Dacă nu știi ce să faci când copilul nu te ascultă, probabil îți va fi de folos experiența unor părinți care au reușit să aibă o comunicare eficientă cu cei mici. “Copiii sunt cea mai bună oglindă a noastră. În timp, am făcut un pas înapoi şi mi-am dat seamă că trebuie să-mi schimb stilul de comunicare cu copiii mei”, spune Wendy Snyder contributor al site-ului mother.ly.
“Am înlocuit stilul critic, amenințător şi negativ cu unul neutru, empatic, încurajator (am avut nevoie de multă practică, încă mai am de lucru, mai exersez), dar comportamentul fetiţei mele s-a îmbunătăţit considerabil. E mai uşor de zis decât de făcut, aşa că de-a lungul anilor am adoptat motto-ul “mai bine progres, decât perfecţiune”.
Vino pe 11 mai 2024 la Palatul Camerei de Comerț și Industrie București (strada Ion Ghica nr. 4 –zona Universitate) la Conferința ”Copilul și emoțiile lui. Cum să crești un copil fericit și independent” pentru a afla cum să înveți să decriptezi emoțiile copilul tău și cum să construiești cu el o relație echilibrată și sinceră pe termen lung. Despre limite puse în mod sănătos, fără amenințări și recompense îți va vorbi Diana Vijulie –psihoterapeut și psiholog, despre cum să reacționezi pozitiv când copilul reacționează negativ îți va oferi soluții Otilia Mantelers—psiholog. Despre cum putem folosi tehnologia în mod inteligent va vorbi Alin Chiriac—expert marketing IT, fondator AdFabers.org. Bilete și mai multe detalii AICI – https://bit.ly/3UpsJRt
Dacă nu știi ce să faci când copilul nu te ascultă, aceste 20 de fraze pozitive s-ar putea sa te ajute:
Ce trebuie să îţi aminteşti?
Luaţi o pauză de la “ai grijă”. Exemplu: Ce trebuie să îţi aminteşti când te joci în parc?” sau “ Te rog să te mişti încet ca o ţestoasă când ajungi sus pe peretele acela.”
Explicaţie: Copiii ignoră adesea ceea ce le spunem din nou şi din nou. Mai bine vă puneţi mintea la contribuţie şi îi provocaţi să fie precauţi. Spuneţi clar ce vreţi.
2. Te rog să vorbeşti încetişor!
Luaţi o pauză de la “ Nu mai ţipa!”, “Taci din gură!” Exemplu: ”Te rog să vorbeşti încetişor!” (spus în şoaptă) sau “Îmi place cum cânţi şi am nevoie să faci asta afară”.
Explicaţie: Unii copii sunt în mod natural mai gălăgioşi ca alţii. Dacă nu pot vorbi încet, arătaţi-le unde se pot duce să se joace, folosiţi puterea şoaptelor. În combinaţie cu o atingere uşoară şi contact vizual, şoptitul este un mod extraordinar de a-i face pe copii să asculte.
3. Vrei să faci asta sau să te ajut?
Luaţi o pauză de la: ”Te-am rugat de trei ori să faci asta!”
Exemplu: ”E timpul să plecăm. Vrei să te încalţi singur sau vrei să te ajut?” Sau “Vrei să te urci singur în scaunul de maşină sau vrei să te ajut?|
Explicaţie: Cei mai mulţi copii răspund foarte bine atunci când ne punem încrederea în ei. Daţi-le de ales şi gândirea critică îi va ajuta să nu vă respingă.
4. Ce ai învăţat din greşeala asta?
Luaţi o pauză de la “Ruşine să-ţi fie!” sau “Ar trebui să ştii mai bine!”. Exemplu: ”Ce ai învăţat din această greşeală?” sau “Ce ai învăţat şi ce ai putea să faci altfel data viitoare, ca să nu mai ai probleme la şcoală?”
Explicaţie: concentraţi-vă pe motivaţia de a schimba comportamentul pentru viitor şi veţi avea rezultate bune.
5. Te rog….
Luaţi o pauză de la “Nu” sau “Opreşte-te!” Exemplu: ”Te rog să mângâi câinele frumos!” sau “Te rog pune pantofii la locul lor!”
Explicaţie: Oare ne petrecem ziua explicând ospătăriţei sau prietenilor ce NU vrem? Nu, nu-i aşa? N-am fi serviţi dacă am spune “Nu vreau cafea cu lapte!” sau “Nu vreau puiul!”. Incercaţi să spuneţi ce doriţi.
