7 motive ascunse pentru care copiii copiază la școală

TOTUL DESPRE MAME
copiază la școală

De ce copiază copiii la școală și cum poate fi prevenit acest comportament? O fac pentru că s-au născut cu trișatul în sânge, nu au fost învățați să aibă o conduiă morală sau pur și simplu sunt prea leneși să învețe? Surprinzător, niciunul dintre aceste motive nu este corect, spun psihologii. De multe ori, adulții din jur sunt responsabilii din umbră și tot ei au soluțiile pentru corectarea lui.

Copiatul poate avea consecințe foarte serioase, de la penalizarea elevului cu notă care îl impiedică să promoveze o disciplină, până la scăderea notei la purtare și compromiterea reputației în fața profesorilor și a colegilor. Pe plan personal, un copil obișnuit să copieze va pierde noțiunea unui curs firesc de studiu și asimilare de cunoștințe, ajungând să aibă o stimă de sine scăzută din pricina sentimentului că nu va putea niciodată să obțină rezultate bune prin forțe proprii.

Iată de ce copiază de regulă copiii la școală și ce putem face, ca părinți și profesori, să corectăm acest comportament periculos în formarea și dezvoltarea armonioasă a copiilor.

Competiția excesivă

Sistemul de învățământ traditional folosește ca motivație principală competiția. Generații întregi au tradus succesul școlar ca fiind echivalentul coroniței acordate la festivitatea de premiere de la sfârșitul anului școlar.

Acest mediu intens competitiv a atribuit o importanță prea mare notelor (acordate mai mult sau mai puțin subiectiv), copiii ajungând să considere fiecare notă mică ca fiind un eșec de proporții.

Acumularea de cunoștințe și aptitudini esențiale este înlocuită de o goană continuă după note mari, cu orice preț. Astfel, elevii își pierd coordonatele pe parcursul educational și sunt supuși unei tendințe permanente de a găsi căi cât mai sigure să fie pe primele locuri în ierarhia clasei.

Supraîncărcarea academică

De veme ce sistemul de învățământ se bazează mai mult pe teste standardizate și foarte puțin pe lucrurile învățate și demonstrate de copii individual, programa școlară devine deseori prea stufoasă. Conceptele explicate greșit sau insuficient de către profesori și numărul mare de teste și evaluări (nu de puține ori concentrate în ultima săptămână a semestrului) sunt cauze frecvente ale supraîncărcării academice a copiilor.

Ajunși în situația în care se simt copleșiți și observând alți colegi care trișează, este lesne de înțeles de ce elevii ajung să fie predispuși copiatului.

Presiunile externe

În afară de colegii de școală și unii profesori, vinovați pentru fenomenul copiatului pot fi și părinții care pun o presiune prea mare pe copilul lor să fie cel mai bun din clasă. Un părinte care impune răspicat copilului să aibă anumite rezultate la școală, nu face decât să îl împingă pe cel mic tocmai către comportamente greșite.

Copilul nu mai face un scop din a acumula și reține informații pe termen lung sau din a se perfecționa în domeniul de care este atras, fiind captiv într-un cerc vicios al notelor care trebuie să fie mari, altfel nu va mai fi iubit și acceptat de familia lui.

Presiunile financiare

Copiii care provin din familii cu o situație financiară dificilă sunt mai predispuși copiatului, pe fondul presiunii de a obține note mari care să le asigure burse de studiu și alte privilegii necesare unui trai decent.

Profesorii nedrepți

Din nefericire, există în anumite instituții de învățământ profesori mai puțin preocupați de corectitudinea actului didactic. În aceste cazuri izolate, dascălii notează subiectiv lucrările, testele și proiectele elevilor. Există și situații în care cantitatea și frecvența temelor devin un impediment pentru copii în decursul lor educațional. Elevii devin astfel copleșiți, nu mai dau randament sub presiune și devin susceptibili la copiat.

Amânarea îndeplinirii sarcinilor școlare

Un program zilnic greșit și o structurare eronată a predării materiei și a evaluării conduc la așa-zisa „procrastinare”, mai exact la amânarea îndeplinirii sarcinilor școlare până în ultimul moment, când deja devine aproape imposibilă acumularea informațiilor pentru obținerea unei note de trecere.

“Trio-ul” responsabil pentru acest fenomen este format din profesor (care nu reușește să evalueze la timp, structurat, elevul), părinte (care nu își ajută copilul să conceapă și să urmeze un program zilnic echilibrat de studio) și elev (care se obișnuiește cu acest comportament și îl urmează în mod repetat).

Mediul prea permisiv

Copiii care văd că se poate copia la școală, deoarece nu este un comportament descurajat în mod vehement, încep să privească acest comportament ca fiind unul normal. Lipsa regulilor și a consecințelor logice privind copiatul conduce la asumarea lui tacită de către copii, devenind treptat o obișnuință și chiar o componentă a personalității.

Acest articol este realizat de către partenerii noștri de la școala privată ALETHEEA.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa