Somn agitat la copii – cauze, manifestări și soluții eficiente

Copilul tău are un somn agitat și orice ai face, niciodată nu se trezește pe deplin odihnit? Sunt mai multe cauze care-l pot tulbura în timpul nopții. Le detaliem cu ajutorul medicului pediatru.

Georgiana Mihalcea, redactor
somn agitat la copii
Somnul agitat la copii nu trebuie ignorat și, mai degrabă cercetat pentru a afla cauza ce îl alungă pe Moș Ene!

Somnul agitat la copii este o problemă serioasă care ar trebui investigată, deoarece poate avea efecte nedorite pe termen lung. În funcție de vârsta copilului tău, agitația din timpul somnului poate avea cauze medicale ori psihologice. În acest material ne-am propus să discutăm despre fiecare în parte și să-ți oferim soluții eficiente.

Copilul se trezește în timpul nopții, se „foiește” în pat, se ridică ori chiar strigă în timp ce doarme ori îi este teamă când vine ora de somn? Este clar are un somn agitat! Fii foarte atentă la toate semnele prezente și notează-le pentru a-i da toate detaliile medicului pediatru atunci când vei merge cu copilul la control.

Ce sunt problemele persistente de somn?

Problemele persistente de somn afectează capacitatea copilului de a dormi sau de a se odihni pentru o perioadă lungă de timp.

Nu toate problemele de somn sunt persistente. O schimbare bruscă a somnului copilului tău ar putea fi o problemă de agitație a somnului pe termen scurt, mai degrabă decât una persistentă. Poți rezolva multe probleme de somn pe termen scurt, învățându-l pe copil anumite obiceiuri bune legate de igiena somnului.

Somn agitat la copii bazat pe comportament

Unele probleme persistente de somn sunt legate de comportament. Aceste probleme pot apărea la culcare sau în timpul nopții.

Iată cum se manifectă un somn agitat la copii, din cauze comportamentale:

  • Copilul strigă sau se ridică din pat în timpul somnului
  • Refuză să doarmă în propriul pat
  • Se trezește des în timpul nopții
  • Se simte foarte anxios când vine ora de culcare
  • Adoarme la ore neregulate – sunt nopți în care se culcă la ore târzii.

Aceste probleme persistente de somn, care-l fac pe cel mic să fie agitat noaptea pot fi corectate cu anumite strategii de comportament pentru a reduce cauza agitației. De exemplu, dacă micuțul tău se ridică din pat noaptea ca o modalitate de a te ține în preajmă, redu cât poți de mult contactul vizual cu el, dar și perioada în care stați de vorbă pentru a-l liniști, de câte ori încerci să-l convingi să adoarmă la loc.

Condiții medicale ce duc la un somn agitat în rândul copiilor

Unele probleme persistente de somn ar putea necesita un tratament medical. Cele mai frecvente sunt:

  • apnee în somn
  • insomnie
  • sindromul picioarelor neliniștite – atunci când un copil (sau un adult) se simte cu adevărat incomod la nivelul picioarelor și nu se poate opri din mișcare
  • coșmaruri și pavor nocturn
  • narcolepsie – atunci când un copil (sau un adult) nu poate controla sentimentele copleșitoare de oboseală în timpul zilei (aceasta este o problemă neurologică ce persistă pe tot parcursul vieții)
  • faza de somn întârziată – când ritmul circadian al unui copil este mai târziu decât ora de culcare și de trezire necesare pentru școală, serviciu sau alte rutine zilnice.

De exemplu, dacă copilul tău are apnee de somn cauzată de polipi măriți, ar putea avea nevoie de o operație. Acest lucru ar trebui să-i îmbunătățească respirația în timpul somnului și să nu mai fie agitat când doarme.

Cum afectează agitația din timpul somnului copiii, dar și familiile

Problemele persistente de somn (și implicit agitația din timpul somnului) înseamnă, de obicei, un somn insuficient atât pentru copil, cât și pentru familia sa.

Mai mult decât atât, dacă copilul are o problemă persistentă de somn, ar putea avea probleme în timpul zilei, cum ar fi:

  • probleme de comportament – de exemplu, poate fi somnoros sau hiperactiv
  • memorie slabă
  • probleme cu concentrarea sau înțelegerea instrucțiunilor
  • mai multă oboseală în timpul zilei
  • nevoia de atrage un pui de somn în timpul zilei
  • incapacitatea de a se trezi pentru a merge la grădiniță sau școală
  • probleme de sănătate mintală, cum ar fi: depresia copilăriei, depresia adolescentului, anxietatea copilului sau anxietatea adolescentului.

