articol susținut de

Copiii de azi, liderii de mâine. H&M caută copii – modele de urmat

Cât timp ne păstrăm curiozitatea și acceptăm schimbarea ca pe ceva natural, avem multe de învățat de la copiii generației Z.

Theodora Fintescu, redactor
copil ecologist
Copiii noștri sunt modelele lumii de mâine.

Societatea noastră trece prin niște transformări extraordinare, iar liderii de mâine sunt copiii-model de azi, copii care ne fascinează și ne inspiră, care au curajul să viseze departe și care învață, de mici, că vocea lor și acțiunile lor contează. H&M a lansat campania Role Models H&M prin care urmărește să aducă în lumina reflectoarelor copiii care fac lumea mai bună. Găsești AICI detalii despre campanie și AICI poți înscrie și tu un copil- model.

Îi numim, generic, ”Generația Z”, dar le putem spune, la fel de bine, ”tinerii care ne scriu viitorul”. Sunt pragmatici și independenți, lipsiți de prejudecăți și inventivi, fac lucruri deosebite, de impact, și își folosesc talentele și calitățile pentru a face lumea un loc mai bun.

Cine sunt modelele viitorului și cum să le susținem?

Copiii acestei generații sunt sensibili la problemele mediului înconjurător, își cunosc și înțeleg drepturile, gândesc liber, sunt preocupați de inechitățile sociale, sunt hotărâți să-și urmeze pasiunile și să le transforme în cariere și vor ca acțiunile lor să aibă impact asupra lumii în care trăiesc.

Studiile arată că generația Z este mult mai atentă la spațiul personal și intimitate, iar dacă milenialii erau mai focusați pe a împărtăși lucruri, generația Z este mai interesată de a crea, mai orientată către viitor, mai realistă (față de optimismul milenialilor) și dispusă să muncească pentru a obține succesul.

Cum putem noi, adulții, să încurajăm acești copii? Iată ce ne spune psihologul Iulia Barca:

Noi, adulții, nu ar trebui să uităm să ghidăm acești copii, iar făcând acest lucru să ne raportăm la contextul lor de viață, mult diferit de al nostru. Generația Z are alte priorități, chiar și în comparație cu milenialii. Important este să îi încurajăm în direcțiile constructive, în a-și urmări viziunile și a descoperi ceea ce este semnificativ pentru ei. Se pare că semnificația este un factor important în deciziile luate de această generație, iar nevoia de sens, de schimbare, esențială. Nevoile acestea sunt incluse în ceea ce vesticii definesc drept well-being, deci din această perspectivă sunt pe drumul cel bun. Dacă primesc susținere, cu atât mai bine. Pentru acest lucru, este important să ne detașăm de cadrul nostru de referință, respectiv de cum se proceda „pe vremea noastră”.

Iulia Barca, psiholog

Indiferent de ce generație vorbim, când vine vorba despre copii, cheia va rămâne mereu conectarea, mai spune psihologul. „A ne conecta cu ei înseamnă a fi atenți la nevoile lor, a le fi alături. Pentru a ști cum să procedăm, este recomandat să îi întrebăm, să le permitem să își identifice nevoile și să le acordăm importanță”.

Ce putem învăța de la copiii generației Z?

Dincolo de a ne admira copiii văzându-i crescând sub ochii noștri, ne putem propune și să învățăm de la ei, pentru că avem ce. „Putem învăța de la ei inclusiv empatia, ei fiind mult mai sensibili la nedreptăți, mai severi în trasarea limitelor și respectarea intimității celorlalți. Da, au manifestările teribiliste specifice vârstei și descoperirii de sine, dar au un simț al corectitudinii și dreptății poate mai ascuțit. Fiind mai orientați către viitor, educația ecologică este mai importantă, protejarea resurselor și corectarea mediului în beneficiul planetei mai relevante. Ei sunt cei care reciclează, fac voluntariat, sunt interesați de oprirea încălzirii globale. Poate pentru că sunt mai aproape de viitor decât noi”, mai spune Iulia Barca.

Toleranța, atitudinea inclusivă, normalizarea „diferențelor” și acceptarea diversității – toate sunt lecții prețioase pe care noua generație ni le poate preda. „Cât timp ne păstrăm curiozitatea și acceptăm schimbarea ca pe un firesc natural, avem, cu certitudine, multe de învățat de la generația Z”, conchide psihologul.

Niciodată nu ești prea mic pentru a avea visuri mari! Dacă ești părintele, bunicul, mătușa, vecina, prietena etc a unui campion al păcii, al unui activist de mediu, umanitarist, militant pentru egalitate sau dacă, pur și simplu, cunoști un copil deosebit, care face lucruri deosebite, ajută-ne să îl cunoaștem și noi. H&M a lansat campania Role Models H&M prin care urmărește să aducă în lumina reflectoarelor copiii care fac lumea mai bună.

Găsești AICI detalii despre campanie și AICI poți înscrie și tu un copil- model.

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa