Copiii noștri folosesc tehnologia intuitiv, de la vârste fragede, iar acest lucru e, pe de o parte, fascinant, pe de altă parte, îngrijorător. Există copii de 5, 6 ani care, atunci când prind telefonul părinților, știu automat să gestioneze aplicații, jocuri, setări. Avantajele acestor abilități vin la pachet cu o serie de riscuri și, tocmai de aceea, e important să evaluăm corect momentul la care copilul e pregătit să aibă acces la propriul telefon. Altfel, drumul de la utilizarea responsabilă și benefică până la dependență și expunerea la „prădători” ar putea fi extrem de scurt. Pe de altă parte, într-o lume guvernată de tehnologie, ți-e greu să privezi copilul de șansa de a dobândi abilități digitale și să-l îndepărtezi de colegii lui.
Spre finalul clasele primare sau la începutul gimnaziului, mulți copii încep să parcurgă singuri sau alături de colegi drumul casă- școală. Merg la prieteni și rămân peste noapte, la bunici sau în tabere, iar părinții, ca să-i monitorizeze și să-i știe în siguranță, sunt tentați să le cumpere propriul telefon. Presiunea apare și atunci când, într-o clasă de copii, majoritatea au deja smartphone, iar cei aflați în minoritate se simt frustrați și marginalizați. Mingea e în terenul părinților: oferă sau nu copilului un telefon? Am stat de vorbă cu Rareș Iancu, psiholog clinician și consilier școlar, pentru a afla care e momentul potrivit pentru această etapă, cum ar trebui să se raporteze părinții la relația copilului cu telefonul mobil, cum să pună limite și să prevină o potențială dependență.
Totul Despre Mame: Care este vârsta potrivită pentru a oferi copilului un telefon mobil?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Recomandarea oficială este ca în primii doi ani de viață copilul să nu fie expus deloc la ecrane, fie că vorbim despre telefonul mobil, tabletă sau televizor. Ulterior, perioada de expunere trebuie să fie una progresivă, adaptată vârstei. Academia Americană de Pediatrie sugerează că vârsta de 10-12 ani este potrivită pentru ca un copil să aibă propriul telefon mobil, însă fiecare părinte trebuie să ia această decizie în funcție de context și de particularitățile copilului.
Care sunt acele particularități? De ce ar trebui să țină cont părinții atunci când iau decizia?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Părinții trebuie să conștientizeze faptul că, odată ce copilul primește primul telefon, controlul lor este unul limitat, mai ales dacă decis să nu folosească aplicații de control parental. Când iau această decizie, ar trebui să se întrebe, în primul rând, pentru ce va fi folosit telefonul: pentru ca părintele să ia legatura cu copilul și să se asigure că e în siguranță în diverse contexte, pentru ca cel mic să discute cu prietenii, pentru a naviga pe internet? După ce părintele își răspunde la această întrebare, se poate gândi cât de matur este copilul pentru a înțelege responsabilitățile legate de utilizarea telefonului, inclusiv limitele de timp, comportamentul adecvat online și siguranța pe internet.
Cum afectează accesul la un telefon dezvoltarea emoțională și socială a unui copil?
Rareș Iancu, psiholog clinician: În ceea ce privește dezvoltarea socială, dependența de telefon poate duce la izolare socială, întrucât copiii pot petrece mai mult timp în mediul virtual, pe aplicații, jocuri sau rețele de socializare, ceea ce limitează interacțiunile față în față cu familia și prietenii. Mai departe, aceasta poate avea drept efect abilități reduse de comunicare (pot avea dificultăți în exprimarea emoțiilor și a gândurilor față în față), nerăbdare și toleranță scăzută la plictiseală, întrucât mediul virtual este unul stimulativ.
Accesul la telefon poate însemna acces la rețelele sociale și risc de hărțuire online, care poate afecta sănătatea emoțională a copiilor, conducând la stres, anxietate, depresie și scăderea stimei de sine. Să nu ne limităm, totuși, doar la efectele negative. Avem și aspecte pozitive ale accesului la telefon. Un telefon mobil poate facilita comunicarea online cu prietenii și familia, ceea ce oferă copilului un sentiment de conectare și siguranță, în special pentru situațiile în care comunică cu un membru al familiei aflat la distanță sau cu prietenii în afara școlii. Copilul are acces și la aplicații sau platforme care oferă sprijin emoțional și educativ, ceea ce l-ar putea ajuta să își înțeleagă emoțiile și să gestioneze problemele prin care trece.
Cum le putem asigura copiilor un echilibru sănătos între timpul petrecut pe telefon și alte activități?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Este important să discutăm cu copiii despre utilizarea telefonului și să stabilim reguli. Părinții ar trebui să stabilească niște limite clare în ce privește locul unde telefonul nu poate fi folosit (cum ar fi la școală, la masă sau înainte de culcare) și scopul utilizării (cum ar fi pentru comunicare și învățare, nu pentru jocuri și social media). Aceste limitări ar trebui respectate și de părinți (mă refer cu precădere la renunțarea la telefon în timpul mesei și înainte de culcare), întrucât în această perioadă copiii preiau modelele părinților.
Există riscuri reale legate de dependența de tehnologie la vârste fragede? Cum putem preveni acest lucru?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Da, există riscuri legate de dependența de tehnologie, mai ales la vârste fragede, întrucât creierul copiilor este în formare. Mecanismul dependenței este același la toate vârstele (acesta acționează asupra sistemului de recompensă), însă instalarea unei dependențe de tehnologie la copii i-ar putea priva de experimentarea anumitor stări emoționale (cum ar fi plictiseala sau disconfortul emoțional), întărirea capacității de autocontrol (copiii au un autocontrol redus, deoarece zona din creier responsabilă pentru această funcție nu este suficient dezvoltată). Copiii pot căuta validarea în online, ceea ce ar putea deveni o problemă în situația în care devin dependenți de această formă de validare externă. Aceasta poate crea un ciclu de dependență de validare, în care copiii își verifică constant telefonul în căutarea aprobării. Dacă nu o primesc pot avea o percepție greșită asupra lor, experimentând sentimente de desconsiderare, tristețe și chiar deprimare.
Prevenirea dependenței de tehnologie necesită o implicare activă a părinților pentru a ghida copiii către o utilizare sănătoasă și echilibrată. Putem preveni o astfel de dependență prin stabilirea unor limite clare (în ceea ce privește când, cum și cât vor folosi telefoanele mobile), promovarea activităților alternative, poate chiar alături de părinți (cum ar fi sportul, jocurile în aer liber, jocurile de echipă), exemplul părinților, utilizarea controlului parental, folosind aplicații dedicate, și prin discuții deschise, adaptate vârstei copilului, despre riscurile tehnologiei.
Cum ar trebui să abordeze părinții limitele și regulile privind utilizarea telefonului?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Părinții pot stabili momente din zi în care nu este permis accesul la tehnologie, cum ar fi în timpul mesei sau înainte de culcare. De asemenea, le putem permite copiilor să utilizeze telefonul doar după finalizarea unor activități mai puțin stimulative, cum ar fi finalizarea temelor, curățenia în cameră etc.
În ce măsură pot fi afectate concentrarea și performanța școlară de către accesul la telefon?
Rareș Iancu, psiholog clinician:Telefoanele mobile pot afecta concentrarea, întrucât copiii pot fi distrași constant de notificările aplicațiilor, mesaje sau apeluri. Aceste întreruperi frecvente pot fragmenta atenția copilului la clasă sau în timpul studiului, el își poate pierde concentrarea și îi va fi dificil să reintre în această stare. Utilizarea telefonului poate presupune și comutarea între aplicații sau tab-uri, ce afectează abilitatea de concentrare la sarcini complexe, ceea ce poate duce la dificultăți în înțelegerea și reținerea informațiilor. Are implicații inclusiv în abilitatea de a tolera plictiseala, ceea ce poate duce la dificultăți de a finaliza teme sau proiecte mai complexe.
Utilizarea telefonului mobil înainte de ora de culcare poate duce la probleme de somn (insomnie, dificultăți de adormire, calitate scăzută a somnului). Astfel, copiii care nu dorm suficient pot avea dificultăți de concentrare și scăderea performanței cognitive la școală (în ceea ce privește gândirea critică, abilități de relaționare etc). Mai mult, telefoanele mobile pot deveni o sursă de procrastinare. Acestea îi pot determina pe copii să amâne sarcinile școlare.
Ce rol joacă rețelele sociale în decizia de a oferi sau nu unui copil acces la un telefon?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Rețelele sociale pot reprezenta o ocazie bună de comunicare în afara școlii cu prietenii. În plus, în multe cazuri, copiii resimt o presiune socială de a avea un telefon, pentru a nu rămâne în urmă față de colegii și prietenii care folosesc deja aceste platforme. În plus, este important să nu îi privăm pe copii de experiența deținerii unui telefon mobil. Ne putem folosi de această ocazie pentru a-l învăța ce înseamnă responsabilitatea (managementului timpului și păstrării telefonului în condiții bune). Pe rețelele sociale, copiii pot fi expuși la conținut nepotrivit pentru vârsta lor. Chiar și cu măsuri de control parental, aceste riscuri nu pot fi complet eliminate. Rețelele sociale pot fi folosite și pentru educație și dezvoltarea creativității, prin accesul la informații, comunități educative sau proiecte colaborative.
Cum putem gestiona anxietatea legată de siguranța online a copiilor care folosesc telefoanele?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Anxietatea legată de siguranța online a copiilor este o preocupare importantă în rândul părinților. Aceasta poate fi gestionată prin educația digitală a copiilor (pentru a înțelege riscurile și responsabilitățile asociate cu utilizarea tehnologiei), reguli pentru utilizarea tehnologiei, restricționarea accesului la conținut (folosirea setărilor de control parental pentru telefon), utilizarea aplicațiilor de monitorizare și de limitarea a timpului petrecut în fața ecranelor. Din partea părinților, ar fi necesară familiarizarea cu aplicațiile pe care copiii le folosesc, pentru a ști la ce riscuri se expun aceștia și pentru a le putea preveni.
Ce efecte psihologice poate avea interzicerea completă a accesului la un telefon până la o anumită vârstă?
Rareș Iancu, psiholog clinician: Printre efectele benefice se numără mai puține distrageri și o mai bună concentrare la sarcinile școlare. Limitarea accesului până la o vârstă mai mare poate contribui la dezvoltarea abilităților de organizare și gestionare a timpului. Copiii pot simți că sunt diferiți, că nu se integrează în cercul de prieteni, pentru că nu sunt la fel de “moderni” și că nu vor fi acceptați din această cauză. Pot apărea conflicte între părinți și copii ca urmare a indisponibilității părintelui de a-I oferi acces la un telefon mobil. Chiar dacă interzicerea completă a accesului la un telefon până la o anumită vârstă poate părea o decizie benefică pe termen scurt, pentru că îi oferă șansa copilului de a- și dezvolta toate abilitățile mai sus menționate, pe termen lung îi privează de achiziția unor abilități digitale într-o lume guvernată de tehnologie.