Cine sunt elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) și ce drepturi au în școli: de la predare personalizată, la bani pentru rechizite

Georgiana Mihalcea, redactor
elevi cu ces in clasa
Pentru ca un elev să obțină oficial statutul de elev cu CES, este necesară o evaluare complexă realizată de specialiști. FOTO: Shuttesrtock

Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt acei copii care au nevoie de sprijin suplimentar în procesul de învățare. Aceste cerințe pot fi determinate de o varietate de factori, inclusiv dizabilități fizice, tulburări de învățare, dificultăți emoționale sau de comportament. Este important ca părinții lor să știe că școlile trebuie să le pună la dispoziție o serie de instrumente care să ușureze integrarea celor mici și procesul lor de învățare: de la planuri personalizate de studiu și modalități diferite de examinare, până la bani pentru materiale speciale.

Educația incluzivă, care presupune adaptarea curriculumului, a metodei de predare și a mediului școlar pentru a răspunde nevoilor fiecărui elev pot schimba semnificativ în bine viața copiilor cu cerințe educaționale speciale. Pe lângă existența instrumentelor și a legislației specifice, e nevoie însă ca în susținerea ficăruia dintre acești elevi să se implice cadrele didactice, părinții, specialiștii (psihologi școlari, logopezi), iar toți aceștia să fie susținuți de colegii copiilor și de familiile acestora.

Cine poate obține statutul de elev cu CES?

Statutul de elev cu cerințe educaționale speciale (CES) poate fi obținut de copiii și tinerii care prezintă dificultăți de învățare, dizabilități sau alte probleme care necesită sprijin suplimentar în educație. Aceste dificultăți pot include:

  • Dizabilități intelectuale: Elevii cu tulburări de dezvoltare intelectuală, care pot avea nevoie de ajustări ale curriculumului și de sprijin individualizat.
  • Dizabilități fizice: Elevii cu probleme motorii sau alte dizabilități fizice, care necesită adaptări ale mediului școlar (cum ar fi rampe de acces sau echipamente speciale).
  • Tulburări de învățare: Elevii cu dislexie, discalculie, disgrafie sau alte tulburări de învățare care afectează capacitatea lor de a procesa și înțelege informațiile în același ritm ca ceilalți copii.
  • Tulburări de comportament și emoționale: Elevii care se confruntă cu dificultăți emoționale sau comportamentale, cum ar fi tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) sau tulburările de anxietate.
  • Dizabilități senzoriale: Elevii cu deficiențe de auz sau vedere, care necesită tehnologie asistivă sau alte forme de suport pentru a participa la lecții.
  • Tulburări din spectrul autist (TSA): Elevii cu TSA, care pot avea dificultăți în comunicare, interacțiune socială și comportament, necesitând un mediu educațional adaptat.
  • Alte probleme medicale sau de sănătate mentală: Elevii care au diverse afecțiuni medicale sau psihice ce le afectează învățarea.

Pentru ca un elev să obțină oficial statutul de elev cu CES, este necesară o evaluare complexă realizată de specialiști, cum ar fi psihologi, medici și alți experți în educație din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională (CRJAE sau CMBRAE). Această evaluare va determina tipul și nivelul de suport necesar pentru a răspunde nevoilor individuale ale elevului. Odată stabilit acest statut, se elaborează un plan educațional personalizat (PEP), care include măsuri și adaptări specifice pentru elev.

Ce este planul de intervenție personalizat (PIP)

Planul de intervenție personalizat (PIP) pentru un elev cu cerințe educaționale speciale este un document educațional detaliat, elaborat pentru a răspunde nevoilor specifice ale acelui elev. Acest plan are scopul de a oferi un cadru structurat prin care să se asigure suportul necesar pentru ca elevul să poată progresa și participa la activitățile școlare.

Elemente cheie ale planului de intervenție personalizat (PIP)

  • Evaluarea inițială: PIP-ul începe cu o evaluare detaliată a nevoilor educaționale ale elevului, realizată de specialiști, cum ar fi psihologul școlar, medicul sau terapeutul. Această evaluare identifică punctele forte și punctele slabe ale elevului, precum și provocările specifice pe care le întâmpină în procesul de învățare.
  • Obiective personalizate: PIP-ul stabilește obiective educaționale clare, care sunt realiste și adaptate la capacitățile și nevoile elevului. Aceste obiective pot viza atât aspecte academice, cât și abilități sociale, emoționale sau de comportament.
  • Strategii și metode de predare adaptate: Planul specifică metodele și strategiile de predare care vor fi utilizate pentru a facilita învățarea. Acestea pot include adaptări ale materialelor didactice, folosirea de deverse tehnologii sau implementarea de metode de predare diferențiată.
  • Suporturi și resurse necesare: PIP-ul detaliază resursele și suporturile suplimentare necesare pentru a sprijini elevul. Acestea pot include ore de terapie, asistență din partea unui profesor de sprijin, echipamente speciale sau ajustări ale mediului școlar.
  • Monitorizarea și evaluarea progresului: Planul include un mecanism de monitorizare și evaluare periodică a progresului elevului față de obiectivele stabilite. Pe baza acestei monitorizări, PIP-ul poate fi ajustat în funcție de evoluția elevului.
  • Implicarea părinților: PIP-ul este dezvoltat cu implicarea activă a părinților sau a tutorilor legali ai elevului. Părinții sunt informați cu privire la obiectivele și strategiile planului și sunt încurajați să participe la implementarea acestuia, inclusiv prin sprijinirea activităților de învățare acasă.
  • Coordonare între specialiști: Planul presupune colaborarea între diferiți specialiști implicați în educația și suportul elevului (profesori, consilieri, terapeuți etc.) pentru a asigura o abordare integrată și coerentă.

PIP-ul este esențial pentru asigurarea unei educații personalizate și incluzive. Acesta urmărește nu doar atingerea obiectivelor academice, ci și dezvoltarea abilităților sociale și emoționale, pentru a facilita integrarea elevului în comunitatea școlară și pentru a-i îmbunătăți calitatea vieții pe termen lung.

Drepturile elevilor cu CES

Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) în România au mai multe drepturi menite să le asigure accesul la educație și să le ofere suportul necesar pentru a se dezvolta în mod corespunzător. Printre aceste drepturi se numără:

  • Accesul la educație: Elevii cu CES au dreptul la educație în școli de masă, școli speciale sau în alte forme de educație adaptată, în funcție de nevoile lor specifice.
  • Suport educațional personalizat: Elevii cu CES beneficiază de planuri de intervenție personalizate (PIP), care sunt adaptate nevoilor lor specifice și care includ obiective clare, metode de predare, resurse și evaluare.
  • Asistență și resurse specializate: Aceștia pot primi suport din partea profesorilor de sprijin, psihologilor școlari, logopezilor și altor specialiști care îi ajută să progreseze în învățare.
  • Evaluare diferențiată: Evaluarea elevilor cu CES se face pe baza PIP și poate include metode alternative de evaluare care să țină cont de dificultățile lor specifice.
  • Acces la programe speciale: În funcție de nevoile lor, elevii cu CES pot participa la programe de recuperare, terapie, consiliere și alte activități care să le susțină dezvoltarea.
  • Accesibilitate: Instituțiile de învățământ trebuie să asigure accesibilitatea spațiilor și resurselor educaționale pentru elevii cu dizabilități fizice sau alte tipuri de CES.
  • Respectarea demnității: Elevii cu CES au dreptul să fie tratați cu respect și demnitate, fără discriminare, stigmatizare sau abuz.
  • Participare la viața școlară: Acești elevi au dreptul să participe la toate activitățile școlare, culturale, sportive și extracurriculare, în funcție de abilitățile și interesele lor.
  • Implicarea părinților: Părinții sau tutorii legali ai elevilor cu CES au dreptul să fie implicați activ în procesul educațional al copilului lor, în luarea deciziilor privind educația acestuia și în evaluarea progresului.

Aceste drepturi sunt reglementate prin legislația națională, inclusiv Legea Educației Naționale și alte acte normative care urmăresc integrarea și sprijinirea elevilor cu CES în sistemul educațional.

Acte necesare obținere certificat de orientare școalară

Conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, documentele necesare pentru eliberarea Certificatelor de Orientare Școlară/Profesională sunt:

  • copie a actului de identitate al copilului (certificatul de naştere și carte de identitate);
  • copii ale actelor de identitate ale părinţilor/reprezentantului legal);
  • o copie a documentului prin care se face dovada că persoana care depune cererea este reprezentantul legal al copilului (hotărâre a instanţei/hotărâre a Comisiei pentru Protecţia Copilului); în cazul în care părintele și-a schimbat numele: certificat de căsătorie
  • copie a anchetei sociale de la SPAS/DGASPC de sector; (valabilitatea documentului: 6 luni)
  • o copie a fişei medicale sintetice de la medicul de familie (valabilitatea documentului:1 an)
  • o copie a certificatului medical tip A5 de la medicul de specialitate; (valabilitatea documentului: minim 1 an) o copie a fişei de evaluare psihologică (de la un psiholog clinician atestat la Colegiul Psihologilor) (valabilitatea documentului: 3 luni)
  • fişa psihopedagogică (completat de învățător/diriginte );
  • o copie a foii matricole (cl. I-XII) sau adeverinţă (preșcolar-clasă pregătitoare) care atestă înscrierea copilului în unitatea de învăţământ, și o adeverință care atestă că elevul/eleva este înscris/ă în clasa respectivă
  • în cazul prelungirii: o copie a Certificatului de orientare şcolară/profesională;
  • în caz special: Certificat de Handicap actualizat

Întrebări frecvente despre elevii cu CES

Ce măsuri trebuie luate de unitățile de învățământ?

Măsurile de sprijin pentru prevenirea şi combaterea barierelor de atitudine includ cel puţin:

  • informarea părinţilor ai căror copii frecventează unitatea de învăţământ cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES;
  • informarea elevilor din unitatea de învăţământ cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES, într-un limbaj adaptat vârstei şi, de preferinţă, utilizând educaţia de la egal la egal;
  • informarea conducerii unităţii de învăţământ şi a cadrelor didactice cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES; d) prezenţa facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil în unitatea de învăţământ. (ART 63. ordin 1985/2016)

Care este diferenta dintre certificatul CES și certificatul de handicap?

Certificatul CES ajută strict pentru orientarea școlară și este legat de nevoile particulare de învățare. Certificatul de handicap atestă dizabilitatea în sine. Dacă un copil are certificat CES nu înseamnă că are automat și certificat de handicap.

Cine sunt profesorii de sprijin?

Profesor itinerant şi de sprijin este cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic care desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unităţile de învăţământ de masă, în colaborare cu toţi factorii
implicaţi.

Cine sunt facilitatorii?

Fiecare unitate de învăţământ în care se află copii cu dizabilităţi şi/sau CES include în regulamentul de organizare şi funcţionare proceduri privind aprobarea prezenţei facilitatorilor în unitatea de învăţământ, precum şi modul de organizare a activităţii acestora, acestea fiind prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Facilitatorul poate fi unul dintre părinţi, asistentul personal, pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinţi faţă de care copilul are dezvoltată o relaţie de ataşament sau un specialist recomandat de părinţi/reprezentantul legal.

Care sunt cele mai importante legi specifice elevilor cu CES?

Dacă ești părintele unui copil cu CES e bine să știi care sunt legile care îl protejează pe copilul tău:

Drepturi financiare pentru elevii cu CES

Copiii cu CES (cerințe educaționale speciale) au dreptul la alocație zilnică de hrană și rechizite școlare, cazarmament, îmbrăcăminte și încălțăminte, potrivit Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017. Drepturile financiare ale copiilor cu CES sunt cuprinse și în Legea învățământului preuniversitar, la Art. 70, alin. 5. Drepturile financiare se acordă copiilor cu certificat de orientare școlară, obținut de la centrele CMBRAE/CJRAE, din învățământul preuniversitar, inclusiv celor din învățământul confesional și privat, potrivit Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017. Drepturile se acordă pe bază de cerere scrisă, depusă la unitatea de învățământ la care este înscris copilul cu CES, în perioada 1-30 septembrie a fiecărui an școlar, de către beneficiarul major, părintele sau alt reprezentant legal al copilului cu CES, după caz, însoțită de următoarele documente, în copie:

  • certificatul de naștere al beneficiarului;
  • actul de identitate al beneficiarului, după caz;
  • actul de identitate al părintelui sau, după caz, al reprezentantului legal;
  • certificatul de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;
  • declarație pe propria răspundere a beneficiarului major sau reprezentantului legal al copilului cu CES conform căreia acesta nu beneficiază de aceleași drepturi acordate ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecție specială, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;
  • declarații pe propria răspundere a beneficiarului major, părintelui sau reprezentantului legal al copilului cu CES conform căreia alocațiile prevăzute la art. 3 alin. (1) vor fi folosite doar în acest scop, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 2.a) și 2.b).

Alocația zilnică de hrană

Se plătește în primele 10 zile lucrătoare ale lunii pentru luna/lunile precedentă. Cuantumul se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului.

  • Alocația zilnică de hrană se acordă lunar, în funcție de numărul de zile de școlarizare și de prezența școlară, indiferent de numărul de ore de curs pe zi la care participă copilul, pe perioada de valabilitate a certificatului de orientare școlară și profesională, Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017.
  • Alocația zilnică de hrană nu se acordă pentru zilele în care copiii cu CES au absentat nemotivat, zilele de sâmbătă, duminică, sărbătorile legale și nici în perioada vacanțelor școlare.
  • Fac excepție de la condiția de acordare a alocației de hrană, în funcție de prezența școlară, copiii cu CES școlarizați la domiciliu și/sau internați în unitățile sanitare.

Sumele destinate acoperirii cheltuielilor pentru alocația zilnică de hrană se suportă din aceleași fonduri din care sunt finanțate instituțiile și unitățile publice de asistență socială. În limita bugetelor aprobate, consiliile județene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului București și consiliile locale ale municipiilor, orașelor și comunelor pot aproba, prin hotărâre, la propunerea direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului, respectiv a serviciilor publice de asistență socială, un cuantum al alocației de hrană mai mare decât cel stabilit. 

Cazarmamentul

Cazarmamentul constă în bani pentru îmbrăcăminte, încălțăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive. Este vorba de o sumă fixă care se acordă pe an școlar, în funcție de varsta copilului, în una sau două tranșe. Hotărârea Guvernului nr. 838 din 29 iunie 2022 stabilește valoarea, în funcție vârstă.

Cuantum minim cazarmament

Limitele minime de cheltuieli aferente drepturilor la îmbrăcăminte, încălțăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive

Grupa de vârstăValoare drepturi îmbrăcăminte, încălțăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive (lei/an/copil/tânăr)
De la 0 până la 2 ani inclusiv580 lei
De la 3 până la 6 ani inclusiv789 lei
De la 7 până la 13 ani inclusiv968 lei
De la 14 până la 17 ani inclusiv1.195 lei
De la 18 până la 26 de ani inclusiv1.338 lei
Mama protejată în centru maternal1.338 lei

Admiterea la liceu a elevilor cu CES

Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copiilor și Adopție a încheiat, în 2020, un parteneriat cu Ministerul Educației pentru ca în licee să fie alocate locuri distincte. În urma acestui parteneriat, ministrul Educației a emis un ordin care reglemenează aceste locuri  distincte pentru elevii cu CES din școlile speciale și de masă, peste numărul de locuri din unitățile respective de învățământ. Repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate se realizează de către Comisia de admitere județeană/a municipiului București. Înscrierea se realizează în baza certificatului de orientare școlară și profesională a elevului. Mai multe detalii privind înscrierea pot fi obținute de la unitățile de învățământ și de la inspectoratele școlare.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa