Goana după performanță: de la elevii aleși pe sprânceană în pregătitoare, la cei exmatriculați dacă nu au peste 8,50

Theodora Fintescu, redactor

Fuga după performanță școlară cu orice preț este una dintre tarele sistemului educațional din România. O alimentează constant atât profesorii, cât, mai ales,  părinții. Victimele sunt copiii, forțați să tragă din greu de la cele mai mici vârste: să facă teme câte 2-4 ore pe zi începând din clasele primare, să participe la concursuri școlare, să obțină rezultate maxime, să facă meditații peste meditații.

Săptămâna trecută, în presa din România a apărut informația că trei colegii naționale din Brașov, școli de masă, discriminează elevii pe criteriul performanței. Mai exact, copiii care nu obțin medii peste 8,50 în clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-o sunt dați afară din școală. Situația aceasta se întâmplă la Colegiul Național ”Andrei Șaguna”, Colegiul Național ”Dr. Ioan Meșotă” și Colegiul Național de Informatică ”Grigore Moisil” și este prevăzută în regulamentul intern. Părinții semnează, în clasa a V-a, un contract prin care se obligă ca, în cazul în care copiii nu reușesc să obțină minimum 8,50, îi vor transfera la o altă școală.

Regulamentul Colegiului Național Andrei Șaguna prevede că:

  • Elevii claselor a V-a, a VI-a şi a VII-a, care la sfârşitul anului şcolar nu obţin media generală de minimum 8.50, mediile generale la limba română şi la matematică de minimum 8.00 sau media generală la purtare de minimum 9.50 sunt declaraţi necorespunzători cu standardele şcolare asumate prin contractul educaţional semnat de părinte în momentul înscrierii la Colegiul Naţional „Andrei Șaguna” şi, în consecinţă, nu vor mai frecventa cursurile colegiului, fiind obligaţi să se transfere, pentru anul şcolar următor, la alte şcoli.

”Sunt colegii care au performanță și care, pentru a-și menține ștacheta așa cum și-au propus, au impus aceste medii pentru a putea rămâne. Nu cred că este vorba de segregare. Sunt școli de masă, dar trebuie să ținem cont de istoricul și de rezultatele pe care le au în competițiile școlare. Dacă elevul nu poate ține pasul… Este un feedback adus părintelui, că elevul nu are posibilitatea de a fi la nivelul mediei copiilor de la clasa respectivă”, a declarat pentru Edupedu.ro Oana Ariana Bucur, inspectorul școlar general din Brașov”. Ministrul Educației a fost însă de altă părere și le-a cerut directorilor să elimine această practică, dat fiind faptul că Legea Educației Naționale nu permite așa ceva.

Ce contează și ce nu contează

Deși situația de la Brașov este una excepțională, fuga după rezultate excepționale la învățătură este o obsesie pentru multe familii și pentru mulți profesori din România și începe odată cu intrarea în școală a copiilor. Din acel moment, nevoia de joacă, relaxarea, sănătatea fizică și mintală a copiilor, adecvarea materiilor învățate la vremurile pe care le trăim, dobândirea de abilități cu adevărat necesare în viață contează puțin sau deloc. Pe primul loc e performanța.

În disperarea de a ajunge la ”doamna cea mai bună” încă din pregătitoare, părinții se dau peste cap, își fac mutații, merg cu plicul dacă e cazul și, la început de an, sunt fericiți că ”au prins loc” la Doamna. Ei și alți 40 de copii. Ca să își confirme renumele, doamna îi bombardează cu teme și muncă suplimentară, iar de cei ce nu țin ritmul găsește metode să se descotorosească.

O altă practică, cunoscută de multe învățătoare și practicată de unele dintre ele, este selectarea copiilor cu potențial: din fișa de înscriere, unde este menționată profesia părinților, doamnele îi selectează pe copiii cu părinți intelectuali și/ sau pe cei cu profesii bănoase.

Evaluarea națională, momentul de maximă tensiune și presiune

Apropierea momentului în care copilul intră la liceu este alt prilej de mare tensiune. Se întețesc meditațiile, iar presiunea asupra copiilor e uriașă. Pentru a avea șansa de a intra la unul dintre liceele considerate de elită, media la examen trebuie să fie cat mai apropiată de 10. De altfel, acesta este momentul în care ar trebui să se concretizeze toată munca elevilor și a profesorilor care i-au pregătit, precum și toate investițiile părinților.

Există foarte multe licee la care se intră doar cu medii apropiate de 10 și un procent infim din cei care ajung aici sunt elevi cu adevărat excepționali, cu minți strălucite, care au capacitatea de a asimila fără efort major tot ceea ce li se cere la școală. Restul sunt copii de care s-a tras din greu pe perioada anilor de școală, care și-au sacrificat copilăria și timpul liber, pentru a împlini planurile părinților (bine intenționați, de altfel), a le satisface orgoliile și/ sau pentru a spori palmaresul profesorilor.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa