6 soluții eficiente pentru ca mesele în familie să fie momente de conectare cu cei mici

Theodora Fintescu, redactor
mesele în familie

Recunosc, sunt o mare iubitoare de filme americane în care familia stă împreună în jurul mesei perfect aranjate și toți copiii mănâncă fără să comenteze cele trei feluri de legume pe care mama lor le oferă. Mult timp, aceasta a fost o imagine din filme și atât. Am trecut prin  perioada în care nimic din ce puneam pe masă nu corespundea așteptărilor pe care le aveau copiii. Nimeni nu mânca la masă. Că de mâncat sigur mâncau pentru că vedeam apoi urmele prin toată casa.

Nu știu despre voi, dar eu simt aproape o durere fizică dacă trebuie să arunc mâncare. În plus, deși am înțeles că filmele sunt doar filme, tânjesc după acel moment de conectare al întregii familii în jurul unei mese. Consider că mâncatul conștient este un factor important pentru menținerea sănătății adulților și a copiilor. Și mai cred că, uneori, a mânca fiind atent la acest lucru creează o rutină sănătoasă care ne protejează de multe alte probleme de sănătate viitoare.

Iată mai jos câteva lucruri pe care le poți face pentru a crea o rutină plăcută și sănătoasă în ceea ce privește masa.

Mesele în familie, prilej de a petrece timp de calitate cu copiii

Reuniți-vă cel puțin odată pe zi pentru a lua masa împreună
Cum prânzul îl mănâncă unii în afara casei poate este bine să luați în considerare micul dejun sau cina. În familia noastră, preferăm să luăm micul dejun împreună. Avem mai multe motive care ne determină să facem asta. În primul rând, la momentul cinei nu știm dacă vom fi toți. Atât eu cât și soțul meu muncim uneori până după ora de cină, așadar lipsim în acest moment al zilei. Noi am ales micul dejun pentru a ne reuni în jurul mesei. Suntem toți acasă, suntem odihniți, iar copiilor le prinde bine o infuzie de dragoste și atenție din partea părinților. Nu vorbim niciodată despre probleme la masă, încercăm pe cât posibil să savurăm momentul fără să ne facem alte gânduri.

Copiii decid ce și cât vor să mănânce
Sunt împotriva ideii de a forța copilul să mănânce. Mi se pare un obicei nesănătos, căruia nu îi văd decât foarte multe dezavantaje, unele foarte mari. Cunosc cazuri de anorexie nervoasă la copii preșcolari, iar problemele au plecat și de la dorința părinților de a-i forța să mănânce. Oferă-i copilului câteva opțiuni din ceea ce știi că mănâncă cu plăcere. Dă-i voie să își pună singur în farfurie atât cât consideră că are nevoie și nu insista să mănânce dacă spune că nu mai are nevoie.

Dacă vrei să descifrezi și tu cheia unei comunicări bune cu micuțul tău vino la întâlnirea cu Miruna Jovin, trainer de Disciplină pozitivă pentru părinți și Disciplină pozitivă din partea Asociaţiei pentru Disciplină Pozitivă din Statele Unite ale Americii. Pe Miruna o poți întâlni, în direct, pe 17 noiembrie, la ora 20.00, la Masterclass-ul online gratuit DISCIPLINĂ POZITIVĂ – PRIMII TREI ANI. Aici vei afla soluții prin care să transformi plânsul, crizele şi pe “NU” ale copilului tău în momente de conectare şi cooperare. Masterclass-ul este gratuit, pe bază de înscriere, care se poate face accesând acest link: http://bit.ly/2bO2Kep 

Copiii se joacă cu mâncare
Copiii mici, de până în trei ani, se joacă cu multă plăcere cu mâncarea. Pentru ei este doar un alt mod de a cunoaște și explora lumea, așa că permite-le să facă asta. Implică-i în ceea ce înseamnă strânsul mesei după puterile fiecăruia. Un copil de doi ani poate să își ducă farfuria la chiuvetă, unul de trei ani poate chiar să o spele.

Lasă-i să te ajute să pregătești masa
Începând cu trei ani, copiii pot participa și la pregătirea mesei, având astfel mai multe oportunități de a se juca cu mâncarea, dar și de a decide ce vor să mănânce. Pune-i la dispoziție tot ce are nevoie pentru a-și face un sandviș cu ce dorește. Supraveghează-l, dar nu interveni în acțiunea lui. Vei fi uimită să constați cât de bine se descurcă.

Fii tu modelul lor
Ca și în alte aspecte ale vieții, și aici părinții au un rol foarte important. Vrei să ai un copil care mănâncă sănătos? Începe cu tine. Nu îi pune la dispoziție alimente nesănătoase doar de dragul de a mânca. E bine să te ferești de capcana ”Să mănânce orice doar să mănânce”. Studiile au demonstrat că nu există copil sănătos care să se înfometeze cu bună știință.

Te iubesc și răspunsul rămâne nu
Chiar dacă înțeleg că uneori vrei mănânci în fața televizorului, dar nu sunt dispusă să îți permit asta, pot spune un blând, dar ferm: Te iubesc și înțeleg că ți-ar plăcea să mănânci la televizor, dar asta nu se poate. Înțeleg și că acest lucru te înfurie, în casă nu mâncăm la televizor. Copilul va învăța să respecte limitele tale ca adult fără să vadă în comportamentul lui ceva greșit.

În accepțiune disciplinei pozitive relațiile dintre oameni se bazează pe respectul reciproc. Doi oameni implicați într-o relație vor căuta în permanență soluția care să îi satisfacă pe toți cei implicați. Și copiii și adulții vor ține cont de limitele celuilalt. Cu respect, empatie și blândețe vom căuta soluții potrivite.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Te-ar mai putea interesa