Școala fără teme pentru acasă îi ajută pe elevi să învețe mai bine? Ce spune știința

Alexandra Constantin

Temele pentru acasă sunt o povară sau un ajutor copilului pentru a avea rezultate mai bune la şcoală? Cercetătorii au analizat acest aspect şi vin cu soluţii atât pentru părinţi, cât şi pe copii.

O profesoară din Texas (Statele Unite ale Americii) a implementat în clasa ei un sistem prin care elevii nu primesc teme pentru acasă decât dacă nu au reuşit în clasă să termine activităţile începute. Aşa cum era de aşteptat, acest lucru a pornit un val de controverse printre celelalte cadre didacte, dar şi printre reprezentanţii şcolii. În replică, profesoara a explicat că preferă ca elevii să petreacă acasă mai mult timp alături de părinţi pentru a face activităţi educative (de exemplu să citească împreună, să se joace afară), să ia masa în familie şi să se culce la timp, toate acestea în detrimentul temelor pentru acasă. Mai mult, ea spune că toate aceste strategii îl ajută pe copil să fie mai atent a doua zi în timpul orelor şi chiar să obţină rezultate şcolare mai bune pe termen lung.

Școala fără teme pentru acasă. Ce îl ajută pe copil, în afară de teme?

Deşi nu există studii care să arate că temele pentru acasă pot influenţa activitatea şcolară a copilului, unele analize au evidenţiat faptul că există o legătură directă între faptul că elevul poate să aleagă cartea pe care vrea să o citească sau momentul când doreşte să facă acest lucru şi notele pe care le obţine la şcoală. Tocmai de aceea, unele cadre didacte chiar încurajeză cititul independent, fără a stabili la clasă lectura copilul.

Denise Pope, lector senior în cadrul Şcolii de Educaţie a Universităţii Stanford, este de părere că, la copii mai mici, cum sunt cei din clasele I-IV, este mai util să doarmă suficient, să se relaxeze prin joacă şi să petreacă timp de calitate alături de părinţi, toate aceste lucruri având un impact pozitiv nu doar asupra stării de spirit, ci şi a activităţii şcolare.

Practica, mama învăţăturii

Nu toate cadrele didacte împărtăşesc opinia profesoarei din Texas. După ce a studiat timp de 30 de ani influenţa temelor asupra performanţelor şcolare, Harris Cooper, profesor de psihologie şi neuroştiinţe la Universitatea din Durham, Carolina de Nord (SUA), susţine că, prin practică, anume exerciţiile pentru acasă, elevii ajung să obţină note mult mai bune.

Profesorul Harris Cooper mai este de părere că la vârste mai mici, cum sunt copiii din clasele I-IV, numărul temelor trebuie să fie redus, astfel încât să nu dureze mai mult de 20 de minute pentru fiecare materie în parte. Prin această metodă şi părinţii rămân la curent cu ceea ce se predă la clasă şi poate ajuta acolo unde este cazul cu explicaţiile necesare.

Teme în viaţa de familie

Etta Kralovec, profesor la Universitatea din Arizona de Sud (SUA) şi autor al volumului „The End of  Homework“, este de părere că temele pentru acasă nu ajută la creşterea performanţelor şcolare, cel puţin la copiii din clasele primare. În schimb, la cei de gimnaziu lucrurile stau diferit. Prin intermediul temelor aceştia reuşesc să aprofundeze informaţiile, mai ales că şi numărul materiilor este mai mare.

Nu trebuie uitat totuşi că timpul pe care copiii ajung să-l petreacă alături de părinţi a devenit în ultimii ani tot mai limitat. Pe de o parte din cauza numărului tot mai mare de teme pe care elevii le primesc pentru acasă, dar şi al faptului că părinţii lucrează până la ore mai târzii. Specialiştii susţin că părinţii sunt cei care trebuie să găsească strategiile necesare asfel încât să organizeze programul familiei şi să petreacă mai mult timp alături de copil, indiferent de vârstă.

Alfie – temele, un impediment pentru învățarea naturală

Aflie Kohn are, la rândul său, o abordare inedită a temelor pentru acasă. respectarea dragostei naturale de învățătură a copiilor. El spune că – pe lângă dezavantajele evidente ale temelor, cum ar fi subminarea gândirii critice în favoarea memorării mecanice și a atitudinii submisive, dispariția timpului liber, erodarea relațiilor de familie – există și minusuri chiar mai importante: subminarea independenței copilului și a încrederii adulților față de acesta.

Alfie Kohn se va afla pe 16 și 17 martie 2019 pentru a patra oară în România pentru a susține o nouă serie de conferințe, în București și Cluj. Conferința ”De la pedepse si recompense la cooperare și colaborare” este organizată de TOTUL DESPRE MAME cu sprijinul Transylvania College și Asociația pentru Comunicare Nonviolentă. Detalii AICI.

Kohn, un adversar declarat al testelor standard și al notelor pentru elevi, spune că temele reușesc chiar să știrbească interesul copilului în ceea ce privește procesul de învățare în sine. Cartea lui Alfie Kohn, ”Mitul temei pentru acasă”, poate fi găsită AICI. Kohn este și autorul bestsellerului ”Parenting necondiționat”, o carte în care ni se propune o altfel de disciplină în familie. Aceasta este disponibilă AICI. 

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa