Perioada premergătoare examenelor, cum este Evaluarea Națională, este una solicitantă, obositoare și stresantă. Și nu doar pentru elevi, ci și pentru părinți. Care, copleșiți de importanța mediei, ajung uneori să pună presiune exagerată pe copii și să-i încarce cu propriile lor temeri legate de un posibil eșec. În felul acesta, tensiunea și oboseala care se acumulează pe măsură ce se apropie examenul îi pot face să clacheze până și pe cei mai pregătiți elevi.
Copiii au nevoie, în primul rând, de siguranță emoțională pentru a performa la capacitate maximă. Părinții pot contribui semnificativ prin încurajări constante și prin validarea emoțiilor trăite: stresul asociat acestei perioade e normal, însă nu trebuie să le acapareze viața și să-i compleșească. Copiii au nevoie de un climat familial relaxat, fără tensiune în casă. În plus, oricâte temeri și îngrijorări ar avea părinții, nu e indicat să le exprime în fața copilului. În schimb, e de ajutor să fie disponibili pentru a le asculta temerile și frustrările.
Pentru a ajuta copilul să facă față stresului și anxietății din perioada examenelor, Mihaela Dinu, psiholog al organizației Salvați Copiii, îi sfătuiește pe părinți să evite să seteze ținte greu de atins („Să nu vii acasă fără 10!”) și să nu creeze presiune prin încurajări deghizate și excesive, de genul: „Tu eşti deştept, sigur o să faci faţă”/ „Toţi copiii inteligenți reuşesc, o să reuşeşti şi tu”/ „Eşti cel mai bun!“. Iată un ghid al psihologului destinat părinților cu copii care se pregătesc de examen!
Cum eviți suprasolicitarea
Un alt aspect important al sprijinului din partea părinților ține de ajutorul dat copilului în organizarea timpului de studiu. Este foarte posibil ca, în centrul „tornadei” în care se află, copilul să nu se poată aduna, să nu poată avea capacitatea de a-și organiza eficient timpul. Părintele îl poate ajuta în stabilirea unui program de studiu, în așa fel încât să poată parcurge toată materia fără a se aglomera la final, când resursele de energie și concentrare încep să scadă. Oferiți copilului posibilitatea de a lua pauze în mod regulat, de a avea și activități recreative, încurajând un echilibru între muncă și odihnă.
Condiții de studiu: lumină bună, spațiu bine aerisit
Spațiul în care învață un copil influențează în mod real eficiența studiului. Elevul care se pregătește pentru examene are nevoie de un loc liniștit, ordonat, bine luminat și aerisit, destinat exclusiv învățării. Limitați factorii care i-ar putea distrage atenția, precum telefonul, televizorul sau gălăgia în casă. Și, nu în ultimul rând, puneți-i la dispoziție resursele necesare: cărți, materiale educative, rechizite și acces la internet când e nevoie.
Fiți aliații copilului, nu evaluatorii!
Părinții pot participa direct la procesul de învățare, fără a prelua însă controlul. Când este posibil, puteți chiar învăța împreună, pentru a-i arăta solidaritate și implicare. Dar implicarea să fie oferită, nu impusă. Copilul trebuie să simtă că părintele îi este un aliat, nu un evaluator suplimentar. Îi puteți testa cunoștințele prin întrebări simple sau simulări de examene, îi puteți explica unele concepte mai dificile sau îl puteți ghida în găsirea răspunsurilor corecte.
Somnul, mișcarea și alimentația echilibrată
Succesul la examene nu depinde doar de numărul de ore petrecute învățând, ci și de starea generală a organismului. Copilul are nevoie de somn suficient, deoarece lipsa lui îi afectează memoria și concentrarea. Apoi, alimentația este un factor la fel de important. Mesele copilului trebuie să fie în această perioadă, poate mai mult decât în oricare alta, regulate și bogate în nutrienți esențiali. Și, nu în ultimul rând, mișcarea – fie și numai scurte plimbări – are rolul ei benefic în reducerea stresului și îmbunătățirea clarității mentale.
„Un eșec nu e un capăt de drum!”
„Ce se întâmplă dacă iau notă mică?”- Aceasta este întrebarea care generează anxietate în rândul elevilor în preajma examenului. O medie mică i-ar putea duce într-un liceu diferit față de cel pe care îl doresc, însă acest lucru nu e un capăt de drum. Un eventual eșec va fi o oportunitate de învățare, iar odată ce un copil știe asta anxietatea scade și înțelege că valoarea lui nu este echivalentă cu nota primită. Un copil care se simte sprijinit, înțeles și valorizat este un copil care va aborda examenele nu doar cu efort academic, ci și cu încredere în sine – o combinație esențială pentru succes.