Cum arătă pentru voi momentul în care cel mic se apucă de temele pentru acasă? Copilul se aşază de bună voie la birou, se concentrează şi termină totul la timp, fără prea multe greşeli? Sau este un prilej de conflict, de ameninţări şi de amânare parcă la infinit a momentului în care cel mic îşi face lecţiile? De prea multe ori timpul alocat temelor devine un coşmar de care toată familia începe să se teme. Ce este de făcut în acest caz?
Copiii îşi pot pierde motivaţia pentru învăţătura
Poate că şi micuţul tău a mers cu mare plăcere la grădiniţă şi a aşteptat cu nerăbdare primele zile de şcoală. Încet-încet însă interesul i-a scăzut iar ceea ce la început părea o “toană” pe care o puneai pe seama oboselii se dovedeşte a fi o problemă serioasă atunci cand te întreabă încruntat: „Dar de ce să îmi fac temele şi azi?”
Copiii îşi pot pierde motivaţia de a învăţa din mai multe cauze. Ei nu devin “leneşi”, aşa cum li se reproşează deseori. În spatele refuzului lor de a mai învăâa se ascund de cele mai multe ori motive foarte serioase:
Respingerea socială. În primii ani de şcoală, copiii nu învaţă având în gând un motiv care vizează viitorul lor social, aşa cum se întâmplă în clasele mai mari. Ei învaţă dacă le place acel lucru şi dacă se simt bine în grupul în care o fac. Dacă micul şcolar se simte respins de către noii săi colegi de clasă sau nu îşi poate face prieteni la fel de buni ca cei pe care i-a avut la grădiniţă şi cărora le duce dorul, atunci pentru el școala, şi implicit temele, nu mai prezintă interes.
Nu îi place de învăţătoare. Poate fi o problemă de temperamente diferite sau de adaptare. Tratează problema cu blândeţe şi mai ales stai de vorbă şi cu învaţatoarea despre acest lucru.
Dificultăţile de învăţare nediagnosticate pot duce la rezultate şcolare slabe, care în timp îi vor măcina motivaţia de a învăţa.
Stima de sine scăzută poate genera dificultăţi la învăţare şi invers. Este un cerc vicios pe care îl poţi rupe doar insuflându-i permanent încredere în sine.
Dezinteresul părinţilor faţă de şcoală poate fi un tip de atitudine nocivă micului şcolar. Aşa încât fereşte-te să critici în faţa lui învăţătoarea, colegii sau volumul mare de teme pentru acasă.
Aşteptările nerealiste din partea părinţilor pun o presiune foarte mare asupra copilului. Un copil căruia i se aminteşte permanent cât de bun şi de “perfect” este se va teme întotdeauna să nu dezamăgească, iar asta îl poate epuiza psihic, generând un blocaj în procesul de învăţare.
O atmosferă tensionată în timpul temelor. Autoarea cărţii Trucuri psihologice pentru părinţi ( Polirom, 2011) Suzanne Vallieres, ne învaţă: “Ca părinţi, trebuie să ne dăm seama că atmosfera afectivă pe care o întreţinem cu copilul nostru în timpul efectuării temelor este esenţială: are un efect direct asupra modului în care percepe şcoala şi, eventual, asupra dorinţei lui de a reuşi. Dacă perioada temelor şi a lecţiilor devine o sursă de tensiuni şi conflicte atât de mari încât subminează relaţia afectivă pe care o stabilim cu copilul nostru, cel mai bine este să ne reevaluăm abordarea!”
12 idei pentru mămici
- Dacă înainte de a-şi începe temele copilul a desfăşurat o activitate plăcută, va fi mult mai maleabil în timpul lecţiilor.
- Nu îţi asuma rolul de profesor! Fii doar cea care îl sprijină şi ajuta pe copil atunci când are nevoie, având permanent ca scop dobândirea independenţei lui.
- Stabileşte rutine în ceea ce priveşte momentul efectuării temelor. Acesta poate fi bătut în cuie înainte de joaca pe calculator sau înainte de un film la TV, de exemplu.
- Spaţiul de lucru trebuie organizat în mod corespunzător: să fie suficient de mare încât să poată avea la îndemână tot ceea ce îi trebuie, să fie bine luminat şi ferit de factori perturbatori: radio, televizor, fraţi mai mici.
- Efectuarea temelor nu trebuie să fie un moment de stres pentru copil. Transmite-i întotdeauna mesaje de încurajare şi ajutor.
- Laudă-i efortul de a scrie frumos ori de a calcula corect, chair dacă nu reuşeşte întotdeauna.
- Nu pune presiune pe copil în ziua dinaintea unui test. Priveşte testele că pe ceva pozitiv, care îi oferă şansa evaluării proprii, în urma căreia îşi poate face un plan de învăţare adecvat nevoilor sale reale.
- Dacă micuţul tău este hiperkinetic, oferă-i pauze mai dese, în care poate face câteva exerciţii simple şi scurte de gimnastică.
- Ai grijă ca perioada în care îşi face temele să nu fie prea mare iar el să aibă impresia că şcoala nu se mai termină niciodată!
- Exprimă-te în mod pozitiv legat de şcoală: nu critica de faţă cu copilul gradul de dificultate al temelor pentru acasă.
- Dacă tensiunea creşte, cel mai bine este să vă opriţi. Reluaţi totul mai târziu sau lasă-l pe tati să îşi încerce norocul.
- Nu uita că fiecare copil are ritmul şi modul său de a învăţa!
La voi cum se fac temele pentru acasă? Cu veselie şi entuziasm sau cu ameninţări şi tensiune?