Cum pot citi unii copii de la 3 ani și în ce situații acest lucru poate indica o problemă?

Laura Bogaciu, redactor
fetita-care-citeste-din-carte
Hiperlexicii învață să citească spontan, la vârste foarte fragede, adesea înainte de a împlini 5 ani. FOTO: Shutterstock

Unii copii învață să citească foarte devreme. Dar oricât de mult ne-am bucura să îi vedem pasionați de carte, abilitatea de a citi înainte de vârsta de 5 ani poate indica o posibilă problemă. Hiperlexia poate fi și un semn de genialitate, însă, de multe ori, este asociată tulburărilor din spectrul autist.

Opusul dislexiei (tulburare de învățare caracterizată prin dificultăți de citire), hiperlexia este o abilitate rară a unor copii, caracterizată prin capacitatea de a citi la un nivel foarte bun, mult peste așteptările pe care le-am putea de la un copil de vârsta sa (vârste fragede, de până la 5 ani). Hiperlexia nu este „o defieciență” la modul propriu. Prefixul „hiper-” în acest caz înseamnă „mai bun decât”, iar „-lexia” se referă la „limbaj sau citire”. Dacă un copil are hiperlexie, este posibil să învețe rapid cum să pronunțe sau să descifreze cuvintele, va fi un bun cititor.

Însă, în multe dintre cazuri, această capacitate uimitoare de a citi la vârste fragede vine la pachet cu unele minusuri. În multe dintre cazurile de hiperlexie, copilul nu înțelege majoritatea cuvintelor pe care le citește. Și chiar dacă manifestă un interes obsesiv pentru litere și numere, abilitatea lui de a citi cuvinte depășește capacitatea sa de a înțelege limbajul. Capacitatea precoce de a citi vine din faptul că reține rapid modelele vizuale ale cuvintelor.

Supradotat sau în spectrul autist?

Hiperlexia este frecvent asociată cu tulburarea de spectru autist (TSA). Trebuie subliniat, însă, faptul că nu toți copiii care au hiperlexie sunt în spectrul autist, iar hiperlexia ca simptom unic nu reprezintă semn de autism. Există și copii pur și simplu înzestrați, care citesc (și înțeleg ceea ce citesc) de la vârste foarte mici. Studiile arată că aproximativ 84% dintre copiii cu hiperlexie se află în spectrul autist. Uneori, poate fi dificil de făcut diferența între un copil supradotat și unul care are hiperlexie și se află în spectrul autist.

Semnele caracteristice hiperlexiei

Există patru caracteristici principale pe care majoritatea copiilor cu hiperlexie le vor avea.

  • Semne ale unei tulburări de dezvoltare. În ciuda faptului că sunt capabili să citească bine, copiii hiperlexici vor prezenta semne ale unei tulburări de dezvoltare, cum ar fi incapacitatea de a vorbi sau de a comunica la fel de bine ca alți copii de vârsta lor. Ei pot prezenta, de asemenea, anumite probelme de comportament.
  • Capacitate de înțelegere mai scăzută decât cea normală. Copiii cu hiperlexie au abilități foarte ridicate de citit, dar de înțelegere și de învățare mai mici decât cele normale.
  • Abilitatea de a învăța rapid. Hiperlexicii învață să citească foarte repede și foarte ușor. Uneori învață singuri, fără să li se explice corelația dintre sunete și litere. Fac asta repetând iar și iar cuvintele pe care le văd sau aud.
  • Afinitate pentru cărți. Copiilor cu hiperlexie le vor plăcea cărțile și alte materiale de lectură mai mult decât jocurile sau jucăriile. Pentru aceștia, unul dintre „jocurile” preferate poate fi acela de „a desena” cuvinte, cu degetul, în aer. Hiperlexicii sunt fascinați nu numai de litere și cuvinte, ci și de cifre.

Din cele trei tipuri de hiperlexie, unul singur este asociat cu autismul

Hiperlexia nu este o afecțiune uniform definită. Sunt identificate trei tipuri principale de hiperlexie, fiecare avand caracteristicile sale. Potrivit unui articol publicat de Cleveland Clinic, hiperlexia de tip 1 apare la copiii tipici care învață să citească devreme și nu au dificultăți cognitive sau sociale, nefiind asociată cu nicio tulburare neurologică. Acești copii pot avea un coeficient de inteligență (IQ) ridicat și o dezvoltare cognitivă normală.

Hiperlexia de tip 2 este asociată cu tulburările din spectrul autismului. Copiii au o capacitate remarcabilă de a citi, dar dificultăți semnificative în înțelegerea limbajului, în comunicare și interacțiuni sociale. Ei pot avea comportamente repetitive, un interes restrâns pentru anumite subiecte și dificultăti în învățarea bazată pe comunicare verbală.

În hiperlexia de tip 3, copiii manifestă, de asemenea, abilități precoce de citire, dar prezintă inițial trăsături asemănătoare autismului, cum ar fi evitarea contactului vizual sau dificultățile sociale. În timp, însă, aceste trăsături se estompează și dispar, iar dezvoltarea socială și lingvistică ajunge la un nivel normal. Prin urmare, hiperlexia de tip 3 nu este o afecțiune permanentă. Copiii cu hiperlexie de tip 1 sau 3 pot ajunge să aibă o dezvoltare normală, pe când cei cu tipul 2 pot avea nevoie de sprijin continuu, în funcție de severitatea simptomelor asociate cu autismul.

Hiperlexicii au o memorie vizuală uimitoare

Majoritatea cazurilor de hiperlexie apar la copii cu vârste cuprinse între 18 luni și 4 ani. Aceasta este perioada în care majoritatea copiilor învăța să vorbească, dar cei hiperlexici pot deja citi cuvinte complexe, deși uneori au dificultăți în exprimarea verbală. Caracteristicile copiilor cu hiperlexie, în afara învățării spontane a cititului la vârste foarte fragede (chiar și 2-3 ani) pot include interesul obsesiv pentru litere, cifre, liste și modele repetitive de cuvinte. Ei au o excelentă memorie vizuală, mai ales pentru cuvinte scrise, dar prezintă dificultăți în înțelegerea limbajului vorbit și a sensului cuvintelor citite.

În cazul acestor copii mai putem observa ecolalia (repetarea discursului altora sau memorarea unor fraze stabilite pentru a le folosi pentru a comunica), ascultarea selectivă – doar a anumitor lucruri, dificultatea de a înțelege sau de a răspunde la întrebări (cine, ce, unde, când, cum) precum și dificultăți în înțelegerea conceptelor abstracte. În special în cazul hiperlexiei de tip 2 sunt prezente problemele de interacțiune socială. La copiii hiperlexici se mai poate constata o preferință pentru rutină, aceștia evitând și respingând tranzițiile și schimbările.

Părinții, parte importantă a planului de intervenție

Planurile de intervenție pentru hiperlexie și alte tulburări de învățare vor fi adaptate nevoilor și stilului de învățare a copilului. Unii copii ar putea avea nevoie de ajutor pentru a învăța doar câțiva ani, însă alții au nevoie de un plan de tratament care se extinde până la vârsta adultă sau pe o perioadă nedeterminată.

Părinții copiilor hiperlexici sunt o parte importanta a planului de tratament. Ei sunt cei care îi pot ajuta să comunice ceea ce simt și cei care pot recunoaște de ce au nevoie pentru a învăța noi abilități mentale, emoționale și sociale: terapie logopedică, exerciții de comunicare și lecții despre cum să înțeleagă ceea ce citesc, precum și ajutor suplimentar pentru exersarea noilor abilități de vorbire și comunicare. De asemenea, ședințele de terapie cu un psiholog pentru copii și un terapeut ocupațional ar putea ajuta.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa