Dezvoltarea copilului de la 0 la 8 ani

Ramona Dinescu
dezvoltarea copilului copil carti

Dezvoltarea copilului de la 0 la 8 ani este spectaculoasă. În primul an de viață apar cele mai multe achiziții, iar cele mai multe procese de învățare au loc până la 8 ani.

Iată ghidul autorității americane medicale celei mai cunoscute, Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor Transmisibile, pentru dezvoltarea copiilor cu vârste cuprinse de la 0 la 8 ani.

Dezvoltarea copilului de la 0 la 1 an

Aptitudini precum primii pași, primele zâmbete și a face cu mâna sunt numite achiziții de dezvoltare. Acestea sunt lucruri pe care cei mai mulți dintre copii le pot face până la o anumită vârstă. Copiii fac achiziții în felul în care se joacă, învață, vorbesc, se comportă sau se mișcă (precum mersul de-a bușilea, mersul în picioare sau săritul).

În primul an, bebelușii învață să-și focalizeze vederea, să ajungă la anumite lucruri, să exploreze și învață ce sunt lucrurile din jurul lor.

Dezvoltarea cognitivă înseamnă procesul de învățare al memoriei, limbajului, gândirii și al raționamentului. Învățarea limbajului este mai mult decât a scoate sunete sau a spune „ma-ma” sau „Ta-ta-ta”.

Ascultarea, înțelegerea și cunoașterea numelor oamenilor și lucrurilor reprezintă o parte din dezvoltarea limbajului. În timpul acestei etape, bebelușii încep să-și dezvolte afecțiunea și încrederea pentru părinții lor dar fac și alte achiziții legate de dezvoltarea socială și emoțională. Felul în care părinții îi mângâie, îi țin în brațe, se joacă cu ei, va seta baza comportamentului de interacțiune pe care cei mici îl vor avea cu ceilalți.

Dezvoltarea copilului de la 1 la 2 ani

Pe parcursul celui de-al doilea an de viață, cei mici încep să se miște tot mai mult și sunt mult mai conștienți de ei și de mediul ce-i înconjoară. Dorința lor de a explora obiecte și persoane noi este în permanentă creștere. Pe parcursul acestei etape, copiii vor arăta o independență tot mai mare.

  • vor arăta un comportament sfidător;
  • se vor recunoaște în oglindă sau în fotografii;
  • vor imita comportamentul altor persoane, în special al adulților sau al copiilor mai mari.
  • sunt capabili să recunoască numele persoanelor și obiectelor familiare
  • vor forma propoziții simple și vor urma instrucțiuni simple.

Dezvoltarea copilului de la 2 la 3 ani

Datorită dorinței crescânde de independență a copilului, această perioadă este denumită „vârsta teribilă de doi ani” (the terrible twos). Cu toate acestea, poate fi o perioadă extrem de interesantă pentru părinți și copii. Copiii vor experimenta schimbările la nivelul gândirii, învățării, relațiilor sociale și emoționale, schimbări ce-i vor ajuta să exploreze lumea și să înțeleagă sensul ei. În timpul acestei etape,

  • cei mici vor putea să urmeze instrucțiuni din doi sau trei pași,
  • vor sorta obiecte în funcție de formă și culoare,
  • vor imita acțiunile adulților și ale prietenilor
  • își vor exprima o gamă largă de emoții.

Dezvoltarea copilului de la 3 la 5 ani

Pe măsură ce pătrund cu pași mari în lumea copilăriei, lumea se va deschide pentru ei. Vor deveni mult mai independenți și vor începe să se concentreze mai mult la adulții și copiii din afara familiei.

Vor dori să exploreze și vor pune întrebări legate de lucrurile din jurul lor, din ce în ce mai mult. Interacțiunea lor cu familia și cu cei din jur îi va ajuta să-și contureze personalitatea și modul propriu de a gândi și de a acționa. În timpul acestei etape

  • copiii vor putea să meargă pe o tricicletă,
  • să folosească o foarfecă,
  • să observe diferențele dintre băieți și fete,
  • să se îmbrace și să se dezbrace singuri,
  • să se joace cu alți copii,
  • să cânte un cântec
  • să spună o parte dintr-o poveste.

Dezvoltarea copilului de la 6 la 8 ani

Copilăria aduce multiple schimbări în viața copilului. La această vârstă, copiii sunt capabili să se îmbrace singuri, să prindă ușor o minge folosind doar mâinile și să se lege la șireturi. A căpăta independență din partea familiei devine tot mai important acum.

Aptitudinile fizice, sociale și mentale se dezvoltă foarte repede în acest interval de timp. Este însă o perioadă critică din punct de vedere al dezvoltării încrederii în toate zonele vieții, printre prieteni, la școală sau la alte activități de zi cu zi.

Schimbări emoționale și sociale:

  • Încep să arate mai multă independență față de părinți și familie
  • Încep să se gândească la viitor
  • Înțeleg mai mult despre locul și rolul lor pe lume
  • Sunt mai atenți la prietenie și la la munca în echipă
  • Vor să fie plăcuți și acceptați de către prieteni.

Gândirea și învățarea

  • Arată o dezvoltare rapidă a aptitudinilor mentale
  • Învață moduri mai bune de a descrie experiențele și vorbesc despre gânduri și sentimente
  • Se concentrează mai puțin la propria persoană și acordă mai multă atenție celorlalți.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa