Copiii români fac prea multe teme!

Raluca Dumitrică
teme-totul-despre-mame

România este în top 10 mondial în ceea ce privește volumul de teme

Teme, peste teme, proiecte, portofolii, lucrări elaborate şi mape pline de fişe, cam asta fac copiii români în afara orelor de curs. Şi, pentru că sunt în continuare voci de părinţi şi de profesori care  nu iau în seamă epuizarea copiilor şi sentimentele de repulsie pe care le au ei faţă de volumul mare de teme, deloc ridicat, în viziunea celor mari, iată că un studiu recent ne confirmă faptul că România e una din ţările fruntaşe la capitolul teme!

Citeşte şi: Sunt temele pentru acasă într-adevăr folositoare copiilor?

Copiii noştri ne spun că au prea multe teme, colegii copiilor noştri se plâng din acelaşi motiv, grupurile de discuţii de pe internet vuiesc din pricina cantităţii mari de teme, dar nimeni nu pare să creadă că acest lucru ar fi adevărat. Ne confirmă percepţia despre teme Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, care a publicat un studiu în care a analizat numărul orelor dedicate temelor pe care îl alocă copiii în vârstă de 15 ani din lumea întreagă şi care a reliefat faptul că România ocupă unul dintre primele locuri din clasamentul în care au fost incluse 62 de ţări. Mai precis, cu un total de aproape 7,5 ore pe săptămână, ţara noastră se află pe poziţia a şasea în topul ţărilor analizate de această organizaţie din punct de vedere al volumului de teme.

teme-totul-despre-mame

Locul întâi este ocupat de elevii din Shanghai, China, unde adolescenţii îşi dedică aproape 14 ore din săptămână rezolvării temelor, iar ultimul loc al topului îi aparţine Finlandei, cu aproximativ 2,5 ore săptămânale pentru teme.

Alfie Kohn, de mulţi ani o voce pertinentă în ceea ce priveşte ineficienţa temelor

Acest studiu recent se alătură numeroaselor studii efectuate de diverşi cercetători şi analizate cu maximă atenţie de autorul Alfie Kohn, care şi-a dedicat o mare parte a activităţii sale profesionale observării fenomenului temelor pentru acasă. Acesta a ajuns la concluzia că temele nu au din punct de vedere ştiinţific niciun fel de eficienţă observată în ceea ce priveşte copiii din ciclul primar, gimnazial şi din primii ani de liceu. Aceste observaţii şi analize detaliate, pe care le-a prezentat în cartea Mitul temei pentru acasă, disponibilă în limba română aici, relevă că temele sunt atât invadatorii şcolari ai spaţiului familial, cât şi metoda cea mai sigură prin care se înăbuşă curiozitatea copiilor.

Fără teme, dar cu rezultate? De ce nu?

Iar ca să vedem că în unele părţi ale globului temele chiar pot fi înlocuite cu activităţi care să le provoace realmente plăcere copiilor, fără ca acest lucru să însemne rezultate şcolare mai proaste, să nu ignorăm exemplul recent al unei şcoli americane. Profesorii de la şcoala generală PS 116 din New York i-au anunţat anul trecut pe părinţi că renunţă complet doar la temele tradiţionale pentru acasă, spunându-le copiilor că în locul exerciţiilor efectuate până atunci au ca teme să se joace să citească şi să-şi petreacă timpul cu familiile lor. „Le-am acordat multă atenţie temelor în ultimul timp şi am putut stabili cu exactitate că acestea au un efect negativ. Temele le-au adus copiilor frustrare şi epuizare, mai puţin timp pentru alte activităţi şi pentru timp petrecut în familie, dar şi pierderea interesului pentru învăţare”, a declarat directoarea şcolii, Jane Hsu, într-o scrisoare explicativă pe care le-a trimis-o părinţilor.

Decizia şcolii a fost luată după ce, timp de peste un an, instituţia a analizat studiile legate de efectele temelor tradiţionale asupra copiilor. În urma analizei, corpul profesoral a hotărât ca temele de până atunci să fie înlocuite cu activităţi despre care s-a demonstrat că au un impact pozitiv asupra performanţelor şcolare şi a dezvoltării socio-emoţionale, precum lectura voluntară şi joaca liberă, redefinind, astfel, conceptul de temă.

Foto tabel: telegraph.co.uk

Citeşte şi:
Sunt temele pentru acasă secretul succesului? Alfie Kohn spune că nu!
Cinci motive pentru a nu mai spune „bravo!”
11 metode pentru a alunga teama copiilor legată de şcoală
Cartea „Mitul temei pentru acasă”, de Alfie Kohn, disponibilă pentru părinţii români!

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa