12 cărți pentru copiii cu nevoi speciale

Ruxandra Mateescu

12 cărți de citit și răsfoit în familiile cu copii cu nevoi speciale

În viaţa copiilor cu nevoi speciale vine şi momentul în care conştientizează că sunt diferiţi faţă de ceilalţi copii pe care îi întâlnesc zilnic. Ca părinte, realizezi atunci că el este mult mai pregătit decât tine să facă faţă răspunsurilor la întrebările dureroase pe care şi le pune. Acceptarea diferențelor este un pas spre incluziunea socială pe care ne-o dorim atât de mult!

Am selectat câteva cărţi PENTRU copiii cu nevoi speciale care te vor ajuta să îi explici puiului tău, pe înţelesul său, ce presupune dizabilitatea sa şi cum îi poate face faţă între ceilalţi copii tipici.

Ela cea fără de cuvinte (Editura Cartea Copiilor, 2015)

 ela_coperta„Ela era mută. Aşa zicea toată lumea care o cunoştea. Toţi credeau că este mută pentru că din gura ei nu se auzise niciodată vreun sunet.” Aşa începe cartea Victoriei Pătrașcu, ilustrată de Cristiana Radu. Ela este fetiţa cea mută, cu care copiii nu se joacă, pe care nimeni nu o poate înţelege. În fața tăcerilor ei până şi oamenii mari ridică neputincioşi şi trişti din umeri. Până într-o bună zi, când Ela cea fără de cuvinte îşi găseşte un prieten, unul adevărat, care o înţelege şi care îi va fi alături. Recenzia cărții poate fi citită aici.

Moses Goes to … (Moise merge la…)

Moses goes to a concertMoise merge la… este o serie de cărticele pe care autorul Isaac Millman a conceput-o în sprijinul copiilor cu deficienţe de auz. Moise este un băieţel care foloseşte limbajul semnelor şi pe care copiii asemenea lui sau care vor să îşi înţeleagă mai bine prietenii îl vor însoţi în diverse locuri: la un concert (Moses Goes to Concert), la circ (Moses Goes to the Circus), la şcoală (Moses Goes to School), la o piesă de teatru (Moses Sees a Play). Ilustraţiile sunt extrem de frumoase şi clare, de-a lungul cărţii limbajul semnelor fiind prezentat cu ajutorul unor desene. Astfel, chiar şi copiii tipici vor fi familiarizaţi cu expresiile şi cuvintele de bază folosite în ASL (American Sign Language).

The Black Book of Colors ( Cartea neagră a culorilor)

The Black Book of ColorsProbabil una dintre cele mai deosebite cărţi pentru copii nevăzători care a fost vreodată publicată. O carte despre culori dar cu pagini negre, pe care ilustratoarea Rosana Faria a imprimat textul alb. Gândită pentru a fi „citită” cu degetele şi nu cu ochii, această carte extraordinară permite cititorilor cu deficiențe de vedere să experimenteze culorile prin celelalte simțuri. Textul, printat atât în Braille cât şi „clasic”, prezintă culorile prin atingere (galben este la fel de moale că penele unui pui de găină), prin gust (roşu – la fel de dulce ca pepene verde), miros (verde miroase ca iarba care tocmai a fost tăiată) și sunet (maroul scârţâie ca frunzele toamna). Ilustrațiile prezintă forme negre în relief pe un fundal negru, aşa încât cititorii să le poată pipăi. O pagină descrie chiar şi un curcubeu! La sfârșitul cărții exista un ghid pentru alfabetul Braille.

Out of My Mind ( În mintea mea)

Out of My Mind

În mintea mea, autor Sharon Draper, spune povestea lui Melody, o fată cu paralizie cerebrală, dar care este înzestrată cu o inteligenţă sclipitoare. Deşi nu poate vorbi, scrie sau merge, Melody are o memorie fotografică; îşi poate aminti fiecare detaliu a tot ceea ce a experimentat vreodată. Ea este mai inteligentă decât majoritatea adulților care încearcă să-i pună un diagnostic și mai deșteapta decât colegii ei de clasă – aceiași colegi cei care o resping pentru că este diferită. Însă Melody refuză să fie definită prin diagnosticul pe care îl poartă. Şi este hotărâtă să arate tuturor acest lucru!

 

Ethan’s Story; My Life With Autism (Viața mea cu autism)

Ethan's StoryEthan, diagnosticat cu autism înalt funcţional, a decis că vrea să le spună colegilor de clasă că are autism cu ocazia zilei sale de naştere de la şapte ani. Părinții l-au încurajat, punându-i multe întrebări despre ceea ce simte el în legătură cu acest diagnostic. Au scris aceste răspunsuri, ca sprijin pentru momentul în care Ethan avea să le vorbească celorlalţi copii. Ele sunt baza acestei cărţi în care autismul se vede prin ochii unui copil de şcoală primară.

 

All My Stripes: A Story for Children with AutismAll my stripes (Dungile mele: O poveste pentru copiii cu autism)

Autorii Shaina Rudolph şi Danielle Royer spun povestea lui Zane, o micuţă zebra cu autism ce îşi face griji că particularităţile sale îl vor face să pară diferit în ochii colegilor săi de şcoală. Cu ajutorul mamei, el învaţă încetul cu încetul că tocmai autismul este una dintre calităţile sale unice care îl fac să fie atât de special. Cartea a primit medalia de aur în cadrul premiilor Mom’s Choice Awards,  un program internaţional care promovează şi premiază excelentă în serviciile şi produsele dedicate copiilor, familiei şi educaţiei.

Different Like Me: My Book of Autism Heroes (Diferit, ca și mine: cartea mea despre eroii autismului)Different like Me

Cartea prezintă copiilor între 8 şi 12 ani personaje celebre din lumea științei, artei, matematicii, literaturii, filosofiei și comediei.
În vârstă de opt ani Quinn, un băiat cu sindromul Asperger, povesteşte tinerilor cititori despre realizările eroilor săi, toţi având autism: de la Albert Einstein, Dian Fossey și Wassily Kandinsky la Lewis Carroll, Benjamin Banneker și Julia Bowman Robinson. Toţi au excelat în diferite domenii, însă ceea ce îi uneşte este faptul că au avut multe momente în care au simţit că le este greu să se integreze în societate, la fel cum îi este şi lui Quinn, micul povestitor.
Ilustraţiile sunt foarte frumoase şi însoţite de un limbaj uşor accesibil copiilor.

I Have Dyslexia. What Does That Mean? ( Sunt diselxic, ce înseamnă asta?)I have Dislexya

Delaney, o fetiţă în vârstă de opt ani, este diagnosticată cu dislexie. Întrebări mute vin peste ea: ce înseamnă acest cuvânt? Cum le pot explica prietenilor? Voi învăţa să citesc şi să scriu corect vreodată? Voi reuşi să ţin pasul cu ceilalţi copii din clasă? Iată subiectul acestei cărţi pentru copii între 7-10 ani.

 

How I Learn: A Kid’s Guide to Learning Disability ( Cum învăț: un ghid pentru copiii cu deficiențe de învățare)How I Learn

Odată ce un copil este diagnosticat cu deficienţe de învăţare, el începe nouă călătorie în lumea cuvintelor. Personajul principal este un băieţel de şcoală primară, diagnosticat cu o astfel de deficienţă, prins la început într-o multitudine de întrebări: ce se întâmplă cu mine? Cum pot face faţă lecţiilor? El descoperă, încetul cu încetul, că fiecare coleg din clasă are modul său diferit de a învăţa şi că nu toţi se descurcă la fel de bine la toate materiile. De la ei va învăţa diferite metode de a face faţa propriilor lupte. Cartea a primit medalia de aur în 2014 în cadrul  Mom’s Choice Awards.

 

I’m Not Weird, I Have Sensory Processing Disorder ( Nu sunt ciudată, am o deficiență de procesare senzorială)I'm Not Weird, I Have Sensory Processing Disorder

Alexandra este o fetiţă care are o problemă: zgomotele, chiar şi șoaptele, îi rănesc urechile. Mirosurile o deranjează, acelaşi lucru se întâmplă şi cu gusturile. Luminile magazinelor îi supără ochii. Hainele îi irită pielea. De aceea, Alexandra țipă foarte tare dese ori, pentru a-şi alunga teama care o cuprinde când simte toate aceste lucruri. Alteori se învârte prin cameră ori se ascunde. Unii oameni cred că este o ciudată. Oare ce cauzează problemele Alexandrei şi ce este de făcut?

 

Mr. Worry: A Story about OCD ( Domnul Îngrijorare: o poveste despre OCD)Mr. Worry A Story about OCD

Kevin nu poate adormi până când nu îndeplineşte un anumit ritual: îndreaptă scaunul și cărțile de pe birou. Verifică sub pat, pentru ca peste doar un minut să verifice din nou. Pune întrebări părinţilor, mereu aceleaşi, al căror răspuns îl cunoaşte deja. Kevin știe că toate aceste lucruri nu au sens, ar vrea să se oprească, însă gândurile care îl îndeamnă să facă toate acestea tot vin, fără oprire. În cele din urmă, el primeşte ajutorul de care are nevoie din partea părinţilor și a unui terapeut.

 

The Cookbook for Children with Special Needs: Learning a Life Skill with Fun, Tasty, Healthy Recipes ( Carte de bucate pentru copiii cu nevoi speciale)The Cookbook for Children with Special Needs

Cartea începe cu un ghid ilustrat despre provenienţa şi gruparea produselor alimentare, precum şi cu sfaturi despre cum îţi poţi crea propria dietă. Scrisă simplu, având instrucţiuni pas-cu-pas însoţite de ilustraţii amuzante, această carte de bucate dedicata copiilor cu nevoi speciale este structurată pe trei niveluri de dificultate: de la reţete simple, pentru care nu este nevoie decât de alimentele de bază, până la cele complexe. Noţiuni legate de sănătate şi siguranţă sunt prezentate la fiecare rețetă, importanţa unei alimentaţii sănătoase şi variate fiind unul dintre elementele pe care se pune mare accent. Comentariile cititorilor atestă deliciul reţetelor şi expresivitatea fotografiilor şi a ilustraţiilor.

Citește și:
12 resurse pentru părinţii copiilor cu nevoi speciale (şi nu numai)
Scrisoare către proaspăta mămică a unui copil cu nevoi speciale
De ce sunt bune desenele animate pentru copiii cu nevoi speciale

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa