”Scufița Roșie” și ”Frumoasa din Pădurea Adormită”, eliminate dintr-o școală din Barcelona pentru că ar fi ”povești sexiste”

Theodora Fintescu, redactor

Școala de stat Taber din Barcelona, aflată sub autoritatea guvernului regional din Catalonia, și-a revizuit cărțile din biblioteca destinată copiilor mici, sub șase ani, și a eliminat 200 de povești sexiste. O parte dintre ele sunt titluri clasice, despre care evaluatorii cred că ar conține elemente sexiste și stereotipuri și au fost încadrate de aceștia la categoria ”toxice”. ”Frumoasa din Pădurea adormită” și ”Scufița Roșie” fac parte din poveștile incriminate. Demersul din această școală se va repeta și în altele, la inițiativa părinților. 

Biblioteca școlii are, în total, peste 600 de cărți, care au fost supuse unei analize, în cadrul unui proiect dedicat evidențierii conținutului sexist. Organizația care a evaluat cărțile a stabilit că 30% dintre ele sunt ”extrem de sexiste”, cu stereotipuri puternice și fără valoare educațională, și doar 10% dintre titluri promovează egalitatea de gen. Este vorba fie despre povești originale, fie despre variante ale acestora.

Printre lucrările criticate se află și câteva versiuni ale unor povești despre Sfântul Gheorghe, citite de obicei copiilor în 23 aprilie, ziua sfântului, cunoscută în Catalonia ca Diada de Sant Jordi. Pe piața spaniolă există și varianta feminină a poveștii Sfântului Gheorghe, numită ”Santa Jordina”, în care erou principal este o fată. O altă variantă alternativă este ”Revolta Sfintei Jordina”.

Îi învață că băieții pot fi violenți cu fetele

Anna Tutzo este un părinte implicat în acest proiect și susține că poveștile incriminate conțin mesaje care nu țin pasul cu vremurile pe care le trăim. „Caracterul masculin este asociat cu competitivitatea şi curajul şi, în situaţii violente, băiatul este cel care atacă fata. Chiar dacă este vorba doar de mici farse, băiatul acţionează împotriva fetei, arătând cine poate fi violent și împotriva cui”, spune femeia.

Tot ea nuanțează lucrurile și susține că titlurile catalogate drept sexiste nu au fost retrase din bibliotecă și că s-a dorit doar o evidențiere a cărților ce conțin stereotipuri. Cărțile ”toxice” nu vor mai ajunge la copiii mici, însă vor fi prezentate în continuare celor mai mari. Anna Tutzo mai spune că părinții își doresc ca biblioteca să se înnoiască și să fie achiziționate cărți prin care să se evite expunerea copiilor la stereotipuri sexiste.

Și alte școli au urmat exemplul

Reprezentanta părinților mai precizează că mesajele discriminatorii sunt mai periculoase pentru copiii aflați la primele lecturi. „În primii ani, copiii absorb totul din jur, ca niște bureți, fapt ce permite normalizarea stereotipurilor sexiste”, a declarat Tutzo pentru El Pais, precizând că elevii mai mari au o gândire critică mai dezvoltată, iar cărţile pot fi folosite ca o oportunitate ca ei să recunoască elementele sexiste.

Demersul de la școala Taber i-a încurajat pe părinții de la alte instituții de învățământ să analizeze cărțile din bibliotecile școlare la care merg copiii lor. Unele școli au anunțat deja că vor elimina anumite titluri de pe rafturi.

„Cărţile pe care le citesc copiii sunt foarte importante, pentru că operele tradiționale promovează stereotipurile de gen şi este bine să avem lucrări care sparg aceste norme”, a spus Estel Clusella, reprezentanta părinților de la Fort Pienc, o școală cu aceeași inițiativă.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa