7 sugestii despre cum să îți înveți copilul ce înseamnă să mănânce sănătos

TOTUL DESPRE MAME
să mănânce sănătos

”L-am programat pe Mihai la un control. A luat foarte mult în greutate și sunt îngrijorată. Îmi tot spun că nu este nimic dar parcă nu pot sta liniștită.” spune mama lui Mihai, puțin speriată. Mihai a luat brusc în greutate în ultima perioadă și mama lui vrea să știe dacă este o etapă firească sau dacă lucrurile trebuie investigate mai amănunțit. Mihai are opt ani, iar mama lui își dorește ca el să mănânce sănătos și să crească sănătos. Ea spune că, în curând, nu va mai putea controla ce, cum și cât mănâncă el și i se pare important ca el să poată lua singur aceste decizii și ca ele să fie cele bune.

Un studiu realizat de Ministerul Sănătăţii, prin Institutul Naţional de Sănătate Publică, în cadrul proiectului coordonat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), în anul 2014, arată că un sfert dintre subiecții care au participat la cercetare sunt supraponderali sau obezi. Prevalenţa supraponderalităţii (inclusiv obezitatea) la copiii de 8 ani din România este de 26,75%, iar prevalenţa obezităţii este de 11,6%. Cifrele nu erau alarmante la nivelul anului 2014 și nu sunt nici acum. Totuși, se observă o tendință în creștere a acestora. Pentru anul 2016, Ministerul Sănătății a anunțat, încă din ianuarie, că prevenirea obezității infantile este un obiectiv major care poate fi atins prin educația pentru sănătate.

Cauzele obezității infantile sunt multiple. Sunt, pe de o parte, cauze emoționale, însă acestora li se adaugă cele sociale și cele care țin de calitatea și cantitatea alimentelor oferite.

Educația pentru sănătate – componentă de bază în prevenirea obezității

 Ajungem, astfel, la concluzia că educația pentru sănătate este una dintre componentele de bază în prevenirea obezității. Educarea copiilor în acest sens poate începe de la vârste foarte mici. Ea poate fi făcută în cadrul familiei și continuată în grădinițe și școli. Cu cât mai repede se începe, există mai multe șanse de a reduce numărul copiilor și adolescenților cu probleme de greutate.

Cartea V de la varză este disponibilă aici

Șapte moduri de a prezenta copiilor ce înseamnă să mănânce sănătos

Luând acest lucru în considerare, iată mai jos câteva sugestii despre cum nutriția și noțiunile de bază despre alimentație pot fi prezentate, în mod atractiv, copiilor de toate vârstele.

  1. Acțiunea contează! Începând cu vârsta de doi ani, copiii pot fi lăsați să ungă singuri o felie de pâine cu unt moale, brânză și alte alimente sub formă de pastă. Este recomandat ca acest lucru să fie făcut în casă pentru a menține un minimum de control asupra ceea conțin și o bună ocazie de a introduce noțiuni nutriționale de bază.
  2. Ne murdărim pentru că gătim! Un copil preșcolar se implică cu plăcere atunci când activitatea presupune să frământe, să pregătească și să modeleze chiar el, ce urmează să fie servit la cină. Implicați copiii în procesul de preparare și lăsați-i să se bucure de rodul muncii lor. Pot, astfel, învăța ușor noțiuni precum oxidarea alimentelor, fermentare, preparare termincă, etc.
  3. Aranjați gustările într-un mod haios în funcție de preferințele de moment al beneficiarului. Dacă i se pare interesant, puteți denumi personajele și puteți discuta despre cum unele alimente pot fi sau nu combinate între ele. O mică roșie cherry este o floare minunată în mijlocul câtorva bucățele de brânză.
  4. Culegeți împreună fructe și legume. Există și la noi ferme care, contra unei sume de bani, permit clienților să își culeagă propriile fructe și legume. Copiii învață astfel despre sezonalitatea produselor. La fel se poate vedea cum se mulg vacile, cum se obțin brânza, iaurtul și laptele bătut.
  5. Pentru școlarii mici, cărțile simple care tratează subiectul alimentației sănătoase sunt un bun punct de plecare. Reinterpretarea într-o notă plină de umor a unor povești cunoscute, precum ”Hansel și Gretel”, este un bun prilej de a introduce noțiuni nutriționale de bază. Termenii precum energie, carbohidrați, proteine, zaharuri pot să pătrundă acum în vocabularul copiilor.
  6. Abordarea problemei despre greutatea corporală cu adolescenții și preadolescenții este un subiect delicat și ar trebui întotdeauna făcut în colaborare cu o persoană de specialitate. Categoria aceasta de vârstă este cea mai vulnerabilă, presiunea legată de aspectul fizic fiind una foarte mare. De aceea, modul în care informațiile vor fi transmise trebuie să aibă în vedere impactul emoțional major pe care îl poate avea. Jocul de rol este o modalitate prin care situații din viața de zi cu zi pot fi aduse în atenția copiilor și discutate într-un mod constructiv. Un astfel de joc, adaptat puterii de înțelegere a grupei de vârstă în care are loc, dă posibilitatea de a dărâma prejudecăți și de a explica, pe lângă noțiuni de nutriție și noțiuni de endocrinology, dar și a demitiza imaginile comerciale prezentate. Pe lângă informații despre nutriție, adolescenții și preadolescenții pot învăță despre hormoni și influența lor, despre emoții și cum intervin ele chiar și în obiceiurile alimentare și rol important joacă. Atâta timp cât lucrurile sunt prezentate într-un mod interesant și atractiv, ele își vor aduce o contribuție semnificativă la însușirea noțiunilor principale despre nutriție.
  7. Împachetați și vindeți corect informațiile nutritive. Nu este despre greutate, aspect fizic ci, este despre sănă Nutriția nu este și nu trebuie să fie ceva plictisitor, fad, amenințător. Explicată corect și înțeleasă, ea deschide noi orizonturi. Cunoașterea ei ne face mai sănătoși spun studiile. Dar ne face în același timp si mai conștienți atât de noi și de nevoile corpului nostru cât și de resursele pe care le avem la îndemână.

Cartea V de la varză este disponibilă aici

În contextul unor cifre în creștere în ceea ce privește obezitatea infantilă, a le explica ce înseamnă nutriția tuturor copiilor devine o urgență. Dacă în perioada copilăriei mici alimentația poate fi controlată într-o oarecare măsură de părinți, odată cu creșterea în vârstă acest lucru devine aproape imposibil. De aceea  pre – adolescenții și adolescenții trebuie să poată lua singuri decizii informate și corecte în ceea ce privește alimentația. De asemenea ei trebuie să înțeleagă rolul emoțiilor în acest proces. Depinde doar de noi, părinții lor, să le dăm informațiile corecte.

 

Te-ar mai putea interesa