Tu, partenerul tău sau fratele copilului cu un somn agitat, puteți prezenta, de asemnea, probleme similare. Îngrijirea unui copil cu un somn agitat, care prezintă o problemă peristentă de somn perturbă rutina familiei și poate crește stresul și anxietatea. Apelează la ajutor de specialitate dacă nu te descurci singură cu gestionarea acestei probleme.

Primul pas este să vorbești cu medicul tău de familie despre obținerea unei evaluări a somnului copilului tău. Acesta îți poate recomanda să continui evaluarea la un pediatru, un psiholog sau alt profesionist din domeniul sănătății cu experiență în identificarea și tratarea problemelor de somn persistente la copii.

Cauzele somnului agitat pe vârste

Copiii de toate vârstele pot avea probleme persistente de somn, dar acestea pot fi diferite de la o vârstă la alta. Hai să vedem ce agită somnul copiilor noștri în diferite etape ale vieții:

 3-5 ani

 5-8 ani

9-11 ani

  • obiceiuri greșite de somn – conectarea la tehnologie înainte de ora de culcare
  • anxietate  
  • apnee în somn
  • insomnie
  • certuri în familie
  • faza de somn întârziată.

12-18 ani

Igiena somnului reduce agitația

Principala „armă” pentru stabilirea unor obiceiuri bune de somn este să-i facem pe copii să înțeleagă că somnul este normal și necesar. Cu toate acestea, la fel ca în cazul altor funcții normale și necesare (de exemplu, alimentația, antrenamentul la toaletă etc.), se poate dezvolta o „bătălie” între părinți și copilul lor în această zonă.

După vârsta de 6 luni, copiii trebuie să-și stăpânească capacitatea de a se liniști și de a se relaxa pentru a adormi cu succes. Privarea lor de această abilitate fie hrănindu-i, fie forțându-i să doarmă, legânându-l pe picioare etc- reprezintă o rețetă de frustrare – atât pentru copil, cât și pentru părinte.

Copiii obosiți și agitați (de orice vârstă) știu intuitiv când sunt obosiți și, dacă li se oferă un mediu adecvat, vor adormi ușor și rapid. Când se trezesc în mijlocul nopții, sunt capabili să se culce din nou fără intervenția părinților. În această circumstanță, atât copilul, cât și părinții se trezesc odihniți a doua zi dimineață.

Cum ajut copilul să nu mai aibă un somn agitat

Aceste „lucruri de făcut” sunt adaptate din lucrarea „Probleme de somn: copilul tău,” publicată de Universitatea din Michigan Sistemul de îngrijire a sănătății.

  1. Faceți din culcare un moment special. Creați experiențe speciale liniștitoare cu oportunitatea de „discuții” speciale sau de a împărtăși experiențe care favorizează confortul atât pentru copil, cât și pentru părinte.
  2. Studiază-ți copilul pentru a putea stabili când este gata să doarmă. Odată ce acest lucru este stabilit, puteți începe rutina „pregătiți-vă pentru culcare” cu suficient timp în avans, astfel încât copilul să nu primească „al doilea impuls”.
  3. Păstrați rutina de culcare consistentă și simplă. Stimularea mentală și fizică este contraproductivă. Lumini slabe începând cu aproximativ 10 – 15 minute înainte de culcare. Luminile puternice acționează ca un stimulent pentru creierul copilului.
  4. Păstrați rutina de culcare „portabilă”. Obiceiul de somn de acasă, fie valabil și în afara casei (de exemplu, într-un motel în timpul vacanței).
  5. Asigurați-vă că cel mic este obosit mental, cât și fizic la sfârșitul zilei. Copiii au nevoie de 30 până la 60 de minute pe zi, timp de joacă intensă (în funcție de vârstă). Pe lângă promovarea obiceiurilor bune de somn, un astfel de program va ajuta la menținerea unei creșteri optime în greutate.
  6. Stabiliți o atmosferă odihnitoare. Mențineți luminile slabe, limitați zgomotul și dispozitivele electronice. Adolescenții ar trebui să oprească computerele / televizoarele și telefoanele mobile atunci când se retrag la culcare. Temperatura dormitorului ar trebui să fie între 19 și 22 de grade.
  7. Nu forțați copilul să doarmă după amiază! Dacă nu are un somn agitat noaptea, iar în timpul zilei și este odihnit suficient, făcât față cu brio tuturor provocărilor, copilul nu trebuie forțat să doarmă de prânz.

Ce spune medicul despre somnul agitat la copiii de diverse vârste

Somnul reprezintă o modalitate de odihnă pasivă, necesară organismului pentru a-și reface resursele fizice și emoționale. Este obligatoriu pentru toate vârstele, spune dr. Georgiana Țane, medic primar pediatru, Hyperclinica MedLife Berceni.

Dr. Georgiana Țane, medic primar pediatru

Durata somnului este orientativă și variază în funcție de vârsta copilului, astfel:

  • nou-născutul doarme aprox. 20 ore/zi
  • sugarul 13-16 ore cu 2 reprize diurne
  • preșcolarul are 2 perioade de somn, una nocturnă de 9-10 ore, alta diurnă de 1-2 ore
  • școlarul doarme aproximativ 9 ore noaptea

Copilul care are o perioadă mai redusă de somn decât cea necesară vârstei sale prezintă hiperactivitate, dificultăți de concentrare, iritabilitate, iar pe termen lung pot apărea boli cronice importante, precum diabet sau obezitate.

Dintre cauzele care pot agita somnul copiilor amintim:

  • afecțiunile din sfera ORL – hipertrofia adenoidiana, deviația de sept nazal, malformații bucale – macroglosia, retrognatia
  • refluxul gastroesofagian, intoleranța la lactoză, colicile abdominale la sugarul mic și nou născut
  • dermatita atopică
  • boli genetice, endocrine, enurezisul nocturn
  • cauze psihologice și comportamentale – frici, anxietăți. Labilitatea psihoemoțională, criticile primite frecvent – la copiii mai mari
  • cauze sociofamiliale – program supraaglomerat cu multe activități, schimbare frecventă de ambient, stările tensionale în familie.

Ce se poate face pentru prevenirea complicațiilor generate de tulburarile (agitația) de somn?

În primul rând, spune dr. Georgiana Țane, este esențial consultul medicului pediatru care în urma unor examinari și investigații amănunțite exclude o afecțiune dintre cele amintite.

Apoi, este important să existe și să se respecte igiena somnului care cuprinde:

  • baia zilnică
  • stabilirea unui program de somn
  • asigurarea  unor condiții optime de somn – temperatura ambientală 23-24 grade Celsius, umiditate 40-60%, pățut confotabil
  • schimbarea scutecului, îmbracăminte adecvata
  • evitarea călătoriilor dese, a mediilor gălagioase
  • petrecerea unui timp de calitate în timpul zilei cu activități în care să facă suficientă mișcare, jocuri distractive în aer liber
  • limitarea vizionării programelor TV, jocurilor video în timpul zilei și mai ales înainte de culcare
  • evitarea suprasolicitării, teme la ore târzii, mesaje subliminale care le cresc îngrijorarea
  • evitarea meselor bogate înante de culcare, a dulciurilor concentrate

Giardioza – o cauză frecventă a somnului agitat la copii

Dacă ați ținut cont de sfaturile de mai sus legate de igiena somnului și ai verificat toate cauzele descrise deja, iar copilul tău are în continuare un somn agitat, e neliniștit în timpul zilei și nici nu pune vreun kilogram în plus, deși mănâncă, este posibil să aibă giardioză.

Copilul meu are giardioză. Este grav?

În primul rând, trebuie să te adresezi unui medic pediatru şi să-i descrii lucrurile anormale care te îngrijorează: prezenţa febrei, transpiraţiilor, scaunelor moi, a pierdut câteva kilograme, tuşeşte, are un somn agitat, îl doare burtica etc.

Giardioza este o boală care poate avea puţine manifestări. De obicei, singurele lucruri pe care îl observi este acela că puiul tău e cam slăbuţ, deşi mănâncă bine, iar noaptea se agită în timpul somnului. Nu are poftă de mâncare, dar, la insistenţele tale, ciugulește câte ceva.

Boala nu este foarte gravă, dar trebuie repede tratată pentru a permite o dezvoltare normală a copilului. Parazitul se fixează la nivelul intestinului subţire, unde începe să se dividă rapid. Din fiecare giardie, la cinci ore se formează alte două. În final, porţiunea iniţială a intestinului va fi tapetată cu o „peliculă” de giardii, care vor împiedica buna absorbţie a vitaminelor şi a substanţelor nutritive.

De unde a luat giardia?

Giardia este un parazit foarte mic, de forma unei pere cu doi „ochi” mari, care rezistă foarte bine în afara corpului nostru. Copiii au, în general, o imunitate scăzută faţă de parazit. Cel mai adesea iau parazitul din apă, de pe fructele şi legumele nespălate sau de la grădiniţă, de la alţi copii bolnavi.

Cum îmi dau seama că are giardia?

Chisturile de giardia sunt eliminate periodic prin scaun. Trebuie să recoltezi trei zile la rând din scaunul copilului trei probe pe care le pui într-o cutie închisă cât mai etanş. În a patra zi, o duci la un laborator de parazitologie. Acest examen se numeşte coproparazitologic şi rezultatul îl ai cel mai târziu a doua zi.

Dacă răspunsul este negativ nu înseamnă că te poţi relaxa: examenul trebuie repetat după una şi, respectiv, două săptămâni. Uneori, testele pot ieşi negative mai multe luni. Dacă toate celelalte analize pe care medicul ţi le recomandă sunt normale, repetă câteva luni testul pentru giardia. Oricând se poate pozitiva.

Cum se tratează?

Medicul îţi va prescrie un medicament care se ia în doză unică, dar care, din păcate, nu este mereu foarte eficient. La două săptămâni de la tratament trebuie repetat de trei ori examenul coproparizotologic la un interval de două săptămâni între probe. Toate trebuie să fie negative pentru a ști sigur că a scăpar de giardia. Dacă nu este vindecat, nu este recomandat să repeţi foarte curând tratamentul, pentru că medicamentul este destul de toxic pentru ficat.

Semne de care trebuie să ţii cont:

  • Copilul este obosit, agitat, nu doarme bine. 
  • Pofta de mâncare este mai mult absentă.
  • Cel mic slăbeşte, deşi mănâncă bine.
  • Scaunele sunt diareice sau alternează cu o constipaţie inexplicabilă.
  • Copilul nu tolerează carnea.
  • Micuţul face urticarie fără să fi mâncat ceva „suspect”.

Somnul de prânz poate agita somnul de noapte?

Mulți părinți insistă să păstreze acest ritual, chiar dacă cel mic nu mai are nevoie de el. Somnul de prânz care nu mai este necesar poate afecta calitatea somnului de noapte, făcând copilul agitat și-l poate determina să adoarmă la ore mult mai târzii.

Deoarece vârsta renunțării la somnul de după-amiază variază de la un copil la altul, este important ca părinții să fie atenți la nevoile copilului lor. În general, copiii ar trebui să înceteze să facă pui de somn la prânz atunci când nu mai au nevoie de el pentru a se simți energici pentru o zi întreagă.

Mulți copii vor înceta să mai doarmă de prânz în mod natural. Există mai multe semne care indică faptul că un copil este gata să renunțe la acest episod:

  • Are dificultăți în a adormi la după-amiază. Copiii care nu mai sunt obosiți în timpul zilei – și care au o dispoziție consistentă în zilele fără „puiul de somn” – se pot chinui să adoarmă când este momentul pentru vechiul ritual de odihnă. De exemplu, copiii se pot juca sau cânta în timp ce stau în pat sau pur și simplu nu pot adormi. Dacă un copil este agitat în acest timp, e semn clar că mai trebuie să doarmă de prânz!
  • Are dificultăți în a adormi noaptea. Somnul din timpul zilei poate întârzia capacitatea copilului de a adormi seara. Durata somnului de prânz poate fi redusă pentru a ajuta copiii să devină somnoroși până la culcare. Evită să amâni culcarea copilului mai târziu. În schimb, monitorizează când lui îi este somn și pune-l la culcare în acel moment. În general, este recomandabil să scurtezi somnul de prânz decât să împingi orele de culcare mai târziu, pentru a evita apariția unui somn nocturn agitat.
  • Se trezește devreme. Somnul din timpul zilei, când nu mai este necesar, poate face ca micuțul tău să fie odihnit complet înainte de ora de trezire a dimineții, adică să se trezească cu noaptea-n cap! Dacă vei constata că mai are nevoie de un pui de somn la prânz, dar se trezește devreme, încearcă să-i scurtezi puiul, decât să-l elimini în  întregime.
  • Nu prezintă semne de somnolență în zilele fără somn. Dacă nu căscă sau nu se străduiește să rămână treaz în timpul zilei și nu devine agitat  seara, este posibil să fie gata să nu mai doarmă de prânz.

Somnul agitat strică buna dispoziție și nu numai!

Un program odihnitor de somn nu este esenţial doar pentru starea de sănătate a copilului, ci şi pentru buna lui dispoziţie. Specialiştii de la Academia Americană de Pediatrie sunt de părere că ,,odihna sporeşte atenţia copilului, îmbunătăţeşte comportamentul, îl ajută să înveţe mai uşor, să aibă o memorie mai bună, să poată faţă mai uşor schimbărilor emoţionale, dar şi să aibă grijă de sănătatea fizică şi psihică”.

 În schimb, lipsa unui program de somn la copii este asociată cu riscul de apariţia a problemelor comportamentale, a celor emoţionale, a dificultăţilor de învăţare şi chiar obezitate, susţin specialiştii de la National Sleep Foundation.

Somnul este esenţial pentru o viaţă sănătoasă şi este important să promovăm obiceiuri sănătoase de somn încă din prima parte a copilăriei. Este în mod special important ca atunci când copiii se apropie de adolescenţă să ne asigurăm că ei au parte de suficient somn.

Dr. Shalini Paruthi, membru al Academiei Americane de Medicină a Somnului.

Cât trebuie să doarmă un copil

Academia Americană de Medicină a Somnului, care a publicat o recomandare oficială referitoare la cantitatea necesară de somn care îi ajută pe copii şi pe adolescenţi să aibă o sănătate optimă şi să evite riscurile pe care le poate aduce stării de sănătate somnul insuficient ori agitat.

bebeluşii cu vârsta cuprinsă între 4 şi 12 luni ar trebui să doarmă între 12 şi 16 ore pe zi (inclusiv somnurile de scurtă durata din timpul zilei) că să aibă parte de o sănătate optimă.

Copiii cu vârsta cuprinsă între 1 şi 2 ani ar trebui să doarmă între 11 şi 14 ore pe zi (inclusiv somnurile de scurtă durată din timpul zilei), copiii aflaţi în intervalul de vârstă 3 – 5 ar trebui să doarmă între 10 şi 13 ore pe zi (cu tot cu somnul de prânz), iar copiii cu vârsta cuprinsă între 6 şi 12 ani ar trebui să petreacă dormind între 9 şi 12 ore pe zi, că să aibă cea mai bună stare de sănătate posibilă.

În ceea ce priveşte adolescenţii cu vârste cuprinse între 13 şi 18 ani, aceştia ar trebui să doarmă între 8 şi 10 ore pe zi, ca să poată să aibă o dezvoltare cât mai bună.

Cât de important să nu fie somnul agitat

  • Bine de ştiut este că un copil are nevoie de acelaşi interval de somn în fiecare noapte pentru o bună dezvoltare, dar şi că odihna din acele ore să fie una de calitate. Printre factorii care pot afecta somnul la copii se numără folosirea pentru perioade mai lungi de timp a calculatoarelor/tabletelor/telefoanelor mobile (cu atât mai mult înainte de ora de culcare), cât şi uitatul la televizor.
  • Doctorul Sarah Loughran, cercetător în domeniul somnului în cadrul Universităţii Wollongong din Australia, recomandă folosirea dispozitivelor a căror lumină se reduce treptat, fapt ce favorizează formarea rutinei somnului. Indicat este şi să nu existe dispozitive electronice în dormitorul copilului, dar şi ca acesta să se joace cât mai mult înainte de ora de culcare pentru a avea parte de un somn mai odihnitor.
  • Nu ezita să faci modificări în ceea ce priveşte programului de somn dacă observi că micuţul are un somn agitat sau dacă se trezeşte mai mereu obosit. De asemenea, bine este să eviţi activităţile care îl pot stimula şi mai mult înainte de ora de culcare. În timp ce unii copii au nevoie de mai multe ore de somn, alţii au energie chiar şi atunci când dorm mai puţin.

Te-ar mai putea interesa