Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice la copii

Ramona Dinescu
tratamentul cu antibiotice la copii totul despre mame

Efecte adverse pot apărea la unul din 10 copii care urmează un tratament cu antibiotice. Efectele adverse se pot manifesta sub formă de iritații, reacții alergice, stări de greață, diaree sau dureri de stomac. Oricare dintre aceste simptome trebuie semnalate medicului pediatru.

Antibioticele nu numai că omoară bacteriile responsabile de anumite infecții cu care se confruntă copilul, dar pot să distrugă și acele bacterii prietenoase care formează flora intestinală. Aceste bacterii prietenoase de obicei reglează consistența scaunelor copilului și ajută digestia. Eliminând aceste bacterii, scaunele copilului ar putea deveni moi, apoase și mult mai frecvente. Iar acest lucru este cu atât mai probabil cu cât copilul consumă mai multe antibiotice pe termen lung.

Trebuie știut că orice tratament cu antibiotice trebuie însoțit și de unul cu probiotice ce ajută la reglarea florei intestinale.

Te sfătuim să citești și acest articol: Alimentația copilului în timpul tratamentului cu antibiotice

Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice: diaree

În unele cazuri, mai ales la bebeluși, antibioticele pot fi responsabile de apariția a 6-8 scaune moi pe zi, lucru care trebuie semnalat medicului. De asemenea, trebuie să contactezi medicul imediat dacă observi sânge în scaunul copilului sau cel mic se plânge de crampe abdominale sau vomită.

Vorbește cu medicului și cere-i să-ți recomande probioticul potrivit.

De asemenea, în unele cazuri se poate schimba antibioticul sau se poate micșora doza. În cazurile în care diarea este severă, la recomandarea medicului se poate întrerupe administrarea medicamentului.

Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice: dermatita de scutec

Un alt efect advers este dermatita de scutec ce poate apărea în urma tratamentului cu antibiotic.

Dermatita de scutec poate fi de contact ca urmare a scaunelor moi și iritante ale copilului sau poate fi fungică. Aceasta din urmă apare din cauza absenței unei flore intestinale normale care permite ciupercilor să crească mai mult decât este cazul în intestine. Aceste ciuperci ies odată cu scaunele și provoacă iritația.

Poți încerca să calmezi iritația cu creme de îngrijire pe bază de oxid de zinc și cu administrarea probioticelor.

În cazul în care iritația este extrem de severă, pielea fundulețului este foarte roșie, cu vezicule, ar trebui să oprești antibioticul și să ceri de urgență sfatul medicului.

Un alt articol pe această temă: Cum prevenim iritațiile de scutec

Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice: aftele bucale

Aftele pot apărea din cauza faptului că antibioticele distrug și flora normală din interiorul cavității bucale și astfel ciupercile pot crește în gură. Poți observa cu ușurință pete albe pe interiorul obrajilor, pe limbă, pe gingii sau pe interiorul buzelor.

Cere sfatul medicului care îți poate prescrie cel mai bun badijon bucal pentru tratarea aftelor.

Citește mai multe despre acest subiect: Aftele la bebeluşi: de ce apar şi cum scapi de ele?

Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice: voma

Uneori copiii pot vomita imediat după ce li s-a administrat doza de antibiotic. Dacă se întâmplă o dată sau de două ori nu trebuie să-ți faci griji. Este probabil o reacție adversă al gustul medicamentului.

Poți repeta doza dacă copilul a vomitat în mai puțin de 15 minute de la administrarea antibioticului. Iar dacă copilul vomită de trei ori la rând ar trebui să ceri sfatul medicului pentru ca acesta sa-ți poate oferi o altă alternativă de antibiotic.

Efecte adverse ale tratamentului cu antibiotice: iritație pe corp

Medicii susțin că există două tipuri de iritații ce pot apărea pe corp în timpul unui tratament cu antibiotic la copii:

·         Iritația alergică ce poate fi cauzată de o alergie la substanța activă a medicamentului. Acestă iritație poate apărea sub formă de urticarie (irizații roșii sau albe ce pot apărea oriunde pe corp; apar pentru o oră sau două pe o anumită zonă a corpului iar apoi dispar pentru a apărea în altă parte; de obicei provoacă mâncărimi), mici umflături roșii sau albe pe toată suprafața corpului sau erupții cutanate de culoare roșie.

·         Iritația asociată cu boala. Acest tip de iritații pot apărea frecvent în timpul oricărei infecții virale. De obicei apare sub formă de mici umflături roșii sau albe sau de erupții cutanate extinse.

Este greu de determinat ce fel de iritație are copilul, motiv pentru care ar fi bine să mergi cu el la medic, iar acesta să pună diagnosticul corect. Ar trebui să știi dacă sau la cel fel de antibiotic este alergic copilul tău pentru a preveni astfel de situații pe viitor.

În cazul iritațiilor apărute pe corp se prescrie un antihistaminic pentru ameliorarea lor sau se schimbă antibioticul.

Iată două articole care au legătură cu subiectul antibioticelor și care te poate interesa:

Legătura surprinzătoare dintre tantrumuri şi bacteriile intestinale

Avertizare: ne îndreptăm cu paşi repezi spre era post-antibiotice

Nu uita să ne dai un like pe Facebook, dacă nu ne-ai dat deja, pentru a fi la curent cu tot ce publicăm!

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa