Sfaturi pentru imunitate. Ce soluții folosesc medicii pentru a se apăra de Covid-19 și alte boli

Iată câteva sfaturi pentru imunitate oferite de medici, inspirate din studii și experiența lor personală.

Oana Antonescu, redactor
scris pe
solutii pentru imunitate
Vitamina C și Vitamina D sunt esențiale pentru o bună imunitate.

În acest sezon rece, provocările pentru sistemul imunitar sunt mai multe decât în anii trecuți. Pe lângă gripă și răcelile obișnuite, ne confruntăm acum și cu pandemia de coronavirus, iar lumea medicală este în căutarea unor metode de prevenire a acestor infecții respiratorii. La ce soluții pentru imunitate recurg medicii și ce recomandări fac populației aflați din acest articol, publicat de smartliving.ro.

Masca de protecție, distanțarea fizică și igiena mâinilor sunt cele mai sigure și mai eficiente măsuri prin care ne putem proteja de COVID-19, dar și de gripă sau de răcelile obișnuite de sezon. Respectarea acestor măsuri ne ține departe de virusurile respiratorii, dar medicii ne recomandă, totodată, să ne pregătim sistemul imunitar pentru a lupta împotriva acestor boli infecțioase.  

Imunitatea este un mecanism complex pe care îl putem menține în echilibru cu un regim de viață sănătos. Alegerile noastre alimentare și stilul de viață ne pot reduce riscul de infectare cu bolile de sezon, dar și cu COVID-19. O dietă sănătoasă și variată, activitatea fizică și odihna sunt câteva dintre  ajutoarele pe care le putem oferi organismului în lunile următoare. Le argumentăm în continuare cu studii și recomandări venite de la medici reputați.

Sfaturi pentru imunitate: vitamine și minerale

În contextul pandemiei de coronavirus, oamenii de știință și-au îndreptat atenția asupra unor nutrienți care ar putea avea un efect protector. Studiile recente arată că anumite vitamine și minerale pot să influențeze riscul de infectare cu SARS-CoV-2 și chiar evoluția bolii COVID-19 către forme severe.

Este cunoscut faptul că nivelul scăzut al anumitor vitamine și minerale în organism reduce imunitatea la virusurile respiratorii și la alți agenți patogeni. Deficitul a fost asociat și cu un nivel mai mare de inflamație în organism sau cu o recuperare mai îndelungată după boli. 

Ce soluții pentru imunitate avem ca să ne reducem riscul de îmbolnăvire? Cunoscutul imunolog al guvernului american Anthony Fauci, care conduce Institutul Național pentru Alergii și Boli Infecțioase din SUA, a dezvăluit recent, în cadrul unui LIVE pe Instagram, cum își menține imunitatea puternică în această perioadă. Recomandările expertului pentru întărirea imunității în aceste luni sunt vitaminele D și C. 

Vitamina D

„Dacă aveți deficit de vitamina D, aceasta are un impact asupra susceptibilității la infecție. Nu m-ar deranja să recomand – fac asta și eu – ca oamenii să ia suplimente de vitamina D”, spune Fauci. 

Recomandarea expertului american este argumentată științific. În primele luni ale pandemiei, s-au publicat studii care semnalau infectări mai numeroase cu virusul SARS-CoV-2 și decese mai multe în țările îndepărtate de Ecuator, unde locuitorii au adesea deficit de vitamina D. Pornind de la această observație, medicii s-au întrebat dacă nu cumva această vitamină are rol protector. 

Studii anterioare, cum este acesta, publicat în revista British Medical Journal, au arătat că vitamina D reduce riscul de infecții acute ale tractului respirator, altele decât COVID-19.  

Cercetătorii de la Universitatea de Medicină din Chicago au descoperit recent o legătură între vitamina D și riscul de infectare cu COVID-19. „În studiul nostru, pacienții care aveau un nivel mai scăzut de vitamina D au avut o probabilitate mai mare de a fi testați pozitiv pentru COVID-19”, a explicat dr. David Meltzer, coordonatorul cercetării publicate în Jurnalul Asociației Medicale Americane (JAMA Network). Alte studii au arătat că infecția COVID-19 evoluează mai sever la pacienții cu deficit de vitamina D. 

Există mai multe forme de vitamina D, dar cea mai importantă este D3. În cea mai mare parte, ea se sintetizează în piele, dar ne putem asigura un aport optim și din alimente.

Mai multe despre sursele naturale și despre cum se manifestă deficitul găsiți în acest articol

Sfaturi pentru imunitate. Când avem nevoie de suplimentarea vitaminei D 

În România, deficitul de vitamina D pentru populația generală este estimat la 40% pentru sezonul cald și la 70% pentru cel rece, potrivit Ghidului pentru evaluarea statusului vitaminei D, publicat de Ministerul Sănătății. Documentul recomandă suplimentarea cu vitamina D3, astfel:

-La persoanele adulte, asimptomatice, care nu se încadrează în grupele de risc menționate mai jos, suplimentarea se face cu 600-1000 UI (unități internaționale) de vitamina D3 în sezonul rece, fără a fi necesară măsurarea nivelelor serice.

-La categoriile de risc de deficit vitamina D se recomandă mai întâi efectuarea testului de sânge care măsoară concentrația 25-OH-vitaminei D și apoi suplimentarea în funcție de valoarea concentrației, astfel încât nivelele serice să se mențină peste 30-50 ng/ml. 

Nivelul de 30 ng/ml (75 nmol/l) de vitamina D este considerat optim, iar ce depășește 100 ng/ml (250 nmol/l) este toxic. La fiecare 100 UI de vitamina D3, nivelul vitaminei D (25-OH-vitamina D) din sânge crește, în medie, cu 1 ng/ml (2.5 nmol/l).

Măsurarea nivelului vitaminei D serice este indicată la persoanele cu piele închisă la culoare, cu osteoporoză, cu tulburări ale mecanismului fosfocalcic, cu probleme de maldigestie și malabsorbție, cu boli hepatice, renale, endocrine, obezitate, astm, neoplazii, boli cardiovasculare și cu diabet zaharat tip 2

Citește continuarea articolului pe smartliving.ro pentru a afla despre:

  • Importanța vitaminei C pentru organism
  • În ce situații poate fi toxică vitamina D în exces
  • Cum ajută Zincul sistemul imunitar
  • Cum ajută odihna și sportul imunitatea
  • Ce soluții pentru imunitate folosește Cătălin Cârstoveanu, șeful secției de terapie intensivă nou născuți de la ”Marie Curie”
  • Cum putem susține imunitatea copiilor

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa