Lucia Radu-Simota: În interacțiunea cu tehnologia, ajutați copilul să nu devină legumă hipnotizată de ecran!

Raluca Dumitrică
interactiunea-cu-tehnologia-totul-despre-mame

Tehnologia este parte din viețile noastre și nu ne putem imagina nicio zi fără ea. Am aflat mai multe despre cât și cum se pot folosi cei mici de tehnologie de la Lucia Radu-Simota, antreprenor, grafician și trainer, fondator Learning Hub, cu experiență de 10 ani în dezvoltarea de programe de educație nonformală pentru adulți și copii.

TOTUL DESPRE MAME: Orice părinte din ziua de azi poate observa cu surprindere că cei mici par să se nască cu competenţele tehnologice în sânge. E suficient să le dai un gadget pe mână, că îi desluşesc tainele instant. Când ar trebui, totuşi, să aibă loc împrietenirea celor mici cu tehnologia?

Lucia Radu-Simota: Copiii absorb toată informaţia pe care o observă la noi (gesturi, reacţii și comportament non verbal) şi foarte puţin din ceea ce le spunem. Ne văd cu gadgeturile în mâna şi ne imită foarte uşor. Îmi amintesc că eram în facultate când am pus mâna pe primul touchpad la un laptop şi nu reuşeam să mişc mouse-ul pe ecran. Mi-a fost greu iniţial să deprind mişcarea aceea uşoară, iar fiica mea de 3 ani face cu uşurinţă swipe pe tabletă sau telefon, şi asta pentru că a văzut-o la noi, nu pentru că i-am fi explicat ceva.

Împrietenirea cu tehnologia începe uşor, involuntar, de la vârste foarte mici, chiar sub un an, când le punem copiilor o melodie pe YouTube să ne „cumpărăm” puţină linişte sau le deschidem o aplicaţie pian sau puzzle, ca să aibă răbdare la o coadă la medic. Tot tehnologia intră în acţiune şi prin toate jucăriile care cântă zgomotos, se mişcă, vorbesc, chiar în mai multe limbi, eventual aprind şi luminiţe colorate, iar copilul e fascinat.

Dacă prin tehnologie ne gândim la gadgeturi cu ecran, atunci medicii recomandă acces zero sub 3 ani şi apoi acces limitat. Personal, cred în moderaţie şi am început lecţii de digital literacy cu copiii la 5 şi 3 ani.

TOTUL DESPRE MAME: Cum trebuie să aibă loc această împrietenire, cu ajutorul părinţilor sau de unul singur?

Lucia Radu-Simota: La vârstă mică, cu siguranţă alături de părinţi, care au rolul de a selecta conţinutul disponibil copilului, de a explica ceea ce se derulează pe ecran, ajutând copilul să integreze informaţia corect şi evitând situaţia în care copilul devine legumă hipnotizată de ecran.

Pentru copii mai mari, şcolari, cred că atât predarea, cât şi învăţarea prin descoperire au rolul lor, deopotrivă de important. Copiii învaţă mai bine atunci când descoperă ei, uneori apăsând aleatoriu taste, decât atunci când le predăm ceva. În acelaşi timp, atunci când există un scop la capătul liniei, dacă nu găsesc soluţia suficient de repede, s-ar putea frustra şi ar putea renunţă. Aici intervine predatul, care îi ghidează arătându-le ce pot face şi cum. Şi noi la cursuri folosim deseori metoda descoperirii, încurajând copiii să caute informaţii.

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt domeniile în care interacțiunea cu tehnologia poate să le dea un boost copiilor?

Lucia Radu-Simota: Toate domeniile, prin faptul că le oferă acces la informaţie sub diferite forme, la nivel global. Mai mult, le pot deschide oportunităţi de carieră în domenii precum grafică, programare, dar şi către domenii precum medicină sau energie.

TOTUL DESPRE MAME: Când putem vorbi despre un consum sănătos de tehnologie?

Lucia Radu-Simota: Atunci când familia e liniştită, când copilul are şi alte preocupări în afara tehnologiei, este un copil fericit, doarme bine, înseamnă că nu există excese. Sănătos înseamnă să ne uităm la vârstă, instrument, grad de utilizare, tip de utilizare, dar şi contextul mai larg – Are prieteni? Iese afară? – pentru a nu ajunge la punctul de mai jos.

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt semnalele că cel mic poate să treacă de la un consum sănătos la exagerare şi chiar dependenţă?

Lucia Radu-Simota: În primul rând, va renunţa la orice activitate care îi făcea plăcere în favoarea tehnologiei, apoi va deveni uşor apatic şi lipsit de energie şi va face totul la repezeală pentru a avea din nou acces la gadgetul dorit. Va face tantrumuri dacă i se refuză, iar, dacă vreodată i s-a oferit ca recompensă sau condiţionat, va stimula aceleaşi condiţii. Timpul alocat nu-i mai e suficient, încearcă să folosească dispozitivul pe ascuns sau se refugiază în tehnologie atunci când e trist, supărat. În plus, pot apărea tulburări de somn şi dureri de cap.

TOTUL DESPRE MAME: Se poate vorbi despre un handicap informaţional la copiii ai căror părinţi nu le permit, din considerente diverse, accesul la tablete, telefoane, calculatoare, așadar aceștia nu intră deloc în interacțiunea cu tehnologia?

Lucia Radu-Simota: Acesta este un aspect pe care l-am cercetat, eu însămi fiind un părinte care a limitat accesul. Am învăţat, însă, să accept realitatea, şi anume faptul că ei se nasc într-o altă lume şi e normal să fie la curent cu ce este acum. Cred în moderaţie, dar nu în interzicere totală, întrucât putem face din tehnologie fructul oprit şi îi vom îndepărta de noi căutând contexte care să le ofere acces.

Există studii cu privire la copiii care trăiesc în familii sărace şi care nu au acces la internet şi tehnologie, iar aici profesorii au remarcat faptul că acei copii au dificultăţi în integrarea informaţiei atunci când este necesară folosirea tehnologiei, deci vorbim oricum de copii şcolari. Cred că părinţii care nu permit accesul au copii de vârste mai mici, iar aici nu cred că putem vorbi de handicap.

TOTUL DESPRE MAME: Este necesar să le creăm copiilor ce nu sunt preocupaţi de tehnologie interesul pentru această ramură sau va veni o vreme în adolescenţă ori în viaţa de tânăr adult în care vor recupera la acest capitol?

Lucia Radu-Simota: Eu nu cred în forţarea lucrurilor, iar dacă copiii nu îşi doresc apropierea de tehnologie eu i-aş lăsa aşa şi le-aş respecta dorința. Nevoia va apărea dinspre grupul social şi vor recupera terenul în ceea ce privește interacțiunea cu tehnologia.

TOTUL DESPRE MAME: Potrivit noului statut al elevilor, folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor este permisă numai cu acordul cadrelor didactice, în situaţia folosirii lor în procesul educativ sau în situaţii de urgenţă. Ce părere ai despre această decizie și care crezi că vor fi efectele sale asupra elevilor?

Lucia Radu-Simota: Ca orice lucru dorit şi mult timp interzis cred că va urma o perioadă dificilă în care copiii vor abuza de acest drept şi vor apărea mai multe conflicte cu profesorii. Uşor, însă, cu ghidare din partea profesorilor, vor putea învăţa să folosească în mod util tehnologia în clasă, mirajul va dispărea şi lucrurile vor intra în normal.

TOTUL DESPRE MAME: În calitate de părinte, dacă, referitor la interacțiunea cu tehnologia, ar fi să te opreşti asupra unui singur gadget la care să le permiţi copiilor accesul, care ar fi acesta şi de ce?

Lucia Radu-Simota: Acum eu le permit accesul la laptop, în program de editare text, în care cea mică poate sta 10 minute, iar cel mare 30 de minute. Acolo pot să tasteze fie ce vor, apăsând aleator taste, fie propoziţii întregi – cel mare cunoaşte deja toate literele şi poate scrie şi citi uşor. Dar le mai arăt și eu diverse butoane care îi atrag, gen schimbarea culorii textului, asa că sunt alături de ei.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa