Studiu MIT: care este cheia dezvoltării limbajului copiilor

Mihaela Călin
mama si fiica vorbesc

Noi cercetări au constatat că, pentru dezvoltarea creierului copiilor, părinții nu trebuie doar să le vorbească. Conversațiile cu copiii și schimbul de replici sunt foarte importante pentru dezvoltarea abilităților verbale.

Studiul la care vom face referire mai jos a fost realizat de Massachusetts Institute of Technology (MIT) si prezentat în www.wbur.org. Iată ce declara John Gabrieli, profesor de neurologie cognitivă la MIT: „Ceea ce am descoperit este uimitor – cu cât părinții erau mai des implicați într-un schimb de replici cu copilul lor, cu atât mai puternic a fost răspunsul creierului vizavi de limbaj”.

Acest răspuns mai puternic al creierului a fost măsurat în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani în timp ce stăteau întinși într-un scaner și ascultau câteva povești simple. Răspunsul creierului reflectă un angajament mai profund și mai apropiat cu limbajul, a spus Rachel Romeo, absolvent la MIT.

30 de milioane de cuvinte în trei ani

În medie, un copil dintr-o familie mai educată este probabil să audă în primii trei ani de viață mai mult de 30 de milioane de cuvinte, decât un copil dintr-o familie mai puțin avută și educată.

Această constatare din 1995 a ajutat la explicarea unor lacune în ceea ce privește realizările școlare. Acum cercetătorii MIT au adus lumină în acest subiect, vorbind despre modul în care conversațiile cu copiii contribuie la schimbarea creierului copilului. Și nu doar despre numărul de cuvinte pe care un copil le aude, a spus Romeo. Este vorba despre interacțiune, despre numărul de schimburi de replici, pe care părinții și copiii de vârstă preșcolară le-au avut în timp ce purtau reportofoane, care le-a înregistrat fiecare cuvânt pe parcursul a două zile.

Iar efectul nu depinde de veniturile sau educația părinților, a remarcat Rachel Romeo. Așa că nu este ca și cum copiii cu posibilități financiare mai reduse vor fi „condamnați” la abilități verbale mai slabe. În schimb, se sugerează faptul că dacă li se oferă un mediu verbal bogat la începutul vieții, acest lucru poate duce mai târziu la rezultate lingvistice și cognitive bune.

Descoperirea este o completare importantă la o muncă de peste 20 de ani la dezvoltare a limbajului, a spus dr. Marilyn Augustyn, pediatru comportamental la Centrul Medical Boston, care nu a fost implicată în studiu. Ea a lăudat utilizarea scanerelor cerebrale și a dispozitivelor de înregistrare pentru a duce cercetarea la alt nivel.

Un studiu anterior, ce a avut la bază investigații RMN asupra copiilor cărora părinții le citeau, a constatat rezultate asemănătoare, a spus Marilyn Augustyn: „Dar ceea ce este cu adevărat revoluționar în legătură cu acest studiu – și de aceea cred că este foarte important – este că el a avut în vedere conversațiile cu copiii, cuvintele pe care copiii le-au auzit, apoi s-a urmărit activarea creierului.”

Recomandări: vorbiți cu copiii din uter

În acest fel se întărește un mesaj format din două părți, a adăugat ea. „Unu, trebuie să vorbim cu copiii noștri din momentul în care s-au născut și, probabil, și în timp ce se află în uter. Și doi, acest limbaj trebuie să vină dintr-o relație – și acesta este lucrul pe care acest studiu îl consolidează cu adevărat. Nu este vorba despre înregistrarea pe casetă a mii și mii de cuvinte, pe care un copil le spune pe parcursul unei zile, pentru că acestea devin lipsite de sens. Este vorba despre relație.”

Într-o oră s-au înregistrat între 90 și 400 de conversații părinte – copil

Următorul pas în cercetarea noastră, a spus Rachel Romeo, va fi să studiem o intervenție timpurie, care să ofere copiilor mai multe schimburi de replici.

„Evident, un copil de doi ani nu va dezbate cu tine noțiuni de filosofie, dar este cu adevărat valoros să conversezi cu el, indiferent de capacitățile sale”, a spus ea.

Studiul a constatat o gamă largă în ceea ce privește numărul de conversații, pe care părinții și copiiii le-a avut în decursul unei ore, de la doar 90 până la 400, a spus Romeo.

Familiile care suferă de mai mult stres – să spunem, cu părinți care dețin mai multe locuri de muncă – s-ar putea să-și găsească mai greu timp pentru conversațiile cu copiii, a recunoscut John Gabrieli. „Dar este un lucru simplu pe care oricare dintre noi ar putea să-l facă prin încurajări și sprijinul potrivit”, a spus el.

Ecranele vizionate în mod pasiv nu aduc, în mod evident, același fel de interacțiune cum o face conversația reală. Dar ar putea un vorbitor inteligent să utilizeze inteligența artificială pentru a dezvolta creierul unui copil, așa cum ar face-o un părinte conversativ?

Această întrebare va necesita mai mult studiu, au spus cercetătorii. Unele cercetări preliminare sugerează că, dacă dispozitivele pot răspunde cu adevărat la ceea ce spune un copil, acestea pot oferi beneficii suplimentare, a spus Romeo.

Dar dr. Augustyn este sceptic. Copiii pot deveni foarte conectați la tehnologie, a spus ea. Chiar dacă dezvoltă un fel de relație cu un vorbitor inteligent, acesta nu poate înlocui căldura umană.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa