Și carieră și familie? O autoare de succes cu cinci copii spune că e posibil

Veronica Guzun, redactor
carieră și familie
Cariera și familia se pot îmbina bine cu multă organizare. Foto: Shutterstock

Am privit mereu cu admirație către femeile care le reușesc pe toate. Și, inevitabil, mi-a răsărit în minte întrebarea: Oare cum o reuși? O asemenea persoană este Laura Vanderkam, mamă a cinci copii, jurnalistă și autoarea unor studii despre gestionarea timpului de către femei care au și carieră și familie. Concluziile ei au încăput în cartea ”Dacă eu am reușit poți și tu”, apărută la Editura ZYX Books. Am selectat o parte dintre trucurile menționate în carte.

Poate ați văzut filmul ”Oare cum o reuși?” (în original ”I don t know how she does it” (2011)) cu Sarah Jessica Parker. Dacă nu, vi-l recomand cu drag pentru o porție de amuzament și oglindire într-o seară relaxată. Personajul principal face echilibristică permanentă pentru a menține pe plutire și familia și munca. Numele romanului după care a fost făcut filmul a inspirat-o pe Laura Vanderkam în găsirea numelui pentru cartea ei. ”I know how she does it”, tradusă la noi prin ”Dacă eu am reușit poți și tu”, arată cum femeile de succes împacă și carieră și familie fără să uite de ele însele. Am extras câteva secrete de gestionare a timpului care pot fi de ajutor tuturor mamelor.

Folosește ora de aur

„Managementul timpului este, spune Laura Vanderkam, precum șahul. Maeștrii gândesc întotdeauna câteva mișcări în avans”. Pentru a reuși aceasta e foarte util să știm care sunt orele din zi și zilele din săptămână cu productivitate mare ca să le folosim la potențialul maxim.

Un studiu, citat de autoare în carte, a constatat că nivelul de energie al oamenilor atinge o cotă maximă în jurul orei 8 dimineața. Pe la ora 15 nivelul de energie al majorității oamenilor începe să se diminueze. Așa că, dacă îți propui să te ocupi după-amiază de o problemă complexă, vei fi distras și îți va lua de două ori mai mult timp decât ți-ar fi luat la ora 8 dimineața. Aceasta te va face să lucrezi până seara târziu. În concluzie, o tactică pentru a maximiza orele de muncă este de a-ți planifica cele mai grele activități dimineața devreme.

Utilizează înțelept zilele de luni și de vineri

În privința intregii săptămâni, numărul de ore muncite crește treptat de luni până miercuri și apoi scade la fel de treptat, a observat autoarea din chestionarele primite de la femeile care împacă eficient familia și cariera. Astfel, zilele de luni și de vineri sunt cel mai puțin productive. Pentru a scoate ce e mai bun din aceste două zile, deci a evita ca săptămâna de muncă de cinci zile să aibă de fapt doar trei zile cu adevărat rodnice, Vanderkam propune ca vinerea după-amiază să fie dedicată analizei săptămânii ce a trecul și planificării pentru săptămâna care urmează. Astfel se evită consumarea unei bune părți din ziua de luni cu planificarea și se intră direct în pâine de la prima oră.

Schimbă unitatea de măsură – evită capcana celor 24 de ore

”Dacă vrei ca plăcuțele vieții profesionale să se îmbine cu plăcuțele vieții personale, flexibilitatea contează mai mult decât a păstra o limită strictă a numărului total de ore. Preluarea controlului asupra propriului timp este cu mult mai importantă decât a lucra opt ore pe zi” – consideră Vanderkam.

Majoritatea femeilor care au făcut parte din studiu aveau flexibilitate în programul lor de muncă și foloseau această flexibilitate în mod creativ.

24 de ore nu lasă o plajă suficient de mare pentru amintita flexibilitate, de aceea femeile de succes care au și carieră și familie își fac plan de o săptămână (168 de ore) nu de o zi (24 de ore), ceea ce le permite să integreze mai ușor munca, familia și timpul personal. Unele zile pot fi dezechilibrate, înclinând balanța ba într-o parte, ba în alta, dar la o analiză de ansamblu, lucrurile se reechilibrează.

Estimează corect

Vanderkam pornește de la un adevăr simplu, nu putem face un plan de care să ne ținem dacă nu știm cât durează exact fiecare activitate. În majoritate, oamenii subevaluează timpul de care au nevoie pentru a duce la capăt ceva.

De exemplu, nu toate lucrurile ies bine din prima, apoi adormitul copiilor vine mereu la pachet cu diverse nevoi de care își amintesc cei mici exact înainte de somn. Dacă punem în plan și acest timp consumat pe ”lucrurile neplanificate” vom estima mult mai realist totul. Un instrument util care ajută la a evalua corect consumul de timp cu diverse activități este un tabel de monitorizare propus de Vanderkam în care poți completa ce faci din jumătate în jumătate de oră.

Așa vei constata de exemplu cât timp pe săptămână se duce pe treburile casnice, câte ore pe cumpărături, joaca cu copiii, muncă, drumuri și altele. Având aceste date, vei putea planifica mult mai ușor și vei putea croi minute valoroase pentru nevoile tale.

Revenind la doamnele care le reușesc pe toate și pe care le admirăm, poate nu le vom ști fiecare secret, dar putem să utilizăm din tehnicile lor pentru a bifa cu rezultate și carieră și familie.

Dacă vrei să afli mai multe tehnici verificate care ajută la gestionarea timpului, achiziționează-ți cartea “Dacă eu am reușit poți și tu – cum să găsești echilibrul între familie și carieră”, de Laura Vanderkam.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa