Când îi dăm bebeluşului orez?

Iulia Mirică

Orezul este considerat un produs alimentar sigur, care nu produce alergii, așa că îi puteți da bebelușului orez în jurul vârstei de 6-7 luni. Orezul reprezintă un aliment accesibil pentru toată lumea, fiind și ușor de preparat. Fie că alegeți orez brun sau orez alb, celor mici le va plăcea cu siguranță.

Orezul este o alegere sănătoasă din punct de vedere nutriţional. O porţie obişnuită de orez aduce în medie cam 250 kilocalorii, conţinut ce variază destul de mult în funcţie de ingredientele care mai intră în mâncarea de orez (ouă, unt, carne, ulei etc.).

Beneficiile orezului

Carbohidraţi

90% din totalul caloriilor este furnizat de carbohidraţi de calitate: amiloză şi amilopectină. Amiloza este prezentă mai ales în boabele lungi de orez, ce se „umflă” frumos şi nu se lipesc unul de altul în timpul coacerii, sau fierberii.

CITEȘTE ȘI: https://totuldespremame.ro/retete/diversificare/orez-cu-mazare-morcovi-si-ou

După ce a făcut bobul să crească frumos în cratiţă, dacă mâncare este pusă la rece (frigider), amiloza suferă un proces de contracţie ce elimină apa afară dintre fibrele carbohidraţilor, ducând la întărirea bobului, spre ciuda bucătarului.

Dacă însă orezul este reîncălzit, bobul se înmoaie din nou! Amilopectina este preponderentă în bobul mediu şi mic, comportându-se diferit de verişoara amiloză. Amilopectina conferă un aspect lipicios boabelor de orez în timpul coacerii.

CITEȘTE ȘI: https://totuldespremame.ro/retete/mancare-de-spanac-cu-orez-pentru-bebelusi

Grăsimi

Chiar dacă „ponegritul” colesterol nu-i face nici un rău copilului, e bine să ştii că orezul este prietenul tău: colesterol zero şi urme fine de alte grăsimi, fără a pune la socoteală oul, uleiul, sau untul adăugat de tine în reţetă.

Vitamine şi minerale

Încearcă să procuri şi să găteşti orez nedecorticat: are mai multe vitamine şi de trei ori mai mult potasiu decât orezul alb. Cu toate că nu este o sursă grozavă de fibre, orezul „maro” este net superior celui alb (vezi tabelul).

Proteine

 Orezul conţine toţi cei 8 aminoacizi esenţiali – ce nu pot fi sintetizaţi în organism şi trebuie aduşi din alimentaţie. Este adevărat că orezul stă mai prost cu aminoacidul esenţial lisină, însă asiaticii au găsit imediat remediul: legumele boabe – fasole, mazăre, linte. O porţie de orez (circa 50 g) aduce aproximativ 10% din necesarul zilnic de proteine!

Ce tip de orez să alegi?

Diferența dintre orezul brun și cel alb nu este doar culoarea. Un bob de orez are mai multe straturi, iar orezul brun este un tip de orez care nu a pierdut decât primul strat. Dacă orezul brun este măcinat în continuare, rezultatul va fi orezul alb, însă este un orez care a pierdut multe substanțe nutritive.

CITEȘTE ȘI: https://totuldespremame.ro/retete/diversificare/budinca-de-orez-lapte-cocos-de-la-8-luni

Orezul poate fi depozitat timp de mai multe luni, într-un loc răcoros și uscat. Făina de orez, pe de altă parte, ar trebui depozitată într-un container etanș, de preferință în frigider.

Orezul poate fi gătit sub formă de piureuri, iar această rețetă este perfectă pentru introducerea acestui ingredient în diversificarea alimentației celor mici: Rețetă de piure din orez brun pentru pitici.

 

Pentru o diversificare fără stres, îți recomandăm cartea “Diversificarea naturală – Cel mai bine păstrat secret al părinţilor relaxaţi”, de Gill Rapely şi Tracey Murkett, pionierii diversificării naturale. Volumul poate fi achiziţionat din librăria virtuală TOTUL DESPRE MAME, dar şi din reţeaua librăriilor Humanitas.

Conținut (100 g)decorticat (alb)Nedecorticat (maro)
Calorii (Kcal)361362
Umiditate (apă, grame)10,211,2
Grăsimi (grame)0,82,4
Fibre (grame)0,62,8
Calciu (mg)812
Fostor (mg)87255
Potasiu (mg)111326
Sodiu (mg)3112
Vitamina B1 (tiamină-mg)0,070,26
Vitamina B2 (mg)0,020,04
Vitamina B3 (mg)1,85,5
Proteine (g)67,4
Carbohidrați (grame)82,077,7
Nutrienții din 100 g de orez

Orezul- alimentul ideal după o afecțiune diareică

Cerealele tradiţionale (grâu, secară, orz, ovăz) conţin gluten – o substanţă pe care sistemul digestiv imatur al bebeluşilor nu o poate digera şi care poate declanşa neplăceri majore. De aceea nu este recomandat ca pâinea şi alte produse făinoase să între în meniul bebelușilor înainte de 8 luni!

CITEȘTE ȘI: https://totuldespremame.ro/retete/sfaturi-de-nutritie/mucilagiul-de-orez-reteta-simpla-si-sigura-cazul-diareii-la-bebelus-si-copil-mic

Există şi oameni care îşi păstrează această intoleranţă la gluten toată viaţa! Ce este de făcut? Tot orezul este soluția deoarece nu conţine gluten şi este foarte nutritiv, fiind recomandat de nutriţionişti ca prima cereală ce intră în meniul sugarului (după 6 luni).

De asemenea, orezul poate juca un rol-cheie în reluarea alimentaţie după afecţiuni diareice.

„Bebelușului care a depăşit 6 luni, a început să mănânce diversificat şi nu este înţărcat îi sunt recomandate, alături de sân la discreţie, ceai (infuzie de mentă) şi mâncare nelaxativă: brânză de vaci, urdă, orez fiert în apă sau în supă de legume (cu foarte puţin ulei), paste făinoase fierte, ou fiert tare (fără albuş, până la un an), pâine veche/prăjită, mere coapte sau rase, banane (după 10-12 luni).”

Viorica Olteanu, dietician Institutul Marius Nasta

Copiii de 2-3 ani pot mânca toate alimentele descrise mai sus, dar este bine să-i înlocuieşti o vreme laptele obişnuit cu o formulă cu puţină lactoză.

Supa de morcovi, mucilagiul de orez, orezul cu brânză sunt primele feluri de mâncare ce pot fi oferite copilului aflat în convalescenţă după o afecţiune diareică.

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa