Cum îți dai seama când copilul își face temele cu ChatGPT

Anca Lupescu
elev cu casti rosii la gat care zambeste in timp ce scrie in fata unui laptop
Un eseu care e gata în 10 minute și e scris impecabil ar trebui să-ți ridice semne de întrebare. FOTO: Shutterstock

În era digitală, tehnologia avansează rapid, iar Inteligența Artificială devine din ce în ce mai prezentă în viețile noastre, inclusiv în educație. ChatGPT și alte programe similare, capabile să genereze răspunsuri complexe la diverse întrebări sau chiar să scrie eseuri întregi, sunt la îndemâna oricui. Pentru unii elevi, aceste instrumente pot părea o soluție rapidă pentru temele dificile, dar pentru părinți și profesori ele ridică o serie de întrebări și preocupări legate de onestitate, moralitate și învățare autentică. Dacă te-ai întrebat vreodată dacă al tău copil ar putea folosi astfel de metode pentru a-și face temele, citește în continuare pentru a afla câteva indicii și soluții pentru a recunoaște și gestiona această situație.

Inteligența Artificială schimbă radical felul în care copiii își fac temele. Este un ajutor sau un instrument de „înșelăciune?”

Tot mai mulți elevi apelează la ajutorul inteligenței artificiale pentru a-și face temele datorită accesibilității și ușurinței de utilizare a acestor tehnologii, combinată cu o anumită tendință de a evita efortul. Rachel Volk, o profesoară din Texas, observă că mulți elevi preferă să folosească AI pentru a găsi rapid răspunsuri la întrebări sau chiar pentru a genera eseuri. În plus, Kyla McMullen, profesor asociat la Universitatea din Florida, este de părere că atenția noilor generații de elevi este din ce în ce mai scăzută, ceea ce îi determină să caute soluții rapide și ușoare, precum AI, scrie parents.

Elevii simt o presiune imensă de a reuși și, adesea, percep notele proaste ca fiind catastrofale. Soluția cea mai simpă: note mari cu teme făcute de AI. În plus, mulți nu văd sensul noțiunilor pe care trebuie să le învețe, considerând că acestea nu vor fi relevante pentru viitorul lor. Chiar dacă, pe moment, soluția aceasta pare excelentă, pe termen lung poate afecta grav reținerea cunoștințelor și dezvoltarea abilităților de comunicare și gândire critică.

Profesorii pot detecta utilizarea AI în lucrările scrise, deoarece stilul și vocabularul nu se potrivesc cu cele ale elevului. Cu toate acestea, există aplicații care pot „umaniza” textul generat de AI, complicând astfel identificarea. În final, utilizarea AI pentru a face temele în locul elevilor poate deveni o problemă majoră, afectând integritatea academică și pregătirea lor pentru viitor.

CITEȘTE ȘI: 5 paşi pentru un început de şcoală fără probleme

Cum își fac elevii temele cu AI

În 2022, OpenAI a lansat ChatGPT—un chatbot și asistent virtual care are capacitatea de a îndeplini diverse sarcini instantaneu, cum ar fi redactarea de emailuri și eseuri, explicarea conceptelor dificile și rezolvarea problemelor de matematică. Astăzi, există sute de companii de software care folosesc tehnologia OpenAI pentru a crea asistenți pentru teme bazate pe inteligență artificială—programe care permit elevilor să acceseze cu ușurință tehnologia AI. Unele dintre aceste programe cer doar ca elevii să trimită o fotografie a temei pentru a primi lucrarea completată, fără a fi nevoie de alte solicitări.

Un raport recent arată că numărul elevilor care folosesc AI a crescut exponențial. S-a constatat că 46% dintre elevi raportează că folosesc instrumente AI pentru temele școlare, cea mai populară alegere fiind ChatGPT. Programe de AI precum ChatGPT sunt capabile nu doar să ofere răspunsuri la întrebări, ci și să genereze instantaneu eseuri întregi sau lucrări ample.

Trișează copiii, trișează adulții

Pe lângă faptul că temele făcute cu AI reprezintă o înșelare a sistemului, copilul învață că, pentru a reuși în viață, e suficient să caute calea cea mai ușoară și să obțină beneficii imediate cu minimum de efort. Acest mod de a trișa poate să se perpetueze, elevul fiind tentat să caute în permanență metode de a trișa la toate testările pe care le va da de-a lungul vieții.

Cum detectezi temele făcute cu AI

Există câteva metode simple care te ajută să afli dacă o anumită temă sau lucrare a fost realizată de un robot:

  • Detectoare de AI: Există mai multe detectoare de conținut AI disponibile gratuit, online, concepute special pentru a detecta prezența textului generat de AI. Două dintre cele mai populare sunt Content at Scale și Scribber. Poți copia scrisul unui elev într-un câmp și să rulezi o scanare asupra acestuia. Programul va raporta apoi probabilitatea ca tema să fi fost generată de AI. Există, totuși, câteva avertismente legate de aceste programe. În primul rând, ele nu sunt complet exacte. Au fost documentate cazuri în care instrumentele de detectare a AI-ului au etichetat textele create de oameni ca fiind generate de AI. Așadar, ele nu pot fi complet de încredere. În plus, astfel de programe nu țin adesea pasul cu cele mai recente actualizări ale software-ului AI, ceea ce le mărește marja de eroare.
  • Timp redus dedicat scrisului: Lui ChatGPT îi ia doar câteva secunde să genereze eseuri pe diverse subiecte. Când eseul e scris de un om, acest lucru poate dura zeci de minute sau chiar peste o oră. Dacă copilul tău a început să folosească AI pentru a-și finaliza temele scrise, te poți aștepta ca temele lor să dureze considerabil mai puțin decât de obicei.
  • Vocabular diferit: Programele de AI precum ChatGPT nu cunosc vocabularul copilului tău, tonul sau oricare dintre celelalte indicii personale care alcătuiesc „vocea” lui. În consecință, un text generat de AI nu va suna ca ceva ce ar scrie copilul tău. Un text generat de AI va folosi adesea cuvinte sau expresii pe care copilul nu le-ar utiliza în mod normal. În general, AI-ul pare să supraestimeze vocabularul mediu al elevilor.
  • Structură prea formală: AI este programat să ofere răspunsuri într-un mod formal. Acest lucru se întâmplă deoarece dorește să acopere toate punctele care i-au fost solicitate într-un format organizat și concis. Va fi foarte „simetric” în structura sa. Elevii nu sunt atât de echilibrați, nu răspund complet la cerințe și se focusează pe cele la care se pricep mai bine.  
  • Nu sunt greșeli: Chiar și cel mai bun elev face ocazional greșeli de ortografie și gramatică, folosește punctuația incorect, se repetă, etc. Textul generat de AI e lipsit de aceste erori. Dacă nu identifici nicio eroare, ai dreptate să suspectezi că ceva este în neregulă, scrie homeschoolconnections.
  • Lipsa de exemple: AI se bazează doar pe informațiile pe care le are și, în general, va omite informațiile care nu pot fi dedus. Elevii, în schimb, fac apel la informații memorate anterior și le folosesc ca exemple. Lipsa totală de exemple, citate sau legături cu alte subiecte ar trebui să0ți ridice semne de întrebare.

Nu trebui să te transformi în vânător de AI în temele copilului, dar nici nu-l poți lăsa să trișeze. Discută sincer cu el pe această temă, explică-i beneficiile tehnologiei și cum se poate ajuta de ea, dar și diferența între a munci și a trișa. Odată ce copilul înțelege aceste aspecte, va ști cum și când să folosească Inteligența Artificială în favoarea lui.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa