Librăria Humanitas de la Cişmigiu a fost vineri, 15 iulie, gazda ediţiei cu numărul 31 a Serilor TDM. Aceasta l-a avut ca invitat pe psihologul Mircea Miclea, doctor în psihologie şi profesor universitar la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, care a discutat cu cei prezenţi despre şcoala românească şi problemele ei.
Întâlnirea a început cu o discuţie despre ciclul preşcolar şi clasa pregătitoare, cu trecere către ciclul primar şi gimnazial, specialistul invitat accentuând că, făcând diferenţa între cele două cicluri, întrebarea devine un pic mai relevantă. Ca răspuns la aceasta, psihologul a afirmat că şcoala ştie, cumva, ce să le ceară elevilor preşcolari, dar nu cere exact ceea ce trebuie, neglijând exact cel mai important lucru în dezvoltarea preşcolarilor, acestea fiind abilităţile non-cognitive. Acestea sunt abilităţi sociale, emoţionale, de autonomie, motricitate, temperament şi personalitate.
Abilităţile non-cognitive, cele mai importante la ciclul preşcolar
Abilităţile cognitive, adică acelea referitoare la capacitatea noastră de a ne concentra atenţia, de a ne utiliza memoria, de a învăţa cifrele sau de a memora, au un rol foarte important. Dar la nivel preşcolar accentul este pus aproape exclusiv pe dezvoltarea lor, în pofida faptului că studiile din ultimele ani arată că principalul factor care prezice reuşita şcolară nu este dat de abilităţile cognitive, ci de cele non-cognitive.
Abilităţile sociale au 3 componente: capacitatea de interacţiune, rezolvarea conflictelor, complianţa la reguli. Aceste componente sunt critice pentru momentul în care copilul ajunge la ciclul primar. La fel de importante sunt şi abilităţile emoţionale, care conţin exprimarea emoţiilor, recepţionarea emoţiilor şi autoreglarea emoţională. Dacă intrarea în ciclul şcolar se face cu o dizabilitate de reglare emoţională, capacitatea de adaptare şi de evoluare în sistemul şcolar va fi redusă, aşadar zona cognitivă va fi inhibată.
În sprijinul elevilor există PEDonline, o platformă de evaluarea dezvoltării
Invitatul serii a continuat prezentarea spunându-le celor de faţă că în sprijinul părinţilor care vor să ştie care este nivelul de dezvoltare a copiilor lor există platforma PEDonline. Aceasta este o aplicaţie profesională online dedicată evaluărilor şi intervenţiilor psihologice în cazul copiilor şi adolescenţilor cu vârste cuprinse între 3 şi 19 ani. Aplicaţia este administrată de o echipă de specialişti în psihologie şi psihopedagogie specială sub coordonarea prof. univ. dr. Mircea Miclea, grupaţi în Centrul de Evaluare şi Intervenţie pentru Copii şi Adolescenţi (CEICĂ). PEDonline a fost creat pentru a răspunde nevoilor de evaluare psihocomportamentală, intervenţie şi prevenţie utilizând tehnologii moderne şi riguros fundamentate ştiinţific.
PEDonline oferă următoarele servicii de evaluare psihologică: evaluarea pregătirii pentru şcoală, evaluarea nivelului de dezvoltare, evaluare pentru consiliere în carieră, evaluarea strategiilor de învăţare şi a motivaţiei şcolare, evaluarea sănătăţii mentale, autocunoaştere şi dezvoltare personală. Beneficiarii acestor servicii sunt copiii preşcolari, copiii şcolari, adolescenţii, părinţii, specialiştii care oferă servicii copiilor precum psihologii, educatorii, profesorii, medicii de familie, pediatrii, pedopsihiatrii şi comunitatea.
Serviciile PEDonline sunt recomandate în cazuri precum note mici obţinute la învăţătură, în ciuda eforturilor depuse, întârzieri în dezvoltarea limbajului, în comparaţie cu alţi copii, declin aparent nejustificat al performanţelor şcolare, slabă toleranţă la frustrare, îngrijorări sau anxietate excesivă, exprimată în refuzul de a se despărţi de părinţi, coşmaruri, refuzul de a merge la şcoală, refuzul de a participa la activităţi specifice vârstei, hiperactivitate, neastâmpăr, accese de furie frecvente şi inexplicabile, care apar în diverse contexte, dificultăţi în a rămâne concentrat pe o sarcină, dificultăţi în finalizarea sarcinilor, imaturitate emoţională, dificultăţi în a relaţiona cu ceilalţi, nesupunere, neascultare, încăpăţânare, sfidarea faţă de figurile de autoritate.
Asociaţiile părinţilor, un alt instrument valoros pentru ca şcoala românească să se schimbe
Psihologul invitat a discutat mai apoi despre ciclul primar şi gimnazial şi vorbit despre profilul elevului la final de ciclu şi despre personalizarea învăţării. Concluzia serii a fost că şcoala românească nu prea ştie ce să le ceară elevilor din acest ciclu primar şi gimnazial, iar o posibilă soluţie ca lucrurile să nu mai stea aşa este gruparea părinţilor în asociaţii. Acestea ar trebui să fie vocale, să se implice şi să încerce să aibă un cuvânt de spus în ceea ce se întâmplă la nivel educaţional în ţara noastră.
Şi la această ediţie am avut bucuria de a avea aproape la atelierul pentru copii o echipă minunată, de la Daruiesc.ro şi condusă de Dragoş Iulian Matei. Aceştia au pus în scenă un spectacol de magie a emoţiilor, spectacol care, dublat de talentul echipei şi cu sprijinul fundalului sonor antrenant, s-a dovedit a fi deosebit de atractiv pentru copii.
Dacă ţi s-a părut util acest articol despre şcoala românească, dă LIKE paginii noastre de Facebook. Acolo găseşti şi alte articole cel puţin la fel de interesante!
Foto: Fotografii de familie