6 soluţii pentru a împăca temele şcolarului cu joaca fratelui mai mic

Raluca Dumitrică
teme-totul-despre-mame

Să aflăm ce putem face când unul dintre copii trebuie să-şi facă temele şi celălalt vrea să se joace!

Am trei copii. Doi la şcoală, aşadar cu teme de făcut, unul la grădiniţă, aşadar fără niciun fel de griji în această privinţă. Dar, potrivit legilor lui Murphy, când unul dintre copiii care îşi face temele este concentrat asupra activităţii sale, mezina apare ca din neant şi începe să pună în mişcare un întreg arsenal de joacă.

Evident că acesta este derulat în preajma şcolarului şi evident că bietul elev, chiar dacă are doar puţin de lucru, este distras aproape în totalitate de la exerciţiile şi desenele aflate în programul de teme. Mezina face parada modei pe lângă surorile ei, vine cu o păpuşă muzicală şi le roagă să-i traducă cuvintele cântecului intonat de jucărie, mănâncă în preajma caietelor, reuşind să ungă cu sos sau cremă o bucăţică din foaia de lucru, le coafează sau le dă cu parfum, totul de parcă ar avea un program bine pus la punct de perturbare. Episoadele care întrerup momentul intelectual culminează cu „Vaaaai, ce frumoase sunt manualele şi caietele tale şi ce drăguţe sunt cariocile şi creioanele din penar! O să le iau eu!”

Pentru că sunt sigură că şi unii dintre voi vă confruntaţi cu astfel de provocări, iată ce soluţii se pot pune în practică pentru ca şcolarii să-şi desfăşoare firesc activităţile zilnice, iar fraţii mai mici să nu simtă deloc că sunt excluşi de la acestea!

1. Împărţiţi sarcinile părinteşti

Mai simplu spus, unul dintre părinţi poate să facă timp special cu copilul mai mic, iar celălalt poate să se afle în preajma celui care plănuieşte să se apuce de teme. Acest timp special poate fi pus în practică nu numai în casă (puteţi face tot felul de activităţi distractive împreună), dar şi afară. Aşa că o ieşire în parc cu mezinul sau un drum până la poştă ori până la magazin, timp în care fratele lui îşi face temele, vor fi o uşurare pentru ambii copii.

Dacă sunteţi părinte singur şi nu mai ştiţi cum să jonglaţi cu timpul ca să faceţi faţă tuturor solicitărilor de peste zi, încercaţi să-l cooptaţi pe mezin în alte acţiuni domestice ce nu suportă amânare (gătit, aranjat lucrurile în cameră, sortat jucăriile). Veţi vedea că e teribil de distractiv pentru el!

Pentru mai multe informații, citește cartea: Mitul temei pentru acasă

2. Lăsaţi-l pe copilul de şcoală în camera lui, să lucreze în linişte

Dacă, din lipsa spaţiului, acest lucru este imposibil, atunci încercaţi să îi asiguraţi un loc din casă în care să se simtă confortabil şi în care să se poată concentra. Chiar dacă biroul este amplasat într-un colţ al sufrageriei, nu se întâmplă nimic dacă pe parcursul rezolvării temelor pentru a doua zi părinţii şi fratele mai mic nu îşi fac de lucru prin acea cameră. Chiar nu vă temeţi, nu moare nimeni fără televizor o oră sau un pic peste!

3. Profitaţi de moment şi iniţiaţi-l şi pe mezin în tainele studiului

„Fratele tău îşi face temele, hai să ne apucăm împreună şi de temele tale!” Aceasta va fi o propoziţie magică, care nu poate să lase indiferent niciun prichindel. Dacă îi veţi da şi celui mic un caiet, câteva creioane şi un pix, veţi vedea că se va concentra pentru o bucată lungă de timp să-şi facă şi el „temele”. Pe lângă faptul că e amuzant pentru copil, este şi o bună metodă de a-l face să fie familiarizat cu viitorul program de elev, dar şi o cale către stimularea curiozităţii şi a interesului pentru studiu.

4. Pliaţi-vă alternativ după programul copiilor

Pentru că este foarte posibil ca fiecare dintre copii să aibă un program diferit, este o idee bună să vă pliaţi alternativ după programul lor. Spre exemplu, deşi are patru ani, mezina noastră nu a renunţat la somnul de prânz, aşa că cele două ore în care e cufundată în lumea viselor sunt un bun prilej pentru surorile ei să-şi facă temele. La fel se poate face şi în cazul în care cel mic poate merge la o activitate recreativă, pecum un curs de dans, de bricolaj sau de desen, perioadă ce poate fi fructificată de fratele său mai mare.

5. Învăţaţi să vă organizaţi

Probabil că acesta este nu doar cel mai greu sfat posibil, dar şi unul care s-ar potrivi în mai toate activităţile noastre. Dar dacă reuşim să ne stabilim exact priorităţile, să ne folosim fără jenă de toate agendele fizice şi de resursele noastre mentale pentru a nu scăpa nimic din vedere, vom vedea că lucrurile curg mult mai bine, iar gestionatul nevoilor diferite ale copiilor poate fi făcut mult mai uşor.

6. Fiţi răbdători, empatici şi calmi

Nimic din cele de mai sus nu ar funcţiona dacă nu am fi răbdători, empatici şi calmi. Chiar dacă terminarea proiectului la ştiinţele naturii pare în primă fază mai important decât mâzgâlelile copilului de grădiniţă, iar acordarea unui mediu favorabil pentru fratele mai mare ar putea fi o prioritate, asta nu înseamnă că cel mic trebuie să fie tratat altfel decât cu bunătate şi dragoste. Fiecare vârstă are provocările ei, iar nevoia de joacă şi de distracţie a celui mic este extrem de importantă pentru el şi trebuie să fie satisfăcută. De aceea, nu uitaţi de niciun copil în ecuaţia dorinţelor familiei voastre şi încercaţi să puneţi toate sfaturile în practică cu multă răbdare, empatie şi calm. Vor funcţiona şi mai bine!

Citește și:
Hai să vorbim corect!
Beneficii pentru copiii care merg mai târziu la clasa pregătitoare
Ce noţiuni de matematică ar trebui să aibă copilul meu până la 5 ani?
Ce şi-ar dori cadrele didactice să ştie elevii şi părinţii?
Jocuri şi activităţi care îi pregătesc pe copii pentru clasa 0

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa