După susținerea luni a probei la Limba și literatura română și o zi de pauză (ieri), astăzi elevii de clasa a VIII-a au susținut proba la Matematică. Profesorul de matematică și directorul Școlii Generale Nr. 1 din Poiana Mărului, Ciprian Ittu, spune că: „Subiectele I și II includ itemi predominant accesibili pentru un elev cu pregătire medie, dar Subiectul III include exerciții care cer rigurozitate și capacitate reală de abstractizare, esențială pentru note mari”.
„Un test bine calibrat, care pune accent pe gândire, nu doar pe mecanisme învățate pe de rost”. Aceasta este concluzia pe care o formulează profesorul de matematică Ciprian Ittu după proba susținută astăzi de elevii de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională 2025. Structura subiectelor reflectă un echilibru atent între itemi ușori, medii și dificili: „Subiectele I și II includ cerințe predominant accesibile pentru un elev cu pregătire medie, dar subiectul III aduce exerciții care cer rigurozitate și o capacitate reală de abstractizare, esențială pentru note mari”.
Testul este clar redactat, fără ambiguități, și reușește să diferențieze elevii pe baza nivelului real de înțelegere matematică – nu doar pe baza exercițiilor de tip șablon. Elevii care s-au antrenat serios pe modele oficiale și au participat la simulări nu ar fi trebuit să fie luați prin surprindere, spune profesorul. Estimările generale indică o plajă majoritară de rezultate între 5 și 8, iar doar elevii foarte bine pregătiți vor obține note peste 9. Iată cum trebuia rezolvat fiecare subiect:
SUBIECTUL I – Alegere multiplă
Tip cerințe: calcul algebric, ecuații simple, proprietățiile proporțiilor
Nivel de dificultate general: scăzut
- Ordinea efectuării operațiilor
Dificultate: Ușor Recomandare: Respectă ordinea efectuării operațiilor - Proporții
Dificultate: Medie Recomandare: Se folosesc proprietățile proporțiilor - Produsul numerelor întregi
Dificultate: Ușor Recomandare: Atenție la regula semnelor - Ecuații de gradul I cu o necunoscută
Dificultate: Ușor Recomandare: Atenție la schimbarea semnului și la simplificarea fracției rezultat - Calcule cu radicali
Dificultate: Medie Recomandare: Efectuarea calculelor cu atenție la ordinea efectuării operațiilor - Interpretare diagramă. Dificultate: Ușor
SUBIECTUL al II-lea – Alegere multiplă, cu imagini geometrice
Tip cerințe: geometrie plană și în spațiu (calcule cu lungimi de segmente, unghiuri, proprietăți ale triunghiurilor, aria și perimetrul dreptunghiului, unghi înscris în cerc, con)
Nivel de dificultate general: mediu
- Relație între puncte simetrice. Dificultate: ușor. Recomandare: Utilizarea proprietății simetricului unui punct fată de un punct și a mijlocului unui segment
- Unghiuri adiacente, bisectoarea unui unghi. Dificultate: mediu. Recomandare: Folosirea relației dintre unghiuri furnizată în datele problemei, a bisectoarei unghiului și a calculelor cu măsuri de unghiuri
- Proprietățile triunghiului isoscel, perpendicularitate, teorema lui Pitagora/funcții trigonometrice. Dificultate: mediu. Recomandare: Folosirea proprietăților triunghiului isoscel, a definiției dreptelor perpendicular, aplicarea teoremelor în triunghi dreptunghic
- Perimetrul și aria dreptunghiului. Dificultate: mediu. Recomandare: Stabilirea relațiilor între lungimea și lățimea dreptunghiului și înlocuirea lor în formula perimetrului, calcularea cu atenție a ariei
- Unghi înscris în cerc/proprietățile patrulaterului inscriptibil. Dificultate: mediu. Recomandare: Se poate folosi proprietatea unghiului înscris în cerc sau proprietatea patrulaterului inscriptibil.
- Aria laterală a conului. Dificultate: mediu. Recomandare: Se identifică elemente ale conului pe baza elementelor din triunghiul echilateral
SUBIECTUL al III-lea – Rezolvări complete
Tip cerințe: probleme cu context real, expresii, funcții, geometrie plană și în spațiu
Nivel de dificultate general: mediu spre ridicat
- Calcul cu procente, ecuații. Dificultate: mediu spre ridicată. Recomandare: Stabilirea relațiilor între preturile celor 3 obiecte și exprimarea lor în funcție de unul dintre ele.
- Expresie algebrică. Dificultate: mediu. Recomandare: Se determină numitorul comun, se amplifică fracțiile, se efectuează calculele algebrice, se justifică inegalitatea (minimul unei expresii)
- Funcții. Dificultate: mediu. Recomandare: Se calculează diferența cerută, se determină intersecția graficului cu axele de coordinate, lungimea segmentului determinat de cele 2 puncte și permetrul triunghiului astfel determinat
- Problemă cu pătrat și triunghi echilateral. Dificultate: mediu spre ridicat. Recomandare: Se determină latura triunghiului echilateral ca diagonală de pătrat, se calculează perimetrul, se calculează distanța solicitată (se poate cu ajutorul ariei în două moduri).
- Trapez dreptunghic, arii. Dificultate: mediu spre ridicat. Recomandare: Se construiesc ajutător elemente pentru calcului segmentului solicitat, se determină aria patrulaterului (cu ajutorul diferențelor de arii )
- Cub, volumul cubului, măsura unghiului a două drepte în spațiu. Dificultate: mediu spre ridicat. Recomandare: Se calculează volumul cubului conform formulei de calcul, se determină un punct prin care se vor construi paralele ale dreptelor între care dorim să calculăm unghiul, se folosesc relații din care se concluzionează că cele două drepte sunt perpendiculare.
Concluziile profesorului
„Echilibru între itemi ușori, medii și dificili: Subiectele I și II includ itemi predominant accesibili pentru un elev cu pregătire medie, dar Subiectul III include exerciții care cer rigurozitate și capacitate reală de abstractizare, esențială pentru note mari. Cerințele nu sunt doar de calcul, ci implică interpretare, demonstrație și gândire logică – în special în partea a III-a. Testul este bine redactat, fără ambiguități. Cei care au lucrat pe modele oficiale și simulări nu vor fi surprinși”, spune profesorul Ciprian Ittu.
Estimarea distribuției notelor
Nivel pregătire | Comportament în test | Note estimate |
Slab (sub 5) | Se blochează la Subiectul I sau II, nu poate aborda Subiectul III | 2–4 |
Mediu (pregătit superficial) | Rezolvă 50–60% din Subiectele I și II, încearcă parțial Subiectul III | 5–6 |
Bun (pregătit constant) | Rezolvă corect majoritatea itemilor din I și II, oferă justificări parțiale la Subiectul III | 7–8 |
Foarte bun/excelent | Abordează complet toate subiectele, demonstrează logic, redactează clar | 9–10 |
Potrivit profesorului, această variantă este un test bun, corect calibrat, care:
- permite elevilor slab pregătiți să obțină note de trecere,
- permite diferențierea reală între elevii buni și excelenți,
- pune accent și pe gândire, nu doar pe mecanisme învățate pe de rost.
„Estimarea generală este că majoritatea elevilor pot obține note între 5 și 8, iar doar cei foarte bine pregătiți vor lua peste 9”, conchide profesorul