Profesorii de Informatică sunt revoltați după ce au aflat că se elimină Informatica de la Bac. Ministrul Educației Ecaterina Andronescu a lansat în dezbatere publică o propunere de reorganizare a sistemului educațional cu titlul “Educația ne unește – Viziune asupra viitorului educației în România” care, deși nu are valoarea unei inițiative legislative, arată viziunea ministrului asupra modificărilor necesare pentru îmbunătățirea sistemului. Una dintre ele i-a indignat pe profesorii de informatică, pentru că presupune scoaterea de la examenul de Bacalaureat a examenului de Informatică.
Conform viziunii ministrului, Bacalaureatul ar trebui să fie de patru tipuri și să cuprindă următoarele materii:
BAC A1, pentru studiile de științe
- Limba română
- Limbă străină
- Matematică
- Fizică/Chimie/Biologie
- Probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
BAC A2, pentru studiile socio-umaniste:
- Limba română
- Limbă străină
- Istorie
- Filosofie/Logică/ Sociologie
- Probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
BAC V, pentru studiile vocaționale:
- Limba română
- Limbă străină
- Probă specifică
- Probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
BAC T, pentru Bacalaureatul profesional:
- Limba română
- Limba străină
- Științe
Unul dintre puținele domenii în care România are un avans educațional
Eliminarea Informaticii de la Bacalaureat i-a făcut pe reprezentanții marilor universități din țară să-i trimită ministrului o scrisoare în care atenționează că acest demers va avea efecte grave asupra acestui domeniu. Scrisoarea este semnată de profesori și decani de la facultățile de profil de la Universitatea București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Academia de Studii Economice, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara.
Redăm mai jos câteva pasaje relevante din scrisoarea trimisă Ecaterinei Andronescu de profesorii universitară.
- Stimată Doamnă Ministru al Educației Naționale, informațiile prezentate de Ministerul Educației Naționale privind modificările preconizate în structura examenului național de Bacalaureat ne-au produs îngrijorare. Perspectiva ca Informatica să dispară ca probă la Bacalaureat a creat confuzie în comunitatea educațională și ne-a determinat să inițiem acest demers și să vă solicităm respectuos nu doar păstrarea Informaticii ca probă la Bacalaureat, ci și creșterea importanței Informaticii ca materie de studiu în învățământul de toate gradele și la toate specializările. Informatica reprezintă unul din puținele domenii în care România are un avans educațional față de cele mai multe țări din lume.
30 de medalii de aur la Olimpiada Internațională
- Dezvoltarea învățământului de informatică a generat rezultate concrete, demonstrându-și astfel viabilitatea. Este suficient să ne uităm la aportul pe care industria de IT a ajuns să îl aibă în economia românească, de 6% din PIB, transformând această industrie în cel mai dinamic sector, iar potențialul este în continuare foarte mare.
- Putem să privim și performanțele elevilor români la concursuri internaționale: numai la Olimpiada Internațională de Informatică, elevii români au obținut, începând din anul 1990, 107 medalii, din care 30 de aur, clasându-se pe locul 6 în lume într-un ierarhie pe țări a celor 30 de ediții de până acum. Aceste rezultate nu au venit din neant, ci în primul rând din sistemul educațional. Ce ar însemna acum eliminarea Informaticii de la Bacalaureat? Cum ar putea o materie care este în denumirea specializării să fie ignorată la examenul de finalizare a studiilor la specializarea respectivă?
Imaginea găurii negre nu ar fi fost posibilă fără informatică
- În mod esențial, Informatica este știința procesării informației, a transformării informației în cunoștințe și a aplicării cunoștințelor digitalizate pentru dezvoltarea societății. Informatica integrează într-un mod consistent matematica, ingineria, tehnologia și programarea ca vocație, fără a se limita la niciuna dintre acestea și interacționează cu toate domeniile științifice, sociale sau umaniste, creând o punte între acestea, prin gândirea algoritmică și modelele teoretice sau experimentale pe care le propune.
- Cea mai recentă descoperire în fizica experimentală – imaginea unei găuri negre – a fost obținută pe calculator și nu ar fi fost posibilă fără algoritmi sofisticați care să proceseze și să sincronizeze informația colectată de sistemele de telescoape radio dispuse pe tot globul. Astfel de exemple pot fi găsite în toate domeniile. Dar provocarea cea mai mare a viitorului o reprezintă procesarea automată a cunoștințelor, prin “inteligența” roboților, care va schimba complet lumea în care trăim.
Cerem introducerea informaticii și la specializările teoretice și vocaționale
- Demersul nostru, ca reprezentanți ai Informaticii în Consorțiul Universitaria, este unul preventiv, menit să evite o posibilă eroare cu efecte negative grave și de lungă durată.
- Considerăm că lipsa Informaticii din schița structurii noului examen de Bacalaureat este o scăpare, care va fi corectată în documentele finale. În același timp, atrăgând atenția asupra acestei situații punctuale, vă propunem o dezbatere reală, colaborativă, care să ducă la recunoașterea statutului Informaticii ca știință (prin includerea orelor de Informatică în aria curriculară în care se află orele de Matematică și Științe ale naturii) și la întărirea rolului Informaticii în educația preuniversitară, nu doar la specializările Matematică-Informatică și Științe ale naturii (prin introducerea Informaticii în trunchiul comun), ci și la celelalte specializări, teoretice sau vocaționale.