și să cultive interesul pentru conținut de calitate. Așa cum a spus Pan Zhuo, „nu trebuie să ne temem de tehnologie, ci să o învățăm. Cu instrumentele potrivite, poate deveni un profesor, un atelier de creație, un prieten de încredere”. Când un copil folosește un dispozitiv gândit pentru educație și nu pentru distragere, precum o tabletă cu ecran anti-reflexie și aplicații creative, nu mai vorbim despre dependență, ci despre adaptare la viitor.

    Îți recomandăm să te uiți și la acest video

    Te-ar mai putea interesa

    Te-ar mai putea interesa