6. Azi suntem gheparzi, trebuie să ne mişcăm repede!
Luaţi o pauză de la “Grăbeşte-te!” sau “Vom întarzia!”. Exemplu: ”Astăzi ne grăbim ca la curse. Hai să vedem cât de repede ne putem mişca!”
Explicaţie: Lăsaţi-l să aibă ritmul ţestoasei uneori. Avem nevoie de o doză de lentoare, mai ales în dimineţile în care nimeni nu se grăbeşte.
7. Vrei să pleci acum sau în zece minute?
Luaţi o pauză de la: ”E timpul să plecăm!”
Explicație: Copiilor le place să fie responsabili de propriul lor destin, iar această proactivitate a lor funcţionează de minune. Daţi-le de ales şi vor răspunde mai bine decât atrunci când le spuneţi “Ok, au trecut 10 minute, e timpul să plecăm!”
8. Hai să punem asta pe lista pentru ziua ta!
Luaţi o pauză de la: ”Nu ne permitem asta” sau “Nu, am spus, fără jucării!” Exemplu: “Nu pot să-ţi cumpăr asta, ai vrea să o punem pe lista de cadouri pentru ziua ta?”
Explicaţie: Adevărul este că ne-am permite acea jucărie de 10 lei, dar nu vrem să o luăm. Dar apoi luăm cafea de 10 lei. În loc să dăm vina pe lipsa de bani, mai bine am ajuta copilul cu soluții pentru a obține, în cele din urmă, ceea ce își dorește.
9. ”Opreşte-te, respiră, și acum spune ce vrei!”
Luaţi o pauză de la: “Nu te mai smiorcăi!” Exemplu:” Să ne oprim, să respirăm cu calm amândoi, și acum încearcă din nou să-mi spui ce vrei!”.
Explicaţie: Repetaţi cu calm, în timp ce îl învățați să-și regleze respiraţia, iar în timp va fi capabil să se auto- liniștească și să spună ce dorește.
10. Respectaţi-vă pe voi şi pe ceilalţi
Luaţi o pauză de la “Fii cuminte!” Exemplu: “Aminteşte-ţi să te respecţi pe tine şi pe ceilaţi când sari pe trambulină astăzi!”
Explicaţie: Fiţi clari în explicaţii, copiii nu memorează explicaţii generale. Cereţi de la ei exact ce doriţi şi subliniaţi că e ceva important.
11. Foloseste-ţi talentul de a lucra în echipă
Luaţi o pauză de la :”Nu face pe şeful!” şi “Nimeni nu se va juca cu tine dacă te porţi aşa!”
Exemplu: “Eşti un lider minunat. Adu-ţi aminte să foloseşti talentul de a lucra în echipă astăzi. Pune-le întrebări prietenilor tăi, în loc să le spui ce să facă, lasă-i şi pe ei să fie lideri.”
Explicaţie: Multor copii care sunt conducători înnăscuţi li se spune că fac pe şefii şi că nimeni nu vrea să fie prietenul lor. Mai bine deveniţi consilierul copilului şi îl învăţaţi cum liderii se folosesc de integritate pentru a conduce.
12. Am nevoie să…
Luaţi o pauză de la :” Nu mai face…” şi “ Nu e bine să…”
Exemplu: ”Am nevoie să văd că îl mângâi pe căţel frumos, va sta cuminte dacă faci asta!” sau ”Am nevoie să te opreşti şi să mergi ca o ţestoasă, nu ca un căluţ de curse, pentru că suntem într-o parcare!”
Explicaţie: Propoziţiile care încep cu “eu” sunt mai potrivite decât cele cu “tu”, copiii sunt mai cooperanți dacă nu îi acuzăm de nimic. De asemenea, îi putem conduce acolo unde vrem.
13. Nu e nici o problemă dacă plângi
Luaţi o pauză de la “ Nu te purta ca un bebeluş!” sau “Nu plânge!”
Exemplu: ”E în regulă dacă te simţi trist, sunt aici dacă ai nevoie de mine. Stiu că vei găsi o cale să depăşeşti asta”.
Explicaţie: Este incredibil cât de bine ne răspund copiii atunci când nu punem presiune pe ei să treacă peste sentimentele care le au sau să-i oprim din a se simţi rău. Învăţaţi-i să navigheze printre emoţii şi să aibă încredere în ei.
14. Cum vei avea grijă de tine?
Luaţi o pauză de la: ”Lasă, că va fi bine!“ sau “De ce eşti aşa de emotiv?” Exemplu: “E ok să te simti…”, “Ce te-ar ajuta să te simţi mai bine?”.
Explicație: Este minunat să-i putem face pe copii să se simtă puternici. Copiii care învaţă să gestioneze emoţii cu integritate şi cu calm atunci când au necazuri au un respect de sine mai mare.
15. Mă opresc, respir şi aştept să termini
Luaţi o pauză de la “Lasă-mă să fac eu asta”. Exemplu” Se pare că ai nevoie de mine, fac o pauză pentru două minute.”
Explicaţie: De multe ori, noi, părinţii, avem nevoie să ne răcorim. Încetiniţi ritmul şi lăsaţi-i să-şi lege şiretul. Copiii ne reamintesc că trebuie să fim prezenţi. Uneori trebuie să vă mulţumiţi cu un papuc pus pe piciorul greşit. Scopul este să îi lăsăm pe copii să încerce, să dea greş, să încerce din nou, până reuşesc, pentru ca să nu depindă mereu de noi cu toate!
16. Te iubesc orice-ar fi
Luaţi o pauză de la: “Nimeni nu vrea să stea cu tine când eşti rău!” sau “Nu primeşti pupici după ce te-ai purtat aşa!”.
Exemplu: ”Te iubesc oricum te-ai purta şi aş vrea să-i ceri fratelui tău jucăria dată viitoare, nu să i-o smulgi din mână”.
Explicaţie: Dragostea necondiţionată este miezul parentigului pozitiv, iar copiii trebuie să știe că dragostea noastră nu depinde de felul în care se poartă. Îi iubim din tot sufletul orice-ar fi.
Dacă îi hrănim pe copiii noştri cu acest gând, el va deveni factorul motivant. Când nevoile de bază ale copiilor sunt satisfăcute, ei se vor purta mai bine.
17. Nu sunt de acord cu ….
Luaţi o pauză de la: “Nu esti destul de mare pentru…!“ sau “Eşti prea mic pentru…!” Exemplu: ”Nu vreau să te plimbi pe zidul ăla de cărămizi pentru că mă tem că vei cădea şi te vei răni”.
Explicaţie: Când ne asumăm propriile griji şi frici, copiii ne respectă mai bine temerile. Ei simt deja destul că sunt suficient de mari, de puternici sau capabili să meargă cu bicicleta, să se caţere pe garduri, să care sticle mari de suc… dar, de fapt, noi suntem cei ce nu ne asumăm riscul.
18. Îmi pasă şi aştept să iei o decizie
Luaţi o pauză de la:”Nu-mi pasă!” Exemplu: “Stii ce? Alege tu pentru noi, mi-ar plăcea să mă ajuţi!”
Explicație: Atunci când chiar ne e indiferent un lucru, e momentul ideal să lăsăm copiii să conducă! Liderii buni sunt și ascultători buni, așa că e o decizie înțeleaptă să-i învățăm pe copii să ia decizii.
19. Cred în tine şi sunt aici să te ajut
Luați o pauză de la atitudinea de salvatori, cu replici precum ”Mă ocup eu de asta” sau ”De ce trebuie să fac eu totul pentru tine?” și fiți, în schimb, empatici. Exemplu: ”Văd că e greu pentru tine și cred în tine. Sunt aici ca să te susțin dacă ai nevoie de idei despre cum să te descurci cu brio”.
Explicație: Este important ca, în calitate de părinți, să setăm copiii pe succes, pe faptul că pot să aibă grijă de ei, să își rezolve problemele și să aibă încredere ca sunt capabili. Să-i sprijini în loc de a-i salva cere multă răbdare, dar le clădește stima de sine și motivația intrinsecă în cele mai frumoase moduri.
20. Cum te simti?
Luaţi o pauză de la:” Calmează-te, nu te supăra aşa!”
Exemplu: Văd că eşti supărat, cum te simţi?
Explicaţie: Ajutându-i pe copii să-şi identifice emoţiile şi să le comunice eficient dobândim un element important al parentingului pozitiv. Când copiii își înțeleg sentimentele și le pot comunica altora, în loc să le nege și să încerce să le elimine, și comportamentele lor devin pozitive.