Cum îți susții copilul în perioada examenelor. Drumul spre un rezultat bun, fără stres și insomnii

Laura Bogaciu, redactor
stresul elevilor
Copilul are nevoie de un loc liniștit, unde își poate închide ușa și se poate concentra. Dacă există frați mai mici, aceștia trebuie să știe că acel spațiu este exclusiv al fratelui mare. FOTO: Shutterstock

În viața de elev, examenele sunt inevitabile. Și aduc cu ele o serie de provocări, stres și oboseală accentuată, toate ascunzând, de fapt, frica de eșec. Copilul resimte o presiune imensă pentru a performa și a satisface așteptările părinților, profesorilor și ale lui însuși. Anxietatea asociată gândului că rezultatul examenului s-ar putea să reprezinte un eșec și că nu va putea împlini aceste așteptări poate duce la niveluri ridicate de stres. Consecința imediată: nu se mai poate concentra și nici nu-și poate atinge potențialul maxim de performanță.

S-ar putea crede că de stres au parte doar acei copii interesați de studiu și profund implicați în procesul de învățare, acei copii care au tras din greu pentru a obține rezultate foarte bune. Ei bine, chiar și la cei care nu sunt suficient de pregătiți pentru examene, care au amânat în repetate rânduri să învețe ori au avut obiceiuri de studiu ineficiente, stresul se poate declanșa în momentul în care conștientizează apropierea examenului, susțin experții de la PODAR Education Network.

Anxietatea de proba de examen în sine este și ea un factor de stres. Frica de a fi evaluat și teama că ar putea uita tot ce a învățat sau că va face greșeli se pot manifesta cu simptome fizice și emoționale. La fel, tendințele perfecționiste și îngrijorarea constantă pot contribui în mod semnificativ la niveluri crescute de stres.

Ce poți face pentru binele copilului

Semnele care arată că stresul examenelor a pus stăpânire pe copil includ îngrijorarea excesivă, senzația de tensiune, insomnie, dureri de cap și de stomac, irascibilitate, pierderea interesului pentru mâncare sau, dimpotrivă, apetit crescut. Copilul nu se mai bucură de activitățile preferate, se simte copleșit și lipsit de speranță în privința viitorului.

Fiecare persoană are strategii diferite care funcționează pentru a combate stresul, de aceea este bine să vorbești cu copilul despre ele. A simți că este înțeles și sprijinit în această perioadă, că are cu cine să vorbească, ajută mult. Iar felurile în care poate fi sprijinit sunt multiple.

Asigură-i un spațiu în scopul studiului

Copilul are nevoie de un loc liniștit, unde își poate închide ușa și se poate concentra. Dacă există frați mai mici, aceștia trebuie să știe că acel spațiu este exclusiv al fratelui mare și pentru ei accesul este interzis pe perioada pregătirii pentru examen.

Alcătuiți împreună un program de studiu

Pentru a evita sau gestiona stresul legat de timp, ajută-l să și-l organizeze eficient. Copiii, tinerii, au tendința de a tot amâna, de a lăsa lucrurile pe ultima sută de metri. Însă părintele, cu experiența dar și autoritatea pe care o are, îl poate ghida și ajuta să-și planifice eficient și realist timpul alocat studiului.

Asigură-te că are o alimentație corectă și că se hidratează bine

În perioadele solicitante, copiii simt și mai acut nevoia de dulciuri și alimente nesănătoase, cum sunt ciocolata, biscuiții, chipsurile etc. De asemenea, pot avea și tendința „de a sări” peste mese. Pregătește-i mâncăruri sănătoase, hrănitoare, cu un echilibru de proteine, lactate, antioxidanți și acizi grași Omega-3. Pune-i la dispoziție gustări sănătoase pentru atunci când face pauze și amintește-i că alimentația corectă îl va ajuta să se simtă plin de energie și să se concentreze. Ai grijă să se hidrateze bine și să consume cu moderație băuturi care conțin cofeină.

Încurajează-l să facă din somn o prioritate

Somnul este esențial pentru sănătatea creierului. Când suntem obosiți, toți facem greșeli, însă pentru un copil care are de susținut un examen, greșelile – fie ele și mici – contează enorm și au un preț mare. A învăța noaptea „pentru că e liniște”, „pentru că nu-mi distrage nimic atenția”, este contraproductiv. Noaptea este pentru somn! Între opt și zece ore în fiecare noapte, cu aceeași oră de culcare și de trezire.

Dar pentru ca somnul să fie unul bun noaptea, urmărește ca stresul de peste zi să nu fi devenit copleșitor. Pentru că în acest caz, toate sunt compromise: și capacitatea de concentrare și memorare de peste zi, și odihna de peste noapte. Cere ajutorul unui specialist, al unui medic, dacă observi că ziua este într-o stare de tensiune pe care nu reușești să i-o risipești oricâte metode ai fi încercat. Soluții există, strategii de adaptare există, trebuie doar să conștientizezi că fără ele ar putea claca pe ultima suta de metri.

Convinge-l să facă mișcare

S-ar putea să fie dificil să convingi un copil care este sub presiunea timpului că trebuie să facă pauze în timpul studiului și să se miște, ceea ce îi va limpezi mintea și îi va îmbunătăți starea de spirit. Cât despre o scurtă plimbare… s-ar putea să-ți râdă în nas. Explică-i că are de câștigat dacă face acest lucru, pentru că va fi mai productiv.

Lasă-i timp și pentru relaxare

Unii părinți sunt mulțumiți doar dacă își văd copilul stând toată ziua la birou și învățând. Da, studiul este cheia succesului la examene, însă nimănui nu i se poate pretinde să facă exclusiv acest lucru. O strictețe exagerată nu face niciodată bine. Este nevoie să aloce puțin timp și pasiunilor lui: să asculte muzică, să facă o plimbare cu prietenii, să joace baschet etc.

Încurajează-l să aibă o mentalitate sănătoasă

Determină-ți copilul să înțeleagă că trebuie să pună accentul mai degraba pe învățare decât pe rezultate. Și că greșelile nu sunt un capăt de țară, ci oportunități de a se dezvolta care îi vor stimula rezistența de a face față provocărilor.

Comunicați deschis

Cu atât mai mult în perioada stresantă a examenelor, copilului îi este de folos să aibă o comunicare sinceră, deschisă, cu părintele. Să se simtă înțeles și sprijinit, să se simtă confortabil, să știe că dacă va cere ajutor, îl va primi. Oferindu-i-se toate acestea, presiunea resimțită înaintea examenelor se va mai atenua.

Discutați despre așteptări

Este deosebit de important ca atât părintele, cât și copilul să știe ce așteptări are celălalt. Cu atât mai mult cu cât ele pot fi foarte diferite. Este posibil ca elevul să pună el însuși o mare presiune pe el, crezând că părintele are așteptări mari. Și, de fapt, să nu fie așa. Un alt aspect îl reprezintă tendințele perfecționiste ale copilului, ceea ce poate exacerba stresul la examen. Elevii care se străduiesc să ajungă la perfecțiune își pot stabili standarde nerealist de înalte pentru ei înșiși.  Această presiune autoimpusă poate contribui în mod semnificativ la niveluri crescute de stres.

De cealaltă parte sunt situațiile în care copilul crede că o jumătate de oră, o oră de studiu pe zi e suficient, folosindu-și restul timpului pentru socializare și distracție, în timp ce părintele așteaptă de la el mai multă implicare în a învăța. O discuție sinceră, realistă, vă poate scuti pe amândoi de tensiuni și conflicte ulterioare.

Fii un părinte pozitiv!

Bineînțeles că ai propriile îngrijorări și emoții în privința rezultatelor examenelor, și este firesc să fie așa! Doar că nu trebuie să te trădezi, nu trebuie să le arăți copilului, care le are pe ale lui. Nu-i adânci anxietatea, pentru că e în defavoarea lui. Îngrijorările tale nu îl vor face să studieze mai mult sau mai eficient. Dimpotrivă, sunt un factor în plus pentru stres.

Sărbătoriți realizările, fie că sunt mari sau mici

Copilul a reușit să rezolve un subiect complicat ori și-a atins targetul zilei mai repede decât de obicei pentru că s-a concentrat mai bine? Nu lăsa acest lucru să fie trecut cu vederea, ca și cum era firesc să fie așa. Recunoaște-i meritul și sărbătoriți împreună realizările. Asta nu înseamnă că trebuie să mergeți la mall pentru cumpărături costisitoare sau să-l recompensezi cu bani. A sărbători o reușită poate fi chiar și o prăjitură de casă, o plimbare scurtă împreună și o înghețată, un film vizionat împreună sau pur și simplu o îmbrățișare. Atunci când copilului i se întărește încrederea în sine, teama de eșec scade.

Planificați o activitate pentru sfârșitul perioadei examenelor

Oferă-i copilului perspectiva unei așteptări pentru atunci când se va încheia această perioadă atât de stresantă pentru el. Efortul lui trebuie apreciat indiferent care va fi, ulterior, rezultatul examenului. Poate o excursie, poate o masă la restaurant sau o ședință de spa, poate chiar o petrecere, acasă, cu prietenii cu care, fiind ocupat cu studiul, nu s-a mai văzut atât de des ca înainte.

Te-ar mai putea interesa