Bac 2025, proba la alegere. Ce au primit elevii la Logică și Geografie și care au fost capcanele. Explicații de la profesori

La Logică, subiectul II, punctul D a fost o situație mai atipică – ambele raționamente erau valide, iar la Geografie a apărut sarea – ca resursă, din păcate mai puțin studiată decât petrolul, gazele naturale, cărbunele sau fierul.

Laura Udrea, redactor
Elevi in examen
Elevii susțin Bac 2025 – proba la alegere, ultima provocare scrisă din această sesiune. FOTO: Shutterstock

Proba la alegere a profilului și a specializării s-a desfășurat azi, 13 iunie 2025, și a reprezentat ultimul examen scris din sesiunea de vară a Bacalaureatului 2025. Elevii au putut opta între discipline precum Geografie, Logică, Filosofie, Psihologie, Biologie, Chimie sau Informatică, în funcție de profilul urmat în liceu. Raluca Bujor, profesor de logică la Colegiul Național „Sfântul Sava” și Răzvan Vișan, profesor de geografie la Liceul Teoretic Atlas din București ne-au explicat cum trebuiau rezolvate subiectele la aceste discipline, dar și unde ar fi putut greși elevii.

Subiectele de la examenul de Logică, Bac 2025

„Subiectul I.A. a fost foarte accesibil, nu au existat capcane. A existat o singură grilă legată de clasificarea termenilor, un subiect, de obicei, mai temut de elevi. Termenul de la grila 6 a fost „frumusețe”. Din punct de vedere intensional, este abstract, deci varianta C era cea corectă. Diagrama Euler era accesibilă elevilor, iar cele Venn, de la subiectul III, de asemenea. Primul silogism era valid, al doilea nevalid. Definiția de la ultimul punct încălca regula clarității și preciziei, deoarece definitorul era exprimat sub forma unei metafore.”

Surpriza a venit, însă, la subiectul II.D, unde mulți candidați s-au așteptat la o formulare-capcană: „La subiectul II.D a fost o situație mai atipică. Ambele raționamente erau valide, iar mulți elevi intraseră în examen convinși că cel puțin unul va fi nevalid”, spune profesoara Raluca Bujor.

Subiectele de la examenul de Geografie, Bac 2025

„Subiectele au fost accesibile, dar mai grele decât la simulare, așa consider eu. Comparativ cu ultimii 5 ani, subiectele au fost cam de aceeași dificultate. Au fost câteva capcane, elevii trebuiau să facă deosebirea între cauză și consecința, și, de asemenea, trebuiau să cunoască termeni precum bilanț natural și bilanț migratoriu. La subiectele legate de România, trebuiau să știe să localizeze și anumite resurse, orașe și râuri. Aici nimic complicat, doar că a apărut ca resursă sarea”, spune profesorul Răzvan Vișan.

Deși e o resursă binecunoscută, nu este la fel de frecvent abordată în comparație cu petrolul, gazele naturale, cărbunele sau fierul, așa că unii elevi ar fi putut fi luați prin surprindere dacă nu au învățat în detaliu harta resurselor României. Practic, o capcană minoră pentru cei care s-au concentrat pe resursele cele mai uzuale și nu au revizuit toate exemplele. Este genul de detaliu care poate face diferența între nota 9.40 și 9.70.

„La subiectele de comparație a fost accesibil, au avut de comparat un munte versus un podiș. De asemenea, au avut de menționat două orașe din Austria, ceea ce mulți dintre ei nu s-au așteptat. Graficul a fost accesibil, trebuiau doar să fie foarte atenți la calcule”, mai spune profesorul.

Elevii au avut de menționat importanța Dunării pentru România, și de asemenea, să explice rolul pe care oceanul îl are, din punct de vedere climatic, asupra țărmului din regiunea de vest a Europei. La caracterizare au avut o țară ușoară, crede profesorul Răzvan Vișan, respectiv Franța. „În ansamblu, a fost un subiect accesibil, de dificultate medie, și anticipez o rată de promovabilitate de peste 80%. De asemenea, comparativ cu anul trecut, cred că vor fi mai puține note de 10”, spune profesorul Răzvan Vișan.

Calendarul următoarelor probe Bacalaureat 2025

Ultima probă de examen se dă luni, 16 iunie, la Limba și literatura maternă, fiind susținută doar de elevii aparținând minorităților naționale care au studiat în limba maternă.

Conform datelor înregistrate și transmise de comisiile județene/comisia Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), sunt așteptați să participe la examenul de Bacalaureat 2025 circa 108.000 candidați (peste 94.400 de candidați din promoția curentă și peste 13.800 de candidați din seriile anterioare). Aceștia vor susține toate probele sau, în funcție de rezultatele obținute în sesiunile anterioare și recunoscute ca atare, doar probele nepromovate.

În zilele în care se desfășoară probele scrise, Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția celor interesați, între orele 08:00-16:00 (excepție face ziua de vineri, 13 iunie, când intervalul de funcționare este cuprins între orele 08:00-14:00), linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind organizarea/desfășurarea examenului.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa