Educația Waldorf își are originea în cercetarea spiritual-științifică a cercetătorului austriac Rudolf Steiner (1861 – 1925).
Conform acestuia, ființa umană este un trio de spirit, suflet și corp, ale cărei capacități se desfășoară în trei etape de dezvoltare pe calea către maturitate: copilăria timpurie, copilăria de mijloc și adolescența.
De unde a pornit educația Waldorf?
În aprilie 1919, Rudolf Steiner a vizitat fabrica de țigări Waldorf Astoria din Stuttgard, Germania. Națiunea germană, învinsă în război era pe marginea haosului economic, social și politic. Steiner le-a vorbit lucrătorilor despre nevoia de reînnoire socială, despre o nouă modalitate de organizare a societății și a vieții sale politice și culturale, după cum afirmă waldorfeducation.org.
Emil Molt, proprietarul fabricii, l-a întrebat pe Steiner dacă își poate lua angajamentul să înființeze și să conducă o școală pentru copiii lucrătorilor. Steiner a fost de acord, însă a pus patru condiții, fiecare dintre ele venind împotriva practicilor comune obișnuite:
1. școala să fie deschisă pentru toți copiii
2. să aibă rol educativ
3. va fi o școală unificată pentru 12 clase
4. profesorii vor avea control asupra școlii, cu interferențe minime din partea statului sau din alte surse economice.
Pe 19 septembrie 1919, Școala Independentă Waldorf și-a deschis porțile.
În America de Nord, educația Waldorf a fost accesibilă începând cu anul 1928, iar acum sunt peste 250 de școli și 14 centre de formare a profesorilor.
La nivel mondial sunt 1092 de școli Waldorf, în 64 de țări și 1857 de grădinițe Waldorf în peste 70 de țări.
Principiile fundamentale ale educației Waldorf
– Repetarea unui an nu este o opțiune
Un elev trece prin 12 clase de învățământ. Întreaga curiculă a școlilor din Waldorf se bazează pe nevoile de dezvoltare ale elevului, luând în considerare abilitățile și nevoile lor emoționale, intelectuale și personale. Curicula este integrată inter-disciplinar și artistic.
Astfel, imaginația și creativitatea, două caracteristici extrem de importante pentru individ, dar și pentru societate, sunt trezite și dezvoltate.
– Arte și lucru manual
Orice fel de lucru manual stimulează o dezvoltare diferențiată a voinței și o orientare practică a elevului spre viață.
– Educarea imaginației
În timpul anilor de școală, atunci când elevii își dezvoltă propria putere de judecată, educarea imaginației reprezintă un principiu important de educație.
Faptele sunt tratate într-un mod care îi permite elevului să le înțeleagă și să le vadă pe baza legilor și caracteristicilor lor ca imagini vii bazate pe experiență.
– Știință
Caracterul științific al multor subiecte întâlnite din clasa a 9-a și până în clasa a 12-a, este văzută în strânsă legătură cu urmărirea individualității și creșterea puterii judecății care începe să se dezvolte în jurul vârstei de paisprezece ani.
Școlile Waldorf înțeleg sarcina lor educațională, nu ca învățământ preuniversitar, ci doresc să-i învețe pe tineri într-un mod care are legătură cu nevoile lor și care îi poate determina să găsească răspunsuri la întrebările lor.
– Predarea în bloc
Metoda de predare în bloc permite ca predarea să fie economică. Se aplică disciplinelor cum ar fi limba maternă, istorie, matematică, științe naturale etc. Subiectele care trebuie practicate în mod continuu, cum ar fi artele și limbile străine, sunt predate în lecțiile individuale pentru fiecare subiect în parte.
– Notele și examenele finale
Sistemul educațional Waldorf nu are nevoie de principiile de selecție. A dezvoltat un sistem complet nou de evaluare. Acesta constă în principal în caracterizări detaliate menite să aducă transparența în realizările școlare, progresul, capacitatea și efortul depus de elevi pentru anumite subiecte. Elevii pot participa la toate nivelurile disponibile de examene de absolvire a școlii, ale căror rezultate depășesc media națională.
– Auto administrarea
Școlile Waldorf au înlocuit administrarea ierarhică a școlilor de stat printr-o constituție liberă în care părinții și profesorii lucrează împreună.
Managementul și controlul pedagogic se realizează prin conferința săptămânală a cadrelor didactice, în care toți profesorii au drepturi egale.
– Finanțarea
În pofida recunoașterii la nivel mondial și în ciuda egalității în cadrul legii constituționale, există nevoia constantă de eforturi și eforturi politice și administrative pentru finanțarea școlilor Waldorf. În Germania, acestea sunt susținute de subvenții guvernamentale care, totuși, acoperă doar parțial costurile de funcționare. Contribuțiile plătite de părinți sunt clasificate în funcție de venituri.
Cum se poate accesa educația Waldorf în România
În România, sistemul alternativ Waldorf este implementat în unităţi de învăţământ din mai multe localități, fie în clase special formate în cadrul şcolilor cu sistem clasic de predare, fie în şcoli şi licee având ca specific sistemul educaţional Waldorf. Conform Federaţiei Waldorf din România – unde găsiți și o listă cu instituțiile de învățământ unde se practică sistemul Waldorf – o şcoală Waldorf este o şcoală în care se încearcă educarea omului în ansamblul său, atât cognitiv, cât şi artistic, armonizând procesul educaţional. Disciplinele şcolare nu sunt privite ca scop în sine, ci ca mijloace educaţionale, drept pentru care nu se dau note sau calificative, elevii primind la sfârşitul clasei o caracterizare scrisă de învăţător sau de profesori.
Pentru studiu nu se folosesc manuale în clasele mici: elevii folosesc informaţia primită în orele de curs şi toată gama de cărţi existente în domeniul studiat.