Ministerul Educației a schimbat calendarul examenului de bacalaureat, iar această măsură îi nemulțumește pe unii profesori, care susțin că „va fi un fiasco”, pentru că probele finale se vor suprapune pe ultimele săptămâni de școală ale elevilor din clasele P-a XI-a. Decizia este argumentată de temperaturile crescute din luna iulie.
Probele de competențe sunt programate să înceapă încă de la finalul lunii ianuarie 2025, o noutate față de anii trecuți, iar probele scrise să înceapă din 10 iunie 2025, mai devreme decât până acum.
Cele mai importante modificări propuse sunt:
- Competențe bacalaureat: perioada 27 ianuarie – 7 februarie 2025;
- Probe scrise (EN VIII și bacalaureat 2025) încheiate înainte de finalul lunii iunie.
Reprezentanții Ministerului susțin că actuala propunere de calendar are la bază două argumente:
- necesitatea de a ține cont de evoluția spre niveluri extreme ale temperaturilor din timpul verii, ce pot afecta randamentul candidaților;
- solicitările de a identifica o soluție funcțională care să permită încadrarea în termen a candidaților a căror înscriere în învățământul superior depinde de prezentarea diplomei de bacalaureat.
Mai multe cadre didactice de la Colegiul Național „Sfântul Sava contestă noul calendar. „Pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România, un examen național ar urma să fie susținut în timpul anului școlar. Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat”, se arată în scrisoarea adresată ministrului Educației.
Profesorii de la „Sava” susțin că există riscul ca examenul de bacalaureat să se transforme într-un fiasco și că un astfel de calendar nu are cum să fie în interesul superior al elevilor. „Avertizarea noastră, cu bună-credinţă, se dorește a fi ante-factum, astfel încât să preîntâmpinăm disfuncţionalităţi majore, în principal în activitatea liceelor. Astfel, semnalăm încă de la începutul anului școlar faptul că un astfel de calendar nu vizează „interesul superior al elevilor” şi nici pe acela al cadrelor didactice. Dimpotrivă, există riscul ca examenul național de bacalaureat să se transforme într-un fiasco. Aceasta atât din perspectiva lipsei resursei umane, cât și din aceea a riscului apariției unor erori în procesul de evaluare cauzat de împărțirea cadrelor didactice în procese educaționale care nu au fost niciodată și nici nu pot fi desfășurate concomitent.”
Un alt aspect menționat de profesori este legat de faptul că elevii din anii mai mici ar urma să elibereze sălile de clasă pentru susținerea probelor de bacalaureat, ceea ce ar însemna ca ei să recupereze materia, alături de profesori, în weekend.
Profesorul Maria Manea: dacă școlile ar beneficia de aparate de aer condiționat, nu ne-am mai confrunta cu schimbări contextuale
Am stat de vorbă despre această problemă cu Maria Manea, profesor și fost secretar de stat în Ministerul Educației, care atrage atenția asupra faptului că principala problemă în acest context o reprezintă o altă anomalie, respectiv lipsa aparatelor de aer condiționat din licee.
Consider că propunerea este menită să acopere o nevoie de bun-simț: dotarea unităților de învățământ cu aparate de ventilație. Dacă școlile ar beneficia de această minimă aparatură, care să permită desfășurarea în condiții optime a procesului de evaluare, nu ne-am mai confrunta cu schimbări contextuale. Sunt profesor la un colegiul național și atrag atenția, de ani buni, asupra faptului că aceste unități de învățământ au fost lăsate de izbeliște din perspectiva investițiilor în infrastructură, în dotări.
Marina Manea, profesor și fost secretar de stat în Ministerul Educației
- CITEȘTE ȘI: BAC-ul și Evaluarea Națională s-ar putea da mai repede în 2025. Canicula modifică datele examenelor
Efectele caniculei asupra sănătății și performanței cognitive
Examenele naționale reprezintă un moment deosebit de stresant pentru elevi, iar susținerea acestor examene în condiții de caniculă poate reprezenta un factor de risc semnificativ pentru sănătatea și performanța lor, mai ales în lipsa unui sistem de ventilație sau aer condiționat. la fel de afectați sunt și profesorii supraveghetori și cei care corectează ulterior lucrările.
Un studiu publicat în „PLoS Medicine” (2009) a constatat că expunerea la temperaturi extreme poate afecta capacitatea de concentrare, memoria de lucru și timpul de reacție al individului. Acest lucru este deosebit de problematic în timpul examenelor, când elevii trebuie să fie în cea mai bună formă pentru a putea rezolva subiectele complexe și a lua decizii rapide. Pe lângă impactul asupra performanței cognitive, canicula poate avea și efecte negative asupra sănătății fizice. Elevii sunt susceptibili la afecțiuni precum insolația, epuizarea termică și deshidratarea atunci când sunt expuși la temperaturi ridicate pentru perioade lungi de timp, mai ales în săli de examen fără ventilație adecvată. Simptomele acestor afecțiuni includ dureri de cap, amețeli, greață și confuzie, ceea ce poate afecta grav capacitatea elevilor de a susține examenul și de a obține rezultate care reflectă cu adevărat cunoștințele lor.
Importanța ventilației și a aerului condiționat
Asigurarea unui mediu de examen confortabil din punct de vedere termic este esențială pentru a reduce riscurile asociate caniculei. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă menținerea unei temperaturi interioare cuprinse între 18°C și 24°C pentru a asigura confortul termic și a preveni efectele negative asupra sănătății. În absența unui sistem de ventilație sau aer condiționat, temperaturile din sălile de examen pot depăși cu ușurință aceste limite în timpul perioadelor de caniculă, crescând astfel riscurile pentru elevi.
Iată calendarul propus de Ministerul Educației pentru examenul de bacalaureat:
Textul integral al scrisorii profesorilor de la „Sfântul Sava”
„Scrisoare deschisă privind decizia referitoare la organizarea examenului național de bacalaureat, sesiunea iunie 2025
Stimată doamnă Ministru Ligia Deca,
Vă adresăm această scrisoare deschisă în calitate de profesori ai Colegiului Național „Sfântul Sava”, unul dintre cele mai prestigioase licee din România, fiind preocupați de buna desfășurare a procesului educațional pe întreg parcursul acestui an școlar.
Odată cu publicarea O.M.E. nr. 6.481/30.08.2024 în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 898/5.IX.2024, decizia dumneavoastră de a stabili calendarul examenului național de bacalaureat, la probele scrise, în intervalul 10 iunie – 16 iunie 2025, a devenit oficială.
Vom expune în continuare motivele care ne-au determinat să redactăm această scrisoare deschisă.
Primul dintre acestea ține de însăși structura anului școlar, aprobată prin ordinul de ministru nr. 3.694/01.02 2024, care stabilește faptul că, pentru elevi, anul școlar începe pe data de 9 septembrie 2024 și se finalizează pe data de 20 iunie 2025 (cu excepția elevilor aflați în clase terminale). În condițiile în care majoritatea elevilor se va afla în sălile de clasă până la data de 20 iunie, considerăm irelevant argumentul conform căruia schimbările climatice din România au constituit cauza principală a acestei decizii.
Pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România, un examen național ar urma să fie susținut în timpul anului școlar. Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat.
În același timp, considerăm că informațiile apărute în spațiul public, prezentate drept posibile soluții la acest context fără precedent generează incertitudini atât în rândul profesorilor, cât și în acela al elevilor. Idei precum aceea referitoare la organizarea programelor naționale „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” în timpul organizării examenului de bacalaureat intră în contradicție cu ordinul de ministru privind structura anului şcolar 2024-2025, care stabilește că „programul național „Școala Altfel” și Programul „Săptămâna Verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025”.
La această contradicție se adaugă cel puțin două neajunsuri:
1) Privarea elevilor din clasele terminale de participarea la activitățile specifice acestor programe;
2) Imposibilitatea cadrelor didactice de a participa atât la organizarea examenului național de bacalaureat (având în vedere activitatea complexă a comisiilor din centrele de examen, precum şi cele din comisiile zonale de evaluare, luând în considerare asistenţa, scanarea lucrărilor, apoi evaluarea acestora etc.), cât şi la activitățile specifice care se derulează în cadrul celor două programe naţionale, „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.
„Umblatul la programa de evaluare”, în condițiile în care vor fi semnalate probleme de către cadrele didactice nu reprezintă o modalitate de rezolvare a problemei, ci o abordare post-factum care nu face altceva decât să genereze lipsă de predictibilitate. Din aceeași categorie fac parte și ultimele „variante de recuperare” vehiculate în spațiul public, respectiv recuperarea orelor în zilele de sâmbătă. O astfel de decizie ar deregla programul săptămânal al elevilor. Aceștia ar fi nevoiți să petreacă în școli aproximativ 36 de ore într-o săptămână, curba de efort fiindu-le afectată într-un mod nejustificat. În același timp, vă reamintim faptul că art. 137, alin. (1) din Codul Muncii stabilește că „Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica”. Aplicarea soluției amintite va face imposibilă acordarea repausului săptămânal în zilele din cursul săptămânii, așa cum reiese din alin. (2) al aceluiași articol, întrucât cadrele didactice vor desfășura activități specifice în zilele respective.
Înţelegem decizia ministerului de a face posibilă vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestaţiilor, probabil în scopul diminuării numărului mare de contestaţii care s-a înregistrat în ultimul an. Însă această decizie poate bulversa finalul de an şcolar pentru toate celelalte clase de liceu deoarece această activitate va fi una cu impact major de timp în fiecare liceu.
Avertizarea noastră, cu bună-credinţă, se dorește a fi ante-factum, astfel încât să preîntâmpinăm disfuncţionalităţi majore, în principal în activitatea liceelor. Astfel, semnalăm încă de la începutul anului școlar faptul că un astfel de calendar nu vizează „interesul superior al elevilor” şi nici pe acela al cadrelor didactice. Dimpotrivă, există riscul ca examenul național de bacalaureat să se transforme într-un fiasco. Aceasta atât din perspectiva lipsei resursei umane, cât și din aceea a riscului apariției unor erori în procesul de evaluare cauzat de împărțirea cadrelor didactice în procese educaționale care nu au fost niciodată și nici nu pot fi desfășurate concomitent.
Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logicăaceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției.
Oricare ar fi, în cele din urmă, soluțiile adoptate, acestea nu vor fi echitabile pentru majoritatea elevilor întrucât vor afecta structura anului școlar, întrerupând fără o explicație rezonabilă un proces educațional în derulare.
Nu excludem faptul că la baza acestei decizii să se fi aflat o eroare de calcul. Nu încetăm să credem că dumneavoastră aveţi ca prioritate buna desfășurare a acestui an școlar, aşa cum avem și noi, profesorii semnatari ai acestei scrisori. Cu aceste gânduri, v-am prezentat argumentat situaţia de facto privind constrângerile majore privind organizarea examenului de bacalaureat în perioada 10-16 iunie 2025 şi ne exprimăm speranța că veți dispune modificarea calendarului acestui examen național, fiind un fapt care se impune a fi realizat neîntârziat.
Cu stimă,
Profesorii Colegiului Naţional “Sfântul Sava”