Mai mult de jumătate dintre cei care reprezintă generația Z (2005-prezent) se arată interesați de a începe o carieră ca influencer pe rețetele de socializare, o spun cercetările recente. Generația Z sunt, de fapt, copiii noștri. De ce vor să fie influenceri? Ar trebui să-i încurajăm? Cântărim în acest articol motivațiile și implicațiile vârstei de la care tot mai mulți copii devin influenceri. Vorbim și despre modul în care ne putem ajuta copiii să navigheze cu atenție în lumea acestor tinere vedete din social media și aflăm, de la mama Andrei Gogan (o influenceriță bine cunoscută de copii), cum a ajuns fiica ei celebră pe Internet.
Copiii nu mai sunt interesați de carierele tradiționale. Nu mai vor să fie profesori, medici, ingineri, ci preferă faima pe Internet, constată mai multe studii și cercetări din SUA, dar și din Europa. O cercetare recentă (octombrie 2023) a constatat că, în SUA, 54% dintre persoanele din generația Z ar vrea să devină influenceri pe rețelele de socializare dacă s-ar ivi ocazia. Procentul este același ca în 2019. Un studiu din 2019, realizat în Marea Britanie, arată că 30% dintre copiii întrebați spun că prima lor alegere ca meserie ar fi YouTuber. Earth Web raportează că 75% dintre copiii cu vârste cuprinse între 6 și 17 ani doresc să devină YouTuberi, în timp ce 50% dintre mileniali (părinții celor din generația Z) spun că „au fost încurajați și s-au simțit inspirați de YouTuberi pentru a schimba personal ceva în viața lor”.
Ce este acela un influencer?
Mai întâi au fost bloggerii. Acele persoane care și-au împărtășit opiniile și au dat sfaturi în modă, mâncare, sport etc. În scris. Apoi au apărut vloggerii, care își transmiteau ideile în videoclipuri. Popularitatea mare a acestei noi forme de conținut generat de utilizatorii de Internet i-a transformat pe vloggeri în influenceri după ce vânzătorii de produse s-au hotărât să-i folosească pentru a-și vinde produsele unui public deja format. Vloggerii erau văzuți, ascultați, apreciați, astfel că, dacă ar fi prezentat un produs ca fiind util, bun, minunat, fantastic, publicul s-ar fi înghesuit să-l cumpere. Așa s-au născut influencerii, care nu sunt doar vânzători de produse pe Internet, ci adevărate surse de inspirație care pot crea tendințe. Și dependențe.
Influencerii construiesc relații strânse cu urmăritorii lor. Își expun viața privată, cer implicarea adepților lor și chiar le răspund la comentarii. Sunt considerați prieteni de către următorii lor. Experți și surse de încredere. Aceste relații au fost numite parasociale. Sunt relații unilaterale, în care urmăritorul se consideră prietenul influencerului, în timp ce acesta nu știe de existența lui. Iar când vine vorba de copii, o astfel de relație poate avea consecințe neintenționate. Copilul se îndrăgostește de farmecul, celebritatea și stilul de viață al unui „prieten” care habar nu are de existența lui.
De ce vrea generația Z să devină una de influenceri?
Este o întrebare legitimă, mai ales dacă vine de la un părinte milenial care are alte așteptări de la copilul său în ceea ce privește meseria pe care o va îmbrățișa. Ce văd ei în meseria asta? Întrebarea este cine sunt ei și ce își doresc? Un studiu recent arată că generația Z dorește „parcursuri educaționale mai scurte, mai accesibile, conectate la carieră”. Rezultatele acestui studiu explică modul în care generația Z face lucrurile. Pentru a obține rezultate pe care le consideră mai echitabile, durabile sau benefice, nu au nicio problemă să facă lucrurile în felul lor. Și care e felul lor de face lucrurile? Ca să aflăm răspunsul, trebuie să înțelegem cine sunt acești copii.
Generația Z a fost marcată de evenimente globale, precum crizele de mediu, evenimentele politice și de securitate (războiul din Ucraina, atacurile teroriste din Israel), pandemia de COVID-19, precum și de tehnologia în continuă dezvoltare. S-a născut în era digitală. Generația Z nu cunoaște viața fără telefoane mobile și fără media digitală. Este prima generație care s-a născut în mediul digitalizat și a copilărit on-line, spune Radu Mălureanu, sociolog, într-un articol despre conflictul dintre generații care explică diferența dintre noi, ca părinți, și copiii noștri.
- CITEȘTE ȘI: Conflictul între generații. Ce am moștenit de la părinții noștri de am ajuns să creștem copii „fulg de nea“
Crezi că tu l-ai influențat să-și dorească?
Prima întrebare la care ar trebui să răspunzi este aceasta: „Cine vrea, de fapt, să devină influencer, copilul sau eu, părintele?” „Cercetări recente în Europa arată că aproape toate profilurile de influenceri copii au fost, de fapt, gestionate de părinți. Deși arată ca și cum ar fi ale unor copii, copilul nu are acces direct la profil”, explică Liselot Hudders, profesor asociat la Universitatea din Gent, Belgia, autoarea unei revizuiri pro și contra influencerilor. Cu alte cuvinte, dorința copilului de a deveni vedetă pe Internet ar putea să fi fost influențată de o presiune sau de o încurajare din partea părinților care își proiectează propriile vise de popularitate asupra copiilor. Tu, ca părinte, postezi des pe rețelele de socializare? Petreci mult timp pe telefon, tabletă, laptop? Amintește-ți, copiii fac ceea ce văd, ne imită în comportament.
Ce faci dacă tu ai fost cel care a influențat copilului?
Pui deoparte telefonul, laptopul și tableta și petreci timp cu copilul. Este foarte important ca tu, părintele, să modelezi comportamente și obiceiuri bune. Creează timp pentru joacă așa cum îți faci timp pentru teme sau pentru pregătirea mesei. Jucați-vă împreună, în curte, în parc sau pe covorul din sufragerie. Citește zilnic copiilor și povestiți împreună despre ceea ce citiți.
Pentru mulți dintre noi, viața online și cea cea offline sunt diferite, dar copiii cresc cu tehnologia și internetul, iar pentru ei nu există nicio diferență. Vorbește cu el despre ceea ce vede pe Internet în mod regulat, așa cum îl întrebi despre cum a fost la școală. Vizionați împreună ceea ce urmărește pe Internet și discutați despre riscuri: folosirea excesivă a tabletei, a unui joc, riscul transmiterii datelor personale (nume, adresă) în discuțiile pe care le poartă cu străinii, comportamentul lui în aceste conversații. Pune întrebări precum: „Care este postarea ta preferată pe care a distribuit-o această persoană?” sau „Dacă un prieten adevărat al tău ar acționa în acest fel, ai avea încredere în el?”
- CITEȘTE ȘI: Conflictul între generații. Ce am moștenit de la părinții noștri de am ajuns să creștem copii „fulg de nea“
Copilul este cel care își dorește – ce am de făcut?
Potrivit unei cercetări Salvați Copiii, 96% dintre copiii cu vârste între 12 și 17 ani accesează Internetul folosind telefonul mobil. Într-o zi obișnuită de școală, 27% dintre copiii întrebați petrec peste 6 ore on-line. Când vine vorba despre rețele sociale, cercetarea arată că 99% dintre acești copii folosesc cel puțin o rețea socială: Facebook 95%, YouTube 90%, Instagram 81% și Whatsapp 72%. Când copilul are deja un influencer pe care îl urmărește și își dorește să fie asemeni lui, e o situație provocatoare pentru părinți.
Stabiliți limite împreună
Pentru copiii influenceri, încercarea de a menține un număr de vizualizări, care se traduce în faimă, îi poate determina să facă lucruri pe care altfel nu le-ar face. Ceea ce ar putea implica o mulțime de probleme de sănătate mintală, spun specialiștii. Deși există o mulțime de avantaje în a fi influencer, treaba asta poate fi o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, poate ajuta la creșterea conexiunii cu alții, a stimei de sine și la îmbunătățirea sentimentului de apartenență. Pe de altă parte, poate duce la creșterea nivelului de stres, căci presiunea pe care o resimt influencerii atunci când se compară cu alții îi poate face să se simtă anxioși și să-și dorească izolarea. Sunt rezultatele unui studiu din 2023.
Este interesantă în acest context povestea lui Jennifer Miller, autoarea cărții „Confident Parents, Confident Kids”. Când fiul ei a întrebat-o dacă ar putea posta videoclipuri cu el prezentând diferite produse, Miller a stabilit cu el niște limite: aceste videoclipuri să fie originale, să ofere informații care să ajute oamenii și din care fiecare să poată învăța ceva.
Dana Gogan, „mămică de vloggeri”
Dana Gogan este mama Andrei și a lui Răzvan. Pe Andra o știu toți copiii. Vocea ei deosebită este vocea mai multor personaje Disney: doctorița Plușica, Chloe – Cățelul blogger, Sofia Întâi și Charlie, din Baftă, Charlie! Deși azi este o influenceriță cunoscută, Andra nu și-a dorit să fie influencer. Avea 18 ani când i s-a spus că dacă își dorește să ajungă să intervieveze un actor de la Disney trebuie să fie vloggeriță. Era deja dansatoare și cântăreață, dar visul ei era Disney. „Am fost de acord pentru că deja aflasem pentru ce își dorește să facă acest lucru și aveam încredere că știe ce are de făcut”, povestește Dana pentru Totul Despre Mame. „Dar eram alături de ea cu sfaturi și cu răspunsuri la întrebări. Eram ajutorul ei de nădejde: o filmam, o ajutam cu obiectele de care avea nevoie.”
Mămica de vloggeri, cum se autointitulează Dana, spune că a fi influencer este o meserie ca oricare alta, cu avantaje și dezavantaje. A fi influencer presupune să ai creativitate, abilitate pe care trebuie să o folosești la maximum ca să fii urmărit; să înveți sa utilizezi un program de editare, să înveți să filmezi, să îți folosești toată capacitatea de a fi relevant. Treci prin multe joburi în această pasiune, spune Dana. „Eu le-aș spune acestor părinți să-și încurajeze copiii, să îi ajute și să îi susțină. Nu să îi lase!”
Cum să vorbești cu copiii tăi despre a fi influenceri
Oricât de mult ne-am teme pentru copiii noștri, viața în on-line nu va dispărea. Și nici influencerii nu o vor face. Cel puțin pentru moment, a fi influencer pare să fie o alegere râvnită de mulți copii. Cât încă mai putem vorbi cu copiii noștri despre alegerile lor, e bine să o facem. Iată câteva idei:
1. Prezintă-i întregul adevăr din spatele influencerului
Copiii pot fi fascinați de ceea ce văd în postările influencerilor pe care îi urmăresc. Ei nu știu ce se află în spatele acelor videoclipuri. Ajută-l să înțeleagă tot ce presupune munca aceasta de influencer. Explică-i cum copilul care deschide un pachet în care se află o jucărie nouă nu se poate juca cu ea înainte de a învăța pe de rost anumite detalii despre acea jucărie pe care trebuie să le spună în fața camerei. Asta înseamnă că nu va mai avea timp de joacă după ce vine de la școală.
2. Păstrează-ți mintea deschisă
Ia în calcul faptul că s-ar putea ca micuțul tău să devină un influencer. Vorbește deschis cu el despre acest lucru – cât de original este conținutul pe care ar vrea să-l posteze pe canalul lui când va fi să fie, pe cine ajută și cum. Ajută-l să-și descopere creativitatea dacă își dorește să devină un creator de conținut on-line. Urmărește împreună cu el materialele altor influenceri și întreabă-l de ce îl atrag. Discută cu el despre propagarea responsabilă a informațiilor, despre adevăr și minciună, despre impactul de durată al fotografiilor și videoclipurilor postate pe Internet.
3. Acceptă și implică-te
S-ar putea să-ți fi imaginat că al tău copil tău va ajunge medic, avocat sau profesor. Însă, într-un final, alegerile îi aparțin. Copiii noștri vor să facă lucrurile în felul lor. Dacă le respectăm autonomia și le permitem să-și ia propriile decizii, îi validăm. Arătăm că avem încredere în ei. Ce putem face noi, părinții, ca să-i sprijinim este să cercetăm lumea lor, să punem întrebări acolo unde nu știm răspunsuri și să discutăm deschis cu ei despre alegerile lor. Cheia e să rămânem lângă ei, implicați în tot ceea ce fac, fie că e vorba de școală, de prieteni sau de alegerea pasiunilor. Să monitorizăm stările lor, să stabilim și să restabilim, dacă e nevoie, limite, și să-i învățăm să aibă grijă de ei.
Deși această generație de copii probabil știe cum să se descurce cu o tabletă și înțelege dedesubturile unui iPhone mai bine decât noi, au încă multe de învățat atunci când vorbim de riscurile social media. „Să nu confundăm priceperea lor cu abilitatea de a lua decizii bune online”, spune scriitoarea Jennifer Miller.
Dacă ți-a plăcut acest articol despre ce ar trebui să faci ca părinte când copilul tău vrea să devină influencer, s-ar putea să te intereseze și următoarele:
- Medic: „Dr. ChatGPT e mult mai bun decât Dr. Google”. Când și cum să îl folosești
- Părinții mileniali, generația pierdută în informații. „Nu mai au deloc încredere în instinctul de părinți”
- Copilul învață mai ușor dacă se joacă în aer liber! Care sunt motivele, cum îl stimulezi