Cum se poate corecta scrisul copiilor și de ce sunt utile cursurile de caligrafie

Există pe piață o serie de materiale educaționale tentante, care promit îndreptarea rapidă a scrisului, însă acestea nu sunt întotdeauna de folos. O altă opțiune o reprezintă cursurile online sau cu prezență fizică, organizate de specialiști în caligrafie, în cadrul cărora copiii învață scrisul de mână cursiv și citeț.

Laura Bogaciu, redactor
trei-fete-la-scoala-scriind-cu creionul
Scrisul de mână dezvoltă conexiuni importante în creierul în formare al copiilor. Sursa foto: Shutterstock

Odată cu începerii școlii, mulți părinți intră în panică văzând scrisul de mână al copiilor lor, mai ales dacă pe aceștia îi așteaptă Evaluarea națională sau Bacalaureatul. Orele de Caligrafie au fost scoase din programa școlară, învățătorii nu au suficient timp la dispoziție să ghideze toți elevii spre scris caligrafic, așa că mulți copii ajung ca, în gimnaziu, să scrie ilizibil. Există pe piață o serie de materiale educaționale tentante, care promit îndreptarea rapidă a scrisului, însă acestea nu sunt întotdeauna de folos. O altă opțiune o reprezintă cursurile online sau cu prezență fizică, organizate de specialiști în caligrafie, în cadrul cărora copiii învață scrisul de mână cursiv și citeț. Am stat de vorbă cu Carmen Nistor, pedagog în domeniul caligrafiei și al scrierii cursive, CEO&Founder la Academia de caligrafie și doctor în Arte vizuale pentru a afla cum și de ce să corectăm la timp scrisul copiilor, ce reguli să respectăm și ce instrumente ajutătoare să folosim.

Cât de importantă este scrierea de mână în condițiile în care folosim atât de mult dispozitivele electronice?

Scrierea de mână își păstrează importanța dovedită prin studii științifice, chiar dacă a căzut în desuetudine sau a fost marginalizată ca fiind o metodă veche de înregistrare a informațiilor. Scrisul de mână dezvoltă conexiuni importante în creierul în formare al copiilor, dar și al adulților sau seniorilor, și ne ajută realmente să păstrăm o minte și un creier sănătoase, sau ajută la recuperarea lor atunci când apar anumite afecțiuni. Triada ochi-mână-creier implicată în procesul scrierii procesează informația într-un timp extrem de scurt și ne ajută să fim eficienți în a plănui și decide rapid cum organizăm spațiul foii de hârtie. Prin scris ne sporim atenția, răbdarea, simțul estetic, gândirea critică și aș putea continua cu beneficiile.

Cum găsiți desființarea caligrafiei ca disciplină școlară?

Deși poate mulți s-au bucurat că au fost degrevați de încă o activitate școlară, efectele dezastruoase ale deciziei de a scoate caligrafia ca materie distinctă din școli se văd în timp. În unele state, care au făcut cândva același lucru, se iau acum decizii de obligativitate a studierii scrisului cursiv în primele șase clase. La noi, necesitatea studierii caligrafiei vine la fiecare în parte atunci când copiii se confruntă cu dificultăți în a scrie de mână pentru că nu au mai apucat să primească explicațiile detaliate ale acestei îndeletniciri și se chinuie cum pot. Mi se pare că au fost văduviți de o materie care le dezvolta multe alte abilități în afara celei în sine, de a scrie.

Ce se urmărește printr-un curs de caligrafie: corectarea unui scris problematic sau dobândirea unuia artistic?

Un curs de caligrafie bine structurat ia în calcul toate aceste aspecte menționate. Indiferent că este vorba de cursuri pentru copii sau adulți, de corectare a scrisului sau de caligrafie artistică sau istorică, toți cursanții, indiferent de vârstă, primesc informații importante despre cum să înțeleagă procesul scrierii, cum să îl analizeze singuri pentru a-l putea îmbunătăți permanent (suntem toți „elevi” pe tot parcursul vieții, indiferent cât știm la un moment dat), primesc noțiuni de analiză a formelor și spațiilor, de compoziție, informații tehnice despre cum să le fie realmente ușor, comod, eficient și plăcut să scrie. Scopul nostru este să le insuflăm drag de scris într-un mod conștient și explicitat, indiferent în ce formă își vor manifesta ei ulterior pasiunea pentru litere.

De la ce vârste sunt recomandate astfel de cursuri? 

Am avut cursanți de la 5 ani până la 70+. Eu recomand să înceapă studiul scrisului cursiv într-o grupă de cursanți de pe la jumătatea clasei I, după ce au apucat să afle și să aplice la școală primele noțiuni de scriere și sunt oarecum familiarizați cu ideea de curs/predare/practică. Pentru caligrafia istorică sau artistică îi invităm pe cei cu vârste în general mai mari de 12 ani. Dar am avut și excepții, de copii cu vârste mai mici, care aveau manualitate și înclinație vădită pentru scris. Unii chiar talent! Pe noi ne interesează să existe motivație, în primul rând.

În ce constau cursurile?

Cursurile online sunt interactive, constau din părți de predare, părți de exerciții, analiză și corectură, discuții libere, exemple cu modalități de organizare a foii, de ordonare a ideilor în scris. Practic, acoperim cam toate necesitățile legate de scris pe care le poate avea un copil în activitățile școlare. Facem analogii cu alte subiecte, pentru a-i ajuta să vadă dincolo de litere întreg universul estetic pe care îl pot accesa prin scris. Un modul de cursuri de corectare a scrisului are patru întâlniri săptămânale. Este nevoie de mai multe astfel de module, pentru a trece prin toate informațiile legate de scris pe care le considerăm absolut necesare unui copil sau adult care dorește să scrie de mână cursiv, eficient, armonios, relaxat.

Cu ce considerați că este mai bine să se înceapă scrierea, la școală? Cu pixul sau stiloul?

Întodeauna învățăm să scriem cursiv cu stiloul (sau cu creionul normal). Și recomand să se păstreze acest obicei de a scrie cu stiloul, pentru că penița are anumite caracteristici care pun mâna copilului mai în control față de mișcările pe care le are de făcut, iar acest lucru conferă copilului, odată cu practica, mai multă încredere în propriile capacitați.

Există pe piață un instrument ajutător pentru ținerea corectă a creionului în mână. Credeți că este unul util?

Cel mai bun „ajutor” sunt propriile degete, pe care e bine să le așezăm în poziția corectă pe instrumentul de scris. Recomand atenție din partea adulților, acordată copiilor când aceștia încep să învețe să scrie, pentru a deprinde corect poziția la masa de scris și poziția mâinii pe stilou. Îi vom atenționa și vom corecta felul în care apucă stiloul de fiecare dată când este nevoie, și vom încerca să îi responsabilizăm și pe ei să fie atenți la acest lucru. La fel și cu poziția la birou, cu spatele drept. Cu răbdare, copilul învață multe lucruri despre scrisul propriu, pe care îl poate corecta singur la un moment dat. Dar trebuie să înțeleagă de ce este nevoie să schimbe ceva și care sunt beneficiile dacă o face. 

Găsiți utile caietele speciale? Sunt un instrument eficient de lucru?

Sunt utile caietele de exerciții cu foaie normală de hârtie, pe care se poate scrie cu stiloul sau creionul normal, cu condiția să fie exemple realmente bune de mostre de scris. Din păcate, văd foarte multe exemple de manuale și caiete tipărite cu așa-zise modele de scris de mână, care de fapt sunt litere digitale înșiruite eronat din perspectiva esteticii scrisului.

Scrisul este mereu viu și așa ar trebui să rămână. Orice îngrădire, fie ea cu multe casetuțe desenate sau, mai rău, cu șanțuri adâncite în foaie, nu face altceva decât să anihileze capacitatea copilului de a învăța singur să analizeze o formă, să o rețină, să o corecteze. Chiar și caietele tip I sunt utile, din perspectiva mea, doar la deprinderea literelor separate. Când începem să scriem cuvinte, recomand să trecem automat pe caiet tip II și chiar dictando.

Revenind la caietele cu „șanțuri”, acestea reprezintă un pericol pentru scrisul cursiv de mai târziu al copilului, pentru că pe aceste caiete nu contează de unde se începe litera, câtă vreme la final apare scrisă. Ori, în caligrafie, punctul de începere al fiecărei litere este esențial în a înțelege logica scrierii cursive, în a deprinde cum să continuăm linia în interiorul cuvântului, fără a ridica stiloul de pe foaie. 

Ce sfaturi le dați părinților ai căror copii au un scris urât, pe care vor să îl corecteze?

În primul rând, le recomand cursuri de caligrafie, pentru că, așa, copiii primesc informația corectă, într-o succesiune eficientă a practicii caligrafice. Apoi, ca să îi motiveze, le recomand să scrie cot la cot cu ei și să le solicite copiilor să îi ajute pe ei, pe adulți, să corecteze la rândul lor scrisul cu ceea ce au învățat cei mici la curs. În acest fel, copiii vor fi nevoiți să recapituleze și să își structureze informațiile pentru a explica, ceea ce îi va ajuta să își fixeze cunoștințele. În plus, le va da încredere și motivație că nu sunt singurii care se luptă să corecteze ceva, iar acest proces este unul normal de învățare, indiferent ce vârstă avem. Practic, le insuflăm ideea că putem oricând învăța pentru a ne perfecționa.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa