articol sponsorizat de

Cum învățăm copilul să aibă o atitudine pozitivă? Sfaturi prețioase de la psihologul Diana Stănculeanu

Nu este important doar ce comportamente văd copiii la noi, ci și ce le spunem. Chiar și atunci când lucrurile nu le ies sau situația iese de pe făgașul ei normal trebuie să ne alegem cu grijă cuvintele

Cristina Călin, redactor-șef
atitudine pozitivă
Exemplul părinților este crucial și este cea mai validă sursă de învățare pentru copii.

Anul 2020 a fost unul dificil pentru toți, adulți și copii deopotrivă. Tuturor ne-a fost greu să ne păstrăm optimismul și poate au fost momente când gândirea pozitivă a fost învinsă de gânduri ostile. Pentru părinți a fost poate un efort suplimentar pentru că au trebuit să gestioneze și emoțiile celor mici și nu a fost întotdeauna ușor.  Diana Stănculeanu, psiholog și psihoterapeut, expert național în sănătate mintală, are mai multe sfaturi pentru părinți pe care vă invităm să le citiți mai jos.

În anul ce a trecut mulți dintre noi am stat mai mult decât de obicei cu copiii noștri, iar acum situația se prelungește pentru unii dintre noi. Cum cel mai puternic mecanism de însușire a comportamentelor la copii este imitația, cei mici vor prelua foarte mult din ceea ce le arătăm noi, așa că, dragi părinți, iată cum puteți să îi sprijiniți să fie pozitivi.

„Avem două variante: dacă o să încercăm să facem un lucru și nu o să ne iasă din prima și noi o să spunem ca părinți ”Fir-ar să fie, nu îmi iese nimic niciodată!” sau putem să spunem ”Nu mi-a ieșit acum dar pot încerca altceva!”. Fiecare dintre cele două mesaje îl poate ajuta pe copilul meu să consolideze, să construiască niște credințe pesimiste în raport cu ce nu se întâmplă că nimic nu ne iese sau dimpotrivă se poate trasa o perspectivă, nu neapărat roz sau luminoasă, dar una rezilientă, în care ei să simtă că au control asupra a ceea ce se întâmplă în viața lor.”

Diana Stănculeanu, psiholog și psihoterapeut, expert național în sănătate mintală, în cadrul podcastului Sănătatea în Focus

Exemplul părinților este crucial și este cea mai validă sursă de învățare pentru copii.

Nu le spuneți că totul va fi bine!

Cu fiecare mesaj verbal pe care îl transmitem, fiecare comportament pe care îl arătăm, orice atitudine în care le arătăm că dorim rezolvarea problemelor mai mult decât către renunțarea îi ajutăm pe copiii noștri să se transforme în niște adulți echilibrați, autonomi, încrezători și conștienți de resursele pe care le au la îndemână pentru a se confrunta cu orice provocare pe care le-o aduce viața.

Nu trebuie să cădem în extrema de a le spune că totul va fi bine, că nimic rău nu se va întâmpla. Evident, că nu suntem clarvăzători și nu nu avem nicio garanție că acest lucru se va întâmpla.„Mai degrabă un obiectiv sănătos este să crească cu gândul că lucruri grele vor apărea dar noi vom face tot ce vom putea pentru a le rezolva”, explică psihologul. 

Ce mesaje ar trebui să le transmitem copiilor pentru a-i învăța cum să aibă o atitudine pozitivă?

Nu este important doar ce comportamente văd copiii la noi, ci și ce le spunem. Chiar și atunci când lucrurile nu le ies sau situația iese de pe făgașul ei normal trebuie să ne alegem cu grijă cuvintele și să subliniem părțile pozitive:

  • Ce mă bucur că ai încercat!
  • Este important să perseverăm!
  • Am văzut că ți-a fost frică, dar ai fost foarte curajos!
  • Greșeala nu este o nenorocire și nu este un capăt de drum, este o modalitate prin care putem învăța.

Greșeala nu este o catastrofă

De fapt, Diana Stănculeanu menționează greșeala ca o situație pe care părinții o exploatează la maximum, aducându-o mereu în discuție într-un sens negativ.

„Este foarte important să demonizăm greșeala. Este un lucru în care mulți părinți se împiedică și se blochează. În felul acesta le transmit copiilor mesajul că dacă au greșit este o catastrofă.”

Diana Stănculeanu, psiholog și psihoterapeut, expert național în sănătate mintală

Copiilor noștri le ia un an să învețe să meargă, cad de milioane de ori în acest timp, adică greșesc de milioane de ori. Dacă copiii mici s-ar bloca în greșeala căderii niciun copil nu ar mai reuși să meargă. Orice proces de învățare este însoțit de greșeli, iar copiii trebuie să învețe de la noi și din mesajele noastre că greșelile sunt importante, sunt prietenele noastre și ne ajută să progresăm.

Cum reducem anxietățile copilului pentru a-l învăța să aibă o atitudine pozitivă?

Pe lângă modul în care ne purtăm noi adulții și cuvintele pe care le spunem, trebuie să avem grijă și la ce se întâmplă în viața copilului.

Ajustarea programului

Unul dintre cei mai mari factori de stres pentru copii este programul încărcat. Copiii stau la școală aproximativ 7 ore, iar acum când totul se întâmplă în spațiul online este cu atât mai complicat pentru ei. Este important ca noi, adulții, să le echilibrăm programul astfel încât în fiecare zi ei să aibă parte și de pauze pentru a-și odihni creierul.

Calitatea și durata somnului

În acest context, somnul suficient ar trebui să fie o prioritate. Chiar dacă nu mai vorbim de un program la fel de riguros ca atunci când mergeau la școală fizic, copiii trebuie să culce devreme și să doarmă între 8 și 10 ore în funcție de vârsta pe care o au. În caz contrar, efectele se vor vedea nu doar asupra sănătății fizice, dar și a celei psihice și emoționale.

Ordinea din casă

Nu doar somnul trebuie să fie ordonat, ci și casa. Acum când petrec atât de mult timp în casă este ușor să se facă dezordine, însă aceasta poate fi un factor declanșator de stres, chiar dacă ei spun că se simt bine cu toate lucrurile împrăștiate peste tot.

Importanța jocurilor

Nu în ultimul rând, atitudinea pozitivă a copilului este influențată și de joacă. Așa încât, este bine să îi încurajăm să renunțe pentru cât mai mult timp la ecrane și să redescopere jucăriile. Dacă părinții se alătură lor atunci cu siguranță anxietățile copilului se vor reduce, iar joaca va contribui la o atitudine pozitivă.

Despre ce înseamnă cu adevărat să gândești pozitiv, vorbește psihologul Diana Stănculeanu mai jos:

Te-ar mai putea interesa