Cum menținem echilibrul emoțional al copiilor în pandemie – dialog între actrița Natalie Portman și dr. Laura Markham

Veronica Guzun, redactor
Ca părinți, ne dorim să-i știm pe copii echilibrați emoțional, mai ales în această perioadă.

Ca părinți, ne dorim să-i știm pe copii echilibrați emoțional, mai ales în această perioadă. Actrița Natalie Portman, mamă a doi copii, a formulat o bună parte din îngrijorările părintești, cu care ne confruntăm fiecare, într-un dialog cu psihologul Laura Markham, autor recunoscut de cărți de parenting, pe care le găsiți traduse în limba română în shop.totuldespremame.ro. Cum să menținem echilibrul emoțional al copiilor pe timp de pandemie aflăm din dialogul celor două, transmis pe canalul de instagram parentstogether.com

Sunt mai bine de opt luni de când suntem parcă parte dintr-un film. Și dacă totul a început brusc, ca o tăietură perfectă de bisturiu, finalul este mult mai spălăcit. Primele întrebări pe care ni le-am pus în calitate de părinți în zilele de izolare au fost ”cum să îi ajutăm pe copii să facă față momentului”. Acum, deși nu suntem închiși în casă, ca în martie, ”momentul” în sine se prelungește, în continuare avem limitate interacțiuni sociale, școala este online, îngrijorarea se menține la cote înalte. Așadar, nevoia de ghidaje pentru a ne conecta cu copiii în vremuri atipice nu a dispărut.

Actrița Natalie Portman, mamă a unui băiat de nouă ani și a unei fete de trei ani, a discutat cu psihologul Laura Markham, fondatoarea AHAparenting.com și autoare de cărți de parenting traduse la Editura Totul Despre Mame, despre cum să menținem echilibrul emoțional al copiilor pe timp de pandemie și cum putem să le fim alături, chiar dacă și noi trecem prin momente dificile.

Cel mai important lucru pe care îl pot face părinții

Laura Markham este un psiholog care pune preț pe conectare între părinți și copii, iar pentru ca această legătură să fie hrănitoare, consideră că părinții nu pot menține plin rezervorul afectiv al copiilor, dacă ei înșiși au rezervorul pe gol, deoarece ”un părinte stresat este mereu un factor dezechilibrant pentru copii”.

De aceea, în interviu menționează că „cel mai important lucru pe care îl pot face părinții este de fapt să aibă grijă de ei înșiși” pentru a putea asigura o atmosferă calmă și caldă în casă. „Când copilul se va uita în urmă la aceste vremuri fără precedent o să-și amintească modul în care s-a simțit atunci”. A fost o perioadă agitată, stresantă, plină de panică sau, în ciuda perioadei dificile, își vor aminti iubirea și grija pe care au primit-o de la părinți.

Cum să avem grijă de noi, pentru a putea avea grijă de copii

Pe lângă sursele de stres cu care ne luptăm cu toții: problemele economice aduse de pandemie, frica de a nu ne îmbolnăvi, noi sau cei dragi nouă, părinții au o îngrijorare și o responsabilitate în plus – aceea de a-i menține pe copiii lor sănătoși și în siguranță. Este o presiune complicată pe părinți, mai ales dacă trebuie să lucreze de acasă.

Natalie Portman simte pe pielea ei stresul prin care trec părinții în aceste luni, de aceea a rugat-o pe Laura Markham să ofere câteva sfaturi concrete pentru toți părinții pentru a rămâne echilibrați emoțional și sănătoși mental în vremuri atât de instabile și imprevizibile. „Acordă-ți puțină recunoștință. Nu cere perfecțiune de la tine acum, este imposibil. Părinții fac o muncă imposibilă acum. Sunt deja supereroi” – a insistat psihologul. Apoi nu a ezitat să le amintească părinților că e bine să apeleze la orice ajutor pot primi, fie de la prieteni, frați, surori, pentru a putea lua o cât de mică pauză de la responsabilitățile părintești.

Cum să menținem echilibrul emoțional al copiilor pe timp de pandemie și să le reducem anxietatea

Psihologul mai recomandă să urmărim reacțiile copiilor, dacă adorm greu, sau se trezesc mai des noaptea, au coșmaruri, și-au pierdut pofta de mâncare sau, din contră, mănâncă necontrolat, toate sunt semne că nu reușesc să facă față stresului. Iar dacă aceste modificări devin prelungite, și depășesc una-două săptămâni, Markham sugerează să vă adresați unui specialist care să vă vină în ajutor.

Este perfect normal că avem cu toții anxietate sporită în această perioadă și adrenalina să facă regula în corp, dar există exerciții pe care le putem aplica. „Pentru a ajuta copiii să facă față anxietății, îi putem învăța să-și mângâie brațele. Este un gest care schimbă toată chimia organismului mai ales dacă în paralel inspirați și expirați adânc. Este un exercițiu eficient și în momente de furie”, – spune psihologul.

Un alt exercițiu sugerat de Markham în dialogul purtat cu Natalie Portman este „să vă luați în brațe pe voi înșivă. E un gest care ne face să ne simțim în siguranță. Momentele de agitație sunt percepute de organism drept semnale de pericol, dar dacă ne luăm în brațe și respirăm, corpul primește mesajul că nimic nu ne amenință viața în acest moment, ceea ce face ca adrenalina din corp să scadă până la cote normale”.

De asemenea, psihologul menționează eficiența meditațiilor ghidate adaptate vârstei. Nu în ultimul rând, ceea ce toți copiii necesită, este atingerea părinților, în mod special pentru cei de 3-4 ani, care se echilibrează emoțional prin părinți. „Stați mai mult cu ei înainte de a adormi, oferiți îmbrățișări în plus”, recomandă psihoterapeutul.

Citiți mai multe despre efectele Mindfulness asupra dezvoltării emoționale a copiilor și meditații ghidate pentru copii găsiți în cartea ”Copilul Conștient”, de Susan Kaiser Greenland.

Recomandări pentru părinții de adolescenți

Această perioadă este dificilă și pentru adolescenți, care au nevoie să se simtă independenți și să interacționeze cu prietenii. Limitarea în interacțiuni sociale și închiderea școlilor îi afectează foarte mult.

Pentru această categorie de vârstă, Laura Markham spune următoarele: „Nu sunt o mare adeptă a jocurilor video, dar le-am recomandat părinților de adolescenți să își încurajeze copiii se se joace jocuri în care sunt implicați și colegii lor. Este un mod bun de a interacționa cu prietenii lor în jurul unui joc, pentru că întâlnirile față în față sunt mult limitate. Desigur, conectarea cu părinții este la fel de importantă în prima copilărie ca în adolescență, așa că nu o scoateți din program. Uitați-vă împreună la un meci, la un film, gătiți, sau orice este de interes pentru copilul dumneavoastră. Fiți disponibili emoțional pentru ei și încurajați-i. Este tot ce au nevoie de la noi mereu, dar mai ales în aceste vremuri stresante”.

Conectarea și-a demonstrat puterea aproape miraculoasă asupra dezvoltării copiilor, iar acum este de-a dreptul vitală. Cum să atingem propriul echilibru emoțional din care să ne putem alimenta copiii, aflăm din cartea psihologului Laura Markham ”Părinți liniștiți, copii fericiți”, plină cu sfaturi practice, bazate pe cercetări științifice și ani de practică alături de sute de părinți și copii.

Te-ar mai putea interesa