Despre Mind Lab sau cum se învață inteligenţa

Simina Bădică
Ioana Stamatiade a adus Mind Lab în România

De vorba cu Ioana Stamatiade espre Mind Lab/Totul despre mameÎntre Mind Lab și jocurile pe calculator sau tabletă nu văd nici o competiție. Mind Lab este un curs care se predă la grădiniță sau la școală. Între jocurile concrete (clasice sau moderne) pe care copiii le-ar putea juca acasă și cele electronice, da, este o competiție, iar primele au mult de pierdut când părinții nu se mai joacă cu copiii lor, fie că sunt prea ocupați, fie că li se pare că au copii destul de mari care se pot juca și singuri. Din păcate aici copiii sunt cei care pierd, căci abordarea unui joc de gândire în familie, mai mult sau mai puțin strategic, are nevoie de obicei și de un adult. Ele presupun un pic de răbdare și perseverență pentru a înțelege bine obiectivul și regulile jocului, interacțiune socială, comunicare, armonie în gestionarea emoțiilor pe parcurs sau la finalul jocului. Eu consider a fi foarte important pentru școlari timpul în care părinții se joacă cu ei, este o atenție activă pe care le-o acordă, iar jocurile bine alese la această vârstă vor fi o provocare plăcută și pentru mintea unui adult.

TDM: Preferi să vorbim despre joc sau despre joacă? Vezi vreo diferenţă între ele?

I.S.: Nu văd nici o diferență între joc și joacă, ambele pot fi libere, copiii crează și își stabilesc singuri regulile sau există un obiectiv și reguli anterior stabilite, cum sunt de obicei jocurile de gândire. Nu sunt decât un microunivers în care copiii sunt copii și acționează așa cum sunt ei, dar un pic mai creativ, un pic mai liber. Poate de asta le place atât de mult să se joace!

TDM: Pot să înţeleg cum jocurile de gândire dezvoltă inteligenţa. Dar Mind Lab dezvoltă chiar şi abilităţile sociale şi inteligenţa emoţională. Cum poate face asta un simplu joc?

I.S.: Valoarea Mind Lab nu vine din jocuri ci din ceea ce s-a dezvoltat în jurul jocurilor. Tot acolo, în jurul jocului, copiii interacționează continuu: au un obiectiv comun sau obiective diferite, câteodată sunt în aceeași echipă sau în echipe diferite, au de luat decizii împreună sau individual, învață și experimentează concret situații de cooperare și lucru în echipă, comunică, învață să argumenteze, să negocieze, să aibă răbdare unul cu celălalt, să se aștepte între ei, să se respecte, să-și rezolve conflictele în mod rațional sau să-și gestioneze emoțiile în special la finalul jociurilor când unul dintre ei atinge obiectivul. Evit intenționat să spun că unii pierd, deși ne-a intrat în obișnuință să folosim termenul ,,am pierdut”. Eu cred cu convingere că nimeni nu pierde nimic într-un joc.

TDM: Alfie Kohn, specialistul în parenting pe care ştiu că şi tu îl apreciezi, scrie convingător despre importanţa jocului în educaţie, despre cum joaca a fost dată afară din şcoli şi cît de dezastruoase sunt efectele acestei politici. Cum a reuşit Mind Lab să readucă joaca în şcoli, acolo unde îi este locul?

I.S.: Drumul a fost lung și încă îl parcurgem pas cu pas, om cu om, dar am făcut-o în cel mai convingător mod: invitând părinții și cadrele didactic să experimenteze Mind Lab ca și cum ar fi copii. Doar astfel își dau seamă de puterea jocului de gândire folosit că instrument didactic și că ceea ce facem noi nu este ,”doar joacă”.

TDM: Care este jocul tău preferat dintre cele pe care le jucați cu copiii în cadrul Mind Lab?

I.S.: Jocurile pe care le folosim sunt atât de diverse și frumoase, fiecare în felul lui, încât n-aș putea numi unul preferat. Îmi place să le joc pur și simplu. O astfel de joacă este pentru mine o sursă continuă de descoperire și redescoperire, care mă face să mă simt tânără și fericită de fiecare data.

TDM: Ce poate face un părinte care îşi doreşte ca fiul sau fiica sa să participe la programul vostru?

I.S.: Cursurile au fost dezvoltate și sunt implementate în multe țări ca materie integrată în programă școlară. În România cursul este de regulă opțional complementar programei și are loc doar în școli și grădinițe partenere pe parcursul anului școlar.  Cei care nu au copiii înscriși la o astfel de instituție ne pot contacta. De regulă îi îndrumăm către o instituție particulară apropiată, majoritatea acceptând la cursul Mind Lab și copii din afară ei.

TDM: O recomandare pentru părinţi. Ce jocuri putem juca acasă cu copiii noştri, dintre cele care se găsesc în magazinele noastre? Poţi recomanda unul pentru copiii preşcolari şi unul pentru şcolari?

I.S.: Mulți ne-au pus întrebarea asta. Sunt o mulțime de jocuri pe piață, dintre care destule merită cumpărate. Anul acesta noi (echipa Mind Lab din București mai exact) ne-am apucat să le experimentăm și să scriem  de ce ne plac, cum îi ajută pe copii? Am încercat până acum cam 120 de jocuri care ajung pe piață românească (alese și acelea în prealabil) dintre care doar aproximativ 100 ne-au plăcut mult și le-am așezat pe www.raftulcujocuri.ro într-un mic magazin online specializat în jocuri de gândire – și nu ne-am oprit aici. Sunt așezate acolo în funcție de vârsta de la care sunt potrivite și împărțite pe categorii în funcție de abilitățile predominante pe care le folosesc. Avem câte un joc deschis din fiecare, iar părinții sunt bineveniți la noi la birou să le vadă sau să le învețe de la noi, doar cu un telefon sau e-mail în prealabil.

TDM: Mulţumim, Ioana Stamatiade pentru timpul acordat şi pentru ideea extraordinară de a aduce Mind Lab în România!

Iar pe voi, cititoarele noastre, vă invităm să descoperiţi aici care este cea mai apropiată şcoală unde vă puteţi juca inteligent cu Mind Lab. Şi nu uitaţi cuvintele profesorului Reuven Feurstein „Inteligenţa nu se naşte odată cu fiinţa umană: se dezvoltă”.

 

